Historické kalendárium
9. září 1929
Toho dne byly zahájeny práce na železniční trati Mariánské Hory–Brušperk–Kozlovice. Přesto, že vytvoření projektu, přípravné a stavební práce trvaly neuvěřitelných více než 60 let, od roku 1894 do roku 1960, byla zprovozněna jen malá část navrhované trasy sloužící nakonec tramvajové dopravě. První etapa ze Zábřehu do Hrabové byla uvedena do provozu v roce 1930. Až o 20 let později byla zahájena výstavba dalšího úseku směrem k Nové Bělé, která však již nebyla dokončena. V roce 1960 bylo rozhodnuto o zrušení trati z Hrabůvky do Hrabové. Do dnešní doby se zachovaly pozůstatky nadjezdu a mostních pilířů v Nové Bělé a zbytky nástupiště v Hrabové.
11. září 1930
Právě tehdy navštívil Moravskou Ostravu polský ministr obchodu Ing. Eugeniusz Kwiatkowski, který byl na několikadenní návštěvě Československa. Na svinovském nádraží jej přivítal Dr. Kačírek, manager Vítkovických železáren a polský konzul v Moravské Ostravě Dr. Ripa. Společně pak odcestovali salónními vozy na nádraží vítkovické závodní dráhy. Zde je již očekával generální ředitel železáren Ing. Adolf Sonnenschein, ředitel mariánskohorských dusíkáren Chval, okresní hejtman Studnář a další představitelé veřejné správy. Polskou delegaci vedle ministra tvořili zástupci polských průmyslových podniků a hospodářských korporací. Na programu vzácné návštěvy byly prohlídky ostravských průmyslových závodů, ale také Dům umění, Nová radnice, Polský dům. Večer ve 20.20 se ministr s doprovodem vydali vlakem zpět do Varšavy.
14. září 1999
V úterý 14. září 1999 začaly v Ostravě 36. dny nukleární medicíny. Od pátku do neděle pak pokračovaly na Ostravici, kde se konal speciální seminář. Lékaři z postkomunistických zemí se na nich mohli setkat se západoevropskými špičkami tohoto medicínského oboru a načerpat zkušenosti i nejnovější trendy.
Foto1: Hrabůvka, stará tramvajová trať
Foto2: Parní vůz na trati do Hrabůvky
Foto3: Zastávka na tramvajové trati do Hrabůvky
Foto4: Polský ministr obchodu Eugeniusz Kwiatkowski
Zpracoval: Archiv města Ostravy