Oddělení provozu autoškol a evidence řidičů
MMO ul. 30. dubna 635/35 (budova U, bývalá Union Banka)
30. dubna 635/35, 702 00 Ostrava
Ing. Břetislav Riger
Řeší:
Je oddělením odboru dopravně správních činností pro oblast státní správy ve věcech získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.
V oblasti přenesené působnosti zabezpečuje činnosti příslušející magistrátu a působnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností dle § 139 odst.1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích:
-
v působnosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností zabezpečuje výkon státní správy ve věcech získání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a evidence vydávání řidičských průkazů, vydávání řidičských oprávnění včetně způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Všeobecné informace k životním situacím na úseku evidence řidičů poskytují informátoři odboru v úředních hodinách na telefonním čísle: 599 444 899.
Důležité informace:
Řidičský průkaz – elektronické podání žádosti o řidičský průkaz
O co, jak a kde lze zažádat?
Možnost podání žádosti o vydání řidičského průkazu má občan, který má na území České republiky trvalý pobyt přihlášením do Portálu dopravy (https://portaldopravy.cz/), anebo přihlášením do Portálu občana (https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni), kde budete přesměrováni na Portál dopravy.
V současné době je možné podat elektronickou žádost z důvodu uplynutí doby platnosti nebo blížícího se konce platnosti Vašeho řidičského průkazu, ne však dříve než 90 dnů před koncem platnosti dokladu, změny údajů v řidičském průkazu ( např. změna příjmení z důvodu sňatku), ztráty, odcizení, záznamu profesní způsobilosti do řidičského průkazu nebo vydání paměťové karty řidiče.
Podmínkou pro přístup na portál s možností podání žádosti je identifikace osoby prostřednictvím prostředků elektronické identifikace (NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu, e-Občanky, bankovní identity…).
-
Pokud se podává elektronická žádost o výměnu řidičského průkazu (nebo vydání nového dokladu v uvedených případech), není již potřeba mít datovou schránku — stačí se přihlásit do Portálu dopravy prostřednictvím elektronické identifikace.
-
Datová schránka byla v minulosti používána jako prostředek pro právní podání a ověření identity, ale nová úprava to z této povinnosti vyjímá pro tento konkrétní elektronický úkon.
Jaká je role datové schránky fyzické osoby?
Využitím datové schránky je splněn jeden z možných legislativních požadavků na jasné ztotožnění osoby, která komunikuje s úřadem. Díky datové schránce je však možné nejen ušetřit si cestu na úřad, ale také na poštu. Zřízení datové schránky je navíc bezplatné a lze o ni zažádat online (více na www.datoveschranky.info).
Díky nastavením notifikací na Portálu občana je také možné dostávat všechna upozornění na datové zprávy prostřednictvím SMS nebo e-mailu.
Jaký je proces podání žádosti?
Portál Vám zobrazí formulář žádosti, který bude předvyplněn údaji z Centrálního registru řidičů. Budete mít možnost vybrat si obecní úřad obce s rozšířenou působností, na kterém si chcete vyrobený řidičský průkaz vyzvednout, anebo zvolit jiný způsob doručení řidičského průkazu prostřednictvím úložních míst, boxů. Součástí předvyplněných údajů bude i nejaktuálnější digitalizovaná fotografie získaná z vybraných registrů státu a digitalizovaný obraz podpisu získaný z posledního řidičského průkazu.
V případech elektronického podání prostřednictvím Portálu dopravy je poplatek za vydání řidičského průkazu snížen o 20 %. Při doručení do výdejních boxů nebo na úložní místo je poplatek za doručení 100 Kč,-.
Před závazným podáním žádosti musíte potvrdit správnost předvyplněných údajů a to, že Vaše aktuální podoba odpovídá zobrazené fotografii. Pokud aktuální podoba nebude odpovídat fotografii zobrazené ve formuláři žádosti, musíte tak jako doposud, osobně navštívit příslušný úřad, kde Vás v rámci osobního podání žádosti vyfotí. Po kontrole a schválení ze strany úředníka bude žádost odeslána do výroby.
Kdy si můžete doklad vyzvednout?
Zákon stanovuje standartní lhůtu vydání dokladu do 20 dnů od podání žádosti.
Po kontrole a schválení ze strany úředníka bude žadatel o schválení/zamítnutí žádosti upozorněn v Portálu občana a dle nastavení také prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Jakmile bude doklad připravený k předání na vybraném úřadu nebo prostřednictvím výdejních míst, bude žadatel opět notifikován o možnosti vyzvednutí řidičského průkazu.
Je možné k vyzvednutí dokladu někoho zmocnit?
Ano, nový řidičský průkaz bude možné vyzvednout také na základě ověřené plné moci k vyzvednutí řidičského průkazu ( speciální plná moc) - viz životní situace.
Co dělat s neplatným řidičským průkazem?
Neplatný řidičský průkaz musí buď žadatel odevzdat při převzetí nového dokladu, anebo sám bezpečně zlikvidovat.
Je možné zažádat elektronicky o expresní výměnu, tj. do 5 pracovních dnů?
