Automobilová doprava

Přes obrovské pozitivní přínosy má doprava i svou odvrácenou stránku - negativně působí na zdraví a životní prostředí. Doprava zodpovídá za čtvrtinu emisí skleníkových plynů a je jediným hlavním hospodářským sektorem v celé EU, kde trend jejich produkce roste i po roce 1990.

Ostrava je bez nadsázky městem automobilové dopravy. Dostatečně kapacitní silnice neznají pojem dopravní zácpa v pravém slova smyslu. Byť si Ostravák čas od času posteskne po lepším parkování, protože je spořivý a nejraději parkuje zdarma, je parkovacích míst dostatek. Dopravních omezení (nemáme tentokrát na mysli dopravní stavby) je pomálu a cyklisté se automobilovému provozu raději vyhýbají, neboť i oni ctí právo silnějšího. Ostraváků je, pravda, čím dál tím méně, ale počet automobilů, které vlastní, neklesá.

Popularita automobilové dopravy je ale stále vysoká i z toho důvodu, že náklady na paliva a pořízení automobilu nezahrnují environmentální dopady a vysílají silný signál zákazníkům a investorům. Proto je důležitá rovněž veřejná podpora alternativním druhům dopravy vůči dopravě automobilové.

Zdravotní rizika

Automobilová doprava produkuje látky (PM, NOx, CO, CO2, polyaromatické uhlovodíky, těžké kovy, O3), které vdechujeme. Četné lékařské studie upozorňují, že tyto škodliviny i v malých koncentracích snižují kvalitu našeho života tím, že zvyšují riziko vzniku chorob dýchacích cest a oběhového systému. Mohou také zvyšovat četnost a zhoršovat průběh běžných onemocnění (chřipka a nachlazení). Doprava je navíc významným zdrojem hluku a jednou z příčin vzniku stresových situací - a neblaze tak působí na psychiku člověka. Velkým zdravotním rizikem je také nehodovost.


Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí. 

logolink