KOUPĚ, PRODEJ, SMĚNA NEMOVITÝCH VĚCÍ

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Základní informace k životní situaci

    KOUPĚ, PRODEJ, SMĚNA NEMOVITÝCH VĚCÍ

  2. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
    • fyzická osoba starší 18 let (způsobilá k právním úkonům) nebo jí pověřená osoba na základě plné moci
    • právnická osoba
  3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Podání písemné žádosti, ke které bude přiložen obrazový dokument s přesným vymezením předmětu žádosti - nemovité věci (např. zákres v katastrální mapě, geometrický plán aj. náležitě vymezující dokument, pokud se jedná pouze o část nemovité věci, tak spolu s vymezením a okótováním této části nemovité věci) a všechny ostatní žádostí požadované přílohy

  4. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
  5. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy, odbor majetkový, Prokešovo nám. 8, 729 30  Ostrava

  6. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Žádost musí obsahovat (dle formuláře):
    • údaje o žadateli (jméno, tel. kontakt, adresa, datum narození)
    • obec
    • katastrální území
    • parcelní číslo, u budovy číslo popisné  a číslo pozemku na němž budova stojí 
    • účel koupě popř.  důvod nabídky
    • výše nabídky za nemovitou věc, popř. znalecký posudek
    • v případě pouze části nemovité věci je nutno doložit také  okótovaný zákres ve snímku katastrální mapy, případně geometrický plán pro vymezení části nemovité věci

    u podnikatelských subjektů popř.  podnikajících fyzických osob navíc:

    • kopie platného výpisu z obchodního rejstříku
    • kopie živnostenského listu

     

  7. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní poplatky se nehradí.

    Žadatel však hradí  veškeré náklady spojené s převodem nemovité věci, pokud ta je převáděna na jeho žádost (např. správní poplatky, náklady na zpracování znaleckého posudku, za zpracování geometrického plánu aj.).

    Úplaty vycházejí ze zásad schválených orgány města

  8. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    • Lhůty pro vyřízení žádosti  nejsou stanoveny, jedná se o samostatnou působnost statutárního města Ostravy. Doba vyřízení žádosti je závislá na složitosti žádosti, správnosti doložených podkladů k žádosti.
    • V dané věci je vždy nutno počítat, že zpravidla ke každé žádosti je nutno zajistit vyjádření dotčeného městského obvodu, dotčených odborů Magistrátu města Ostravy a také Městského ateliéru prostorového plánování a architektury, p. o., kdy až po vydání těchto stanovisek je žádost předložena orgánům statutárního města Ostravy (Radě města Ostravy a Zastupitelstvu města Ostravy).
    • V  dané souvislosti je nutno upozornit, že při prodeji nebo směně nemovitého majetku je postup dvoukolový, kdy napřed orgány města musí schválit záměr právního jednání a teprve po jeho náležitém zveřejnění na úřední desce lze v orgánech města schválit samotné právní jednání směřující k prodeji nebo směně nemovitého majetku města.
    • Je podstatným, že před samotným rozhodnutím orgánů města musí být zpracovány také další podpůrné dokumenty jako jsou znalecké posudky, geometrické plány, souhlasy s dělením pozemků aj.
    • Přípravu smluvní dokumentace zajišťuje také statutární město Ostrava.
    • Vzhledem k výše uvedenému je nutno počítat se značnou časovou náročností vyřízení žádosti
  9. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Dotčené odbory Magistrátu města Ostravy, zejm.:
    • Odbor územního plánování a stavebního řádu
    • Odbor hospodářské správy
    • Odbor investiční
    • Odbor dopravy
    • Odbor životního prostředí
    • aj. – vždy dle konkrétní situace. 
    Městský obvod v jehož území se nachází nemovitá věc dotčená žádostí

    Městský ateliér prostorového plánování a architektury, příspěvková organizace, případně jiné organizace města

     

  10. Elektronická služba, kterou lze využít

    Podání žádosti o koupi, směnu nemovité věci je možno zaslat datovou schránkou (preferovaný způsob podání žádosti)

  11. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí ČR (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů
    • vyhláška č. 357/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální vyhláška)
  12. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Opravné prostředky se neuplatňují, konečné rozhodnutí spadá zpravidla do samostatné působnosti Zastupitelstva města, které je možné požádat o opětovné posouzení žádosti.

  13. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Uplatňují se smluvní sankce v případě, že jsou sjednány ve smlouvách.

  14. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně

     Jak se stanovuje cena za prodej pozemku ?

    • V případě prodeje je kupní cena stanovena jako minimálně cena obvyklá dle znaleckého posudku, a to v souladu s právními předpisy. Uvedené však nevylučuje požadavek města na kupní cenu vyšší než je cena dle znaleckého posudku,