Nahlédnutí do sbírky listin, vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Nahlédnutí do sbírky listin, vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin

  2. Základní informace k životní situaci

    Občan může požádat o vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin nebo o nahlédnutí do sbírky listin a druhopisů matričních knih do roku 1958, např. o sdělení diagnózy, na kterou zemřel jeho přímý příbuzný, sdělení hodiny narození, eventuálně další údaje.

    Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad vydá potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin a druhopisů matričních knih do roku 1958, kterou vede nebo uchovává, je-li osvědčen právní zájem a nelze-li údaj zjistit z matriční knihy, popřípadě je vznesena námitka o správnosti zápisu v matriční knize.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad povolí nahlédnout do sbírky listin a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře matričního úřadu nebo matrikáře úřadu s rozšířenou působností nebo zaměstnance kraje zařazeného do krajského úřadu

    1. fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům,
    2. pro úřední potřeby státních orgánů.

    V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po dosažení zletilosti i
    osvojenec.
    Za členy rodiny se pro účely tohoto zákona považuje manžel, partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Splnění všech požadovaných náležitostí.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podejte písemnou žádost na příslušný úřad.

  6. Na které instituci životní situaci řešit
    Žádost o vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin nebo o nahlédnutí do sbírky listin podejte u krajského úřadu, u úřadů s rozšířenou působností nebo u matričního úřadu, který sbírku listin vede nebo uchovává.

    Pokud došlo k matriční události (tj. k narození, uzavření manželství nebo úmrtí) ve správním obvodu města Ostravy, můžete si podat tuto žádost na: Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, odd. správních činností, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava

    Pokud došlo k matriční události v právě probíhajícím kalendářním roce musíte si tuto žádost podat na matričním úřadě, v jehož správním obvodu k matriční události došlo.
  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Oddělení správních činností odboru vnitřních věcí MMO, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

    Úřední dny:

    pondělí 8.00 - 11.30   12.30 - 17.00 hod.
    středa 8.00 - 11.30   12.30 - 17.00 hod.
    čtvrtek 8.00 - 11.30   12.30 - 16.00 hod.

     

    Mgr. Lenka Kaločová
    metodik matrik
    599443324 137 / Nová Radnice
    Bc. Jarmila Trchalíková
    referent agendy správního řízení
    599442222 137 / Nová Radnice
    Mgr. Zdeněk Viktorin
    vedoucí oddělení správních činností
    599443609 137 / Nová Radnice
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Na úřadě předložte:

    • doklad totožnosti,
    • a dále je nutné doložit rodný list osoby, jíž se má potvrzení týkat i rodný list osoby, která o vydání potvrzení žádá, popřípadě další matriční doklady, aby mohla být zjištěna příbuzenská linie.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin se zpoplatňuje částkou 50,-- Kč a to i v případě sdělení negativního nálezu, za každou i započatou stránku.
    Nahlédnutí do sbírky listin se zpoplatňuje částkou 20,-- Kč za každou matriční událost.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Lhůta pro vyřízení žádosti je 30 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu oddělení správních činností odboru vnitřních věcí Magistrátu města Ostravy. 

    Použít můžete tyto kontakty:

    Mgr. Zdeněk Viktorin 

    vedoucí oddělení správních činností

    tel. 599443609

    137 / Nová Radnice

    zviktorin@ostrava.cz

    Mgr. Lenka Kaločová 

    metodik matrik  

    tel. 599443324 

    137 / Nová Radnice

    lkalocova@ostrava.cz

    Bc. Jarmila Trchalíková

    referent matriční agendy  

    tel. 599442222 

    137 / Nová Radnice

    jtrchalikova@ostrava.cz

    Podání žádosti o vydání potvrzení ze sbírky listin není možné řešit elektronickou poštou. Není totiž možné současně předložit potřebné doklady. Pak osobně nebo prostřednictvím zplnomocněného zástupce na příslušném úřadě předložit potřebné doklady a vytištěnou žádost podepsat.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Odvolání proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin nebo o povolení nahlédnutí do sbírky listin lze podat prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal, k Ministerstvu vnitra nebo k Magistrátu hlavního města Prahy, pokud rozhodnutí vydal některý z úřadů městských částí v Praze. Pokud rozhodnutí vydal Magistrát města Ostravy, Brna nebo Plzně, je odvolacím orgánem krajský úřad.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Stránky Ministerstva vnitra
    Důležité odkazy na stránkách Ministerstva vnitra:
    http://www.mvcr.cz/

  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    28.06.2017

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno