Statutární město Ostrava - oficiální portál
  • Velikost písma:
  • A
  • A
  • A

Osobní nástroje

Poplatek za komunální odpad

Autor: Krupčík Ivan Poslední změna: Pondělí 11.04.2011 13:12

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Poplatek za komunální odpad

  2. Základní informace k životní situaci

    Obecně závaznou vyhláškou č. 12/2012 se stanoví poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, ve znění obecně závazné vyhlášky 8/2013 a obecně závazné vyhlášky 16/2013. Poplatníkem poplatku je každá fyzická osoba, která má na území města Ostravy trvalý pobyt, i když se v místě trvalého pobytu fyzicky nezdržuje. 

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Každá fyzická osoba starší 18 let nebo zmocněnec. Za nezletilého jeho zákonný zástupce.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Poplatník se k poplatku musí přihlásit do 30 dnů ode dne, kdy mu vznikla poplatková povinnost. Do 15 dnů je povinen nahlásit každou změnu rozhodnou pro výpočet výše poplatku.

    Výše poplatku činí i v tomto roce 498,- Kč na osobu a kalendářní rok. Platí se (odvádí) bez výzvy a bez vydání platebního výměru. Poplatek je splatný jednorázově do 30.6. běžného kalendářního roku a lze jej hradit složenkou, prostřednictvím SIPO nebo na pokladně MMO. Občané  mohou poplatek hradit i ve splátkách, a to kdykoliv během 1. pololetí a bez sjednání splátkového kalendáře (žádost o povolení splátkového kalendáře je zpoplatněna).

    Od tohoto roku již občanům nebudou složenky zasílány!!!

    Číslo bankovního účtu 30015-1649297309/0800 a variabilní symbol (získáte zde) zůstanou zachovány. Poplatek bude možné zaplatit opět na pokladně magistrátu, bankovním převodem či prostřednictvím SIPA. Pokud nám občané sdělí svou e-mailovou adresu, budou na blížící se splatnost poplatku touto cestou upozorněni.

    Nadále lze také hradit poštovní poukázkou A, kterou lze vyzvednout na kterékoli poště. Vzor poštovní poukázky k nahlédnutí zde.

    Doporučujeme využít možnost placení poplatku SIPEM (informace podají pracovnice oddělení daní  a cen nebo lze využít příslušný formulář). Předejdete tak případnému vzniku nedoplatku, který je následně vyměřen a vymáhán daňovou exekucí, případně prostřednictvím soudního exekutora a dluh se tak výrazně prodraží.

    Poplatková povinnost zaniká dnem, kdy byla fyzická osoba odhlášena z trvalého pobytu na území města Ostravy.

    Od poplatku se osvobozuje poplatník: přijatý do zařízení sociálních služeb (platí pouze pro domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory), hospice, přijatý do dětského domova, po dobu pobytu ve věznici během výkonu trestu odnětí svobody, pobývající a zároveň platící poplatek v jiné obci (netýká se poplatku za vlastnictví staveb určených nebo sloužících  k individuální rekreaci v dané obci), umístěný ve středisku výchovné péče – diagnostickém ústavu, zdržující se mimo území České republiky, umístěný v psychiatrické léčebně, a to za podmínky, že výše uvedené důvody pro nárok na osvobození trvají nepřetržitě alespoň 12 měsíců po sobě jdoucích. Dále poplatník s trvalým pobytem v sídle ohlašovny, a to po dobu nahlášení na adrese ohlašovny, a poplatník, který má  na  území  statutárního  města  Ostravy  ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící  k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není hlášena k trvalému pobytu žádná  fyzická osoba. Poplatník je povinen správci poplatku prokázat bez vyzvání skutečnost pro vznik nároku na osvobození, a to předložením  aktuálních dokladů, ze kterých je patrná délka období, na které se vztahuje osvobození. Patřičné doklady je povinen předložit neprodleně po 12 měsících po sobě jdoucích, kdy vznikl nárok na osvobození. Nepomine-li důvod pro osvobození, poplatník je povinen aktuální doklady předkládat opakovaně každý rok.

    V případě, že poplatník změnil v průběhu kalendářního roku trvalý pobyt mimo území města Ostravy a uhradil již poplatek za celý rok, je oprávněn žádat o vrácení přeplatku, jeho výše musí být větší než 100,- Kč. Pokud se poplatník přestěhoval v rámci Ostravy, je stále poplatníkem, a proto nemá právní nárok na vrácení přeplatku. Další důvody pro žádost o vrácení přeplatku jsou např. dvojí platba, úmrtí poplatníka, atd. Poplatník musí vyplnit žádost o vrácení přeplatku.

    Poplatek je možno zaplatit v hotovosti nebo platební kartou na pokladně MMO (kancelář č. 101 v budově Nové Radnice), dále složenkou nebo převodem z účtu. Bankovní spojení: 30015-1649297309/0800 , nutno uvést variabilní symbol, popř. specifický symbol, který získáte u správce poplatku.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Vyplňte potřebný formulář a doručte jej poštou nebo osobně na adresu: 

    Magistrát města Ostravy, odbor financí a rozpočtu, oddělení daní a cen, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

    Formulář lze vyplnit i elektronicky a zaslat na adresu: komunalniodpad@ostrava.cz
    Máte-li uzavřenou „Dohodu o poskytnutí a využívání služeb Informačního systému eSMO“, můžete formulář vyplnit on-line na internetovém portálu www.esmo.cz.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy, odbor financí a rozpočtu, oddělení daní a cen, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Na následujících místech můžete řešit vaše požadavky. Obdržíte zde příslušné formuláře a případné další podrobné informace.
    Magistrát města Ostravy, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
    odbor financí a rozpočtu, oddělení daní a cen, kancelář č. 363
    Úřední dny: po, st 8 - 17 hod., čt 8 - 16 hod.
    Rovněž je vám k dispozici služba call centra na telefonním čísle 844 121 314 a email komunalniodpad@ostrava.cz

