Bikesharing v Ostravě bude pokračovat s novým dodavatelem

30. 1. 2019. Oblíbený způsob dopravy po městě, systém sdílení jízdních kol bude pokračovat také letos. Do veřejné zakázky na provozování bikesharingu se přihlásily dvě společnosti – Rekola a nextbike. Vítězem veřejné zakázky se stala společnost nextbike Czech Republic s.r.o., jejíž nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky výhodnější. Nový dodavatel bude provozovat službu v Ostravě po dobu osmi měsíců. Rozhodla o tom v úterý 29. ledna rada města.

Služba by mohla začít fungovat již 1. dubna, termín ukončení sezóny je 30. listopadu, pokud by ale došlo k odkladu spuštění provozu, posunul by se také termín jeho ukončení. Oproti loňskému pilotnímu provozu bude ten letošní více než trojnásobný. Stanic s bicykly by mělo být až 200. 

Letošní minimální počet požadovaných jízdních kol je pro duben a listopad 400, pro květen a říjen 500, pro červen, červenec, srpen a září minimálně 600 bicyklů. K dispozici budou kola městského typu s nízkým nástupem, nově budou všechna mít 3 rychlostní převody a každé z nich bude mít praktický košík v přední části kola. Samozřejmostí bude pravidelná redistribuce kol po městě.

Těší nás, že Ostravané přišli na chuť tomuto modernímu, zdravému a k přírodě šetrnému způsobu dopravy. Ukázal velký zájem o službu v loňském roce, kdy 16 tisíc uživatelů sdílených kol ujelo přes 130 tisíc kilometrů. Stejně jako v pilotním provozu bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a dalších 45 minut nebude stát více než 25 korun. Při provozu systému budeme sbírat a vyhodnocovat data o provozu pro lepší plánování cyklistické infrastruktury v Ostravě,“ řekla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Město pro zachování ceny příznivé pro uživatele bude platit provozovateli nextbike za každou výpůjčku kola necelých 10 korun (9,5 Kč s DPH). Město předpokládá, že za osm měsíců vítězi veřejné zakázky zaplatí 4,5 milionu korun. Nabídka společnosti Rekola byla zhruba o pětinu vyšší.

Kola budou uživatelé odkládat do cyklostojanů, stejně jako v loňském roce. Stojany se rozšíří do řady dalších ostravských obvodů. Moravská Ostrava a Přívoz jich bude mít 60, Slezská Ostrava 18, Mariánské Hory a Hulváky 21, Vítkovice 20, Jih 25, Poruba 45 kusů a Hošťálkovice 1.

Rada města zároveň rozhodla o dodavateli stojanů. Vítěz veřejné zakázky společnost Kolář a Syn spol. s r.o. jich vyrobí celkem 470 za 1,1 milionu korun bez DPH. Vyrobí 270 trojstojanů a 200 jednoduchých stojanů. Trojstojany budou mobilní a budou umístěny vždy minimálně dva vedle sebe, každé takové stanoviště bude mít tedy kapacitu pro uložení až 12 kol. Jednoduché stojany budou umisťovány na pevno podle potřeby a prostorových možností dané lokality.

Ostrava městskou cyklistiku dlouhodobě podporuje. Aktuálně má na svém území 253 kilometrů cyklostezek a další se postupně připravují a staví. V letošním roce se bude jednat o zprovoznění dalších 6 kilometrů tras. Bikesharing patří k podpoře ekologické dopravy ve městě.