V současné době je možné požádat i o expresní vydání dokladu do 5 pracovních dnů, poplatky se hradí prostřednictvím platební brány při podání žádosti.
Kam se obrátit v případě dalších dotazů?
V případě dotazů se neváhejte obrátit na: podpora@portaldopravy.cz
Pokud máte jiné dotazy týkající se agend dopravy, neváhejte se obrátit na posta@mdcr.cz.
Informace pro držitele profesního průkazu způsobilosti řidiče:
Informace pro řidiče „profesionály“, kteří jsou držiteli řidičského oprávnění pro skupiny C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, a D+E sdělujeme, že s účinnosti od 19.01.2013 se zaznamenává profesní způsobilost řidiče do řidičského průkazu u řidičů, kteří jsou držiteli řidičského průkazu vydaného Českou republikou. Proto musí žadatel o profesní způsobilost řidiče zároveň požádat i o vydání nového řidičského průkazu. Pokud řidič není držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou nebo nemá na území České republiky obvyklé bydliště a vykonávají závislou práci pro zaměstnavatele usazeného na území České republiky nebo podniká na území České republiky vydá se v uvedeném případě průkaz profesní způsobilosti řidiče. Řidičské průkazy pro shora uvedené skupiny a průkazy profesní způsobilosti řidiče se vydávají s platnosti na 5 let.
ZVEŘEJŇOVÁNÍ INFORMACÍ O KONTROLÁCH AUTOŠKOL
(§ 26 zákona č. 255/2012 Sb.)
Magistrátem města Ostravy, odborem dopravně správních činností, oddělením provozu autoškol a evidence řidičů byly zahájeny v průběhu kalendářního roku 2020 celkem 4 kontroly ve věcech získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel u provozovatelů autoškol, kterým označený správní orgán vydal registraci k provozování autoškoly.
V souvislosti s vládními nařízeními a vyhlášením nouzového stavu při epidemii způsobující onemocnění Covid 19 byla činnost autoškol v období 16.03.2020 – 27.04.2020 a 22.10.2020 – 03.12.2020 přerušena.
V průběhu roku 2020 bylo ukončeno 5 kontrol (z toho 1 kontrola zahájená již v roce 2019).
Mezi nejčastější nedostatky zjištěné při kontrolách patří:
- nesprávné označení či zařazení žadatele do daného druhu výuky a výcviku
- nedodržení rozsahu počtu hodin v řízení vozidla ve vztahu k rozložení na jednotlivé etapy výcviku
- evidence výuky a výcviku – dokumentace o průběhu výuky a výcviku není vedena řádně, průkazně, nesprávně prováděné opravy, chybějící podpisy učitelů a žáků v průkazech žadatelů, seznamy žadatelů obsahují vozidla, na kterých nemůže být výcvik prováděn
Úřední hodiny
Registr řidičů (řidičské průkazy):
Pondělí | 8:00 - 17:00*) |
---|---|
Úterý | 7:30 - 15:30*) |
Středa | 8:00 - 17:00*) |
Čtvrtek | 7:30 - 15:30*) |
Pátek | 8:00 - 11:00 **) |
*) prioritně jsou odbavováni objednaní klienti
**) pouze pro objednané klienty
V době polední přestávky je provoz přepážek omezen, ale nepřerušen.
Bodový systém:
|
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Žádost o nahlédnutí do spisu: Podle ustanovení § 38 odst. 1 a odst. 2 správního řádu účastníci řízení a jejich zástupci mají právo nahlížet do spisu, a to i v případě, že je rozhodnutí ve věci již v právní moci. Jiným osobám správní orgán umožní nahlédnout do spisu, prokáží-li právní zájem nebo jiný vážný důvod a nebude-li tím porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších osob anebo veřejný zájem. Podle ustanovení § 38 odst. 4 správního řádu s právem nahlížet do spisu je spojeno právo činit si výpisy a právo na to, aby správní orgán pořídil kopie spisu nebo jeho části. Do spisu je možno nahlédnout pouze v úředních hodinách, a to po předchozí domluvě s oprávněnou úřední osobou, která řízení vede. Kontakt na oprávněnou úřední osobu je uveden na webových stránkách Magistrátu města Ostravy. Na základě žádosti a v odůvodněných případech je možno do spisu nahlédnout i mimo úřední hodiny, avšak i v takovém případě je možno nahlédnutí realizovat až po předchozí domluvě s oprávněnou úřední osobou |
|||||||
Výdej žádostí o řidičská oprávnění pro jiné okresy po zkouškách v autoškole:
Pondělí | 8:00 - 14:00 |
---|---|
Úterý | 8:00 - 14:00 |
Středa | 8:00 - 14:00 |
Čtvrtek | 8:00 - 14:00 |
Pátek | 8:00 - 13:00 |
Po uvedených časech ve dnech pondělí až čtvrtek bude v rámci úředních hodin pro styk s občany a veřejností možno žádosti vyzvednout v kancelářích č. 203, 204 – přepážky registru řidičů v 2. NP.