    Lenka Farníková, DiS.
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599443524 358 / Nová Radnice
    Jarmila Gongolová
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599443437 357 / Nová Radnice
    Nina Heczková 599443438 361A / Nová Radnice
    Ing. Ivana Hoňková
    metodik a správce daní a poplatků
    599443480 361A / Nová Radnice
    Veronika Jungová, DiS.
    správce poplatků za komunální odpad
    599443438 357 / Nová Radnice
    Halina Kačorová
    správce poplatků za komunální odpad
    599463521 363 / Nová Radnice
    Ing. Věra Matějková
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599442365 358 / Nová Radnice
    Miroslava Nováková
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599442367 359 / Nová Radnice
    Ing. Renata Nytrová
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599443204 359 / Nová Radnice
    Věra Prausková
    metodik cen a cenová kontrola
    599443169 362 / Nová Radnice
    Kateřina Růžičková
    správce poplatků za komunální odpad
    599443230 362 / Nová Radnice
    Bc. Martina Ryndová
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599443522 361 / Nová Radnice
    Dagmar Slívová
    agenda nedoplatků za komunální odpad
    599442363 361 / Nová Radnice
    Jiřina Szabóová
    vedoucí oddělení daní a cen
    599443515 360 / Nová Radnice
    Ivana Věžníková
    správce poplatků za komunální odpad
    599462360 363 / Nová Radnice
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Doklady jsou potřebné pro prokázání nároku na osvobození (např. o pobytu v zahraničí, platbách mimo Ostravu, o výkonu trestu a jiné), a v případě žádosti o vrácení přeplatku takové, které dokládají vaši žádost. V ostatních případech nejsou potřeba.

  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní poplatek 400,- Kč se platí při podání žádosti o splátkový kalendář v případě vyměřeného nedoplatku.

     

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Obecná lhůta pro vyřízení je 30 dnů.

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni. 

  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  13. Elektronická služba, kterou lze využít

    Vyplněný formulář je možno zaslat na adresu komunalniodpad@ostrava.cz. Pro podání lze také využít formuláře, zveřejněné na Portále elektronických formulářů eMIA. Uživatelé registrovaní na portále eMIA nebo smluvní, kteří uzavřeli „Dohodu o poskytnutí a využívání služeb eMIA“ mají možnost formuláře stáhnout, vytisknout, nebo odeslat prostřednictvím tohoto portálu. Více informací najdete na www.esmo.cz.

  14. Podle kterého právního předpisu se postupuje
  15. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. 

  16. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Včas nezaplacené (neodvedené) poplatky lze postihnout zvýšením poplatku až na trojnásobek podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Za nesplnění ohlašovací povinnosti lze uložit pokutu podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

    Upozornění na postup při vymáhání pohledávek místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a  odstraňování komunálních odpadů

     

    Od 1. ledna 2011 upravuje postup správce daně v rámci daňového řízení nový právní předpis – daňový řád.

    Dlužníkem se občan stává následujícím dnem po dni splatnosti poplatku, který není uhrazen. Správce poplatku – obec - vyměřuje tento poplatek platebním výměrem. Nezaplatí-li poplatník místní poplatek vyměřený platebním výměrem ve stanovené lhůtě, stává se platební výměr vykonatelným.

    Daňový řád opouští institut výzvy k zaplacení a v případě neuhrazení nedoplatku obec přistupuje bez dalšího k jeho vymáhání exekucí nebo vymáhání zabezpečí prostřednictvím soudních exekutorů. Náklady za nařízení exekuce celkovou dlužnou částku mnohonásobně překročí.

    Proto apelujeme na občany, aby si urychleně vyrovnali svou doposud nesplněnou poplatkovou povinnost za předcházející období !!!

    Informace o výši případného dluhu získají zdarma na některém z níže uvedených kontaktů:

    Magistrát města Ostravy, oddělení daní a cen odboru financí a rozpočtu,

    Prokešovo nám. 8, 729 30  Ostrava, 3. patro, kanceláře č. 357 – 363    

    - e-mail:          komunalniodpad@ostrava.cz

    - telefonický: 844 12 13 14

  17. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Neuvedeno.

  18. Související životní situace a návody, jak je řešit

    Městský systém nakládání s komunálním odpadem je stanoven OZV č. 5/ 2008.

     

    Pro vyřizování požadavků fyzických osob v oblastech

     - Přistavení a odhlášení sběrné nádoby

     - Při objednání sběrné nádoby

     - Výměna sběrné nádoby

     - Změna četnosti vývozu nebo typu sběrné nádoby

     - Změna majitele nemovitostí

     

    Jsou určeny tyto kontakty:

     - Písemná korespondence: Magistrát města Ostravy, odbor  OŽP, Prokešovo nám. č. 8, PSČ 729 30

     - Osobní jednání: Ul. Husova  7/1591, Ostrava, 3.patro

     - Telefonický kontakt: 599 444 914, 599 444 915, 599 444 917


    Kontakt na společnost zajišťující odvoz odpadu:
    OZO Ostrava, s.r.o.
    Slovenská 1/1083
    Ostrava-Přívoz

    Ústředna tel.: 596 101 111
    Zelená linka: 800 178 532

    www.ozoostrava.cz

     

  19. Popis byl naposledy aktualizován

    06.05.2014

  20. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno