Svinovské mosty se kolaudují
Projekt Revitalizace přednádražního prostoru Svinov II. etapa, jejíž součástí byla rekonstrukce silničních částí Svinovských mostů, rekonstrukce prostoru autobusových a tramvajových zastávek na mostech (provázené výlukami a uzavírkami) a přístupu k těmto zastávkám včetně bezbariérového terminálu, byl přitom otevřen s více než tříměsíčním předstihem a stavba byla dána k užívání veřejnosti již 21. prosince loňského roku.
„Svinovský terminál je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů ve městě, což ukázal i poslední rok, během kterého byla dopravní situace v našem městě komplikovaná. Celý prostor již modernizaci nutně potřeboval. Jsem velmi rád, že se podařilo obnovit dopravu s tříměsíčním předstihem. Chtěl bych poděkovat Ostravanům za trpělivost a pochopení, které v posledním roce prokázali,“ řekl při prosincovém slavnostním otevření primátor Ostravy Petr Kajnar.
Jak práce probíhaly? Po demolici starého plata a přípravě komunikací pod mosty byl na počátku ledna 2012 uzavřen jižní a o půl roku později severní most. I díky pochopení řidičů a cestujících nedošlo k žádnému závažnému dopravnímu kolapsu. Postupně byly zrekonstruovány a modernizovány oba mosty, vyrostl nový dopravní terminál městské hromadné dopravy s jižní a severní věží s eskalátory, výtahy a příčnou chodbou. Nový terminál má zajišťovat nejen maximální pohodlí, ale také větší bezpečnost pro uživatele.
Nositelem projektu „Revitalizace přednádražního prostoru Svinov, II. etapa“ je město Ostrava a Moravskoslezský kraj, zhotovitelem díla Sdružení pro přednádražní prostor Svinov II. etapa, tedy firmy IMOS Brno, a. s., a SDS EXMOST spol. s r. o. Práce na projektu byly zahájeny v červenci 2011, původní termín zprovoznění terminálu byl 96 týdnů, tedy březen, respektive duben 2013. Stavební náklady projektu činily 382,8 mil Kč bez DPH, z toho na město Ostrava připadá částka 289,5 mil Kč bez DPH ( z toho maximální dotace ROP pro část projektu města je 91,98% ze všech způsobilých nákladů projektu), na Moravskoslezský kraj 93,3 mil. Kč bez DPH (z toho maximální dotace ROP pro část projektu kraje je 70% ze všech způsobilých nákladů projektu). „Otevření nového dopravního terminálu je pro Ostravu důležitým milníkem,“ zdůraznil náměstek primátora pro investice Jiří Hrabina. „Kromě řady výhod představuje také moderní a vysoce estetickou vstupní bránu do města pro cestující přijíždějící po železnici,“ dodal náměstek Hrabina. Projekt navázal na již realizovanou rekonstrukci nádražní haly ČD ve Svinově včetně okolního prostoru. V jeho rámci vznikly také dvě okružní křižovatky na ul. Bílovecké, sjezd z ul. Opavské a křížení s prodlouženou částí Peterkovy ulice.