Nepříznivá sociální situace - nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení apod.

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Nepříznivá sociální situace - nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení apod.

  2. Základní informace k životní situaci

    Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku ztráty zaměstnání, nízkého příjmu, závislostí např. na návykových látkách, zdravotního postižení, nemoci apod.

    V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:

    • pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služby),
    • poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),
    • poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
    • poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,
    • pomáhá překonávat problémy s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),
    • asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (např. hospodaření s finančními prostředky),
    • pomáhá při řešení finančních problémů (např. doprovod na jednání s věřiteli, sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),
    • poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. poradna při finanční tísni),
    • řeší problémy související  se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení, 
    • poskytuje poradenství pro osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody nebo výkonu vazby.

    Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétního zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:

    • osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
    • osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby,
    • osobami, které mají narušenou schopnost právně jednat, osobami omezenými ve svéprávnosti, jejich podpůrci, zástupci či opatrovníky,
    • osobami, které žijí rizikovým způsobem života,
    • osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení,
    • osobami nezaměstnanými a osobami s materiálními problémy,
    • oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí,
    • imigranty,
    • rodinami s dětmi.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěva sociálního pracovníka uvedeného v bodu 9, popřípadě telefonický kontakt.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a metodiky, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava, pro správní obvody těchto obcí: Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy

    Odbor sociálních věcí a zdravotnictví

    Oddělení sociální práce a metodiky

    Prokešovo nám. 8

    729 30 Ostrava


    Nevíte si rady, na koho se obrátit?

    Poradí vám na místě prvního kontaktu SOCIOPOINT: Bezplatná linka 800 700 650.

     

    Kancelář

    Sociální pracovník

    Telefon

    Obec

    262

    Mgr. Petr Habram

    599443847

    Čavisov, Dolní Lhota, Vřesina

    262

    599443848 

    Velká Polom, Horní Lhota, Olbramice, Zbyslavice, Josefovice 

    261

    599443852

    Stará ves nad Ondřejnicí, Košatka

    262

    599443853

    Šenov A-O

    261

    599443849

    Šenov P-Ž, Horní Datyně, Václavovice

    261

    599443850

    Klimkovice

    261

    599443851

    Vratimov

      Úřední hodiny

    Pondělí

    8.00 – 17.00

     

    Středa

    8.00 – 17.00

    Čtvrtek

    8.00 – 16.00

     

    (mimo úřední hodiny na základě předchozí domluvy)

     

  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Při osobní návštěvě na úřadě průkaz totožnosti. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádný formulář není k dispozici.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, by byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Práce sociálního pracovníka obce je vymezena:

    • zákonem č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů,
    • zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, 
    • vyhláškou č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi,
    • vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

    Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučení nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

    Sociální pracovník se vždy musí prokázat průkazem sociálního pracovníka, který je vydán příslušným úřadem. V rámci obcí uvedených v bodu 8. je tímto úřadem Magistrát města Ostravy.

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    06.10.2022

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno