Termín žádostí na obnovu reklamního označení provozoven je za dveřmi
Na vymezeném území Ostravy jsou nastavena nová pravidla pro umísťování venkovní reklamy. Město chce dotačně podpořit především menší podnikatele, kteří nedisponují finančními prostředky na odborný tým zabývající se reklamním marketingem. Lhůta pro podání žádosti je od 1. března do 31. srpna 2020.
Ilustrační foto. Foto: Archiv MMO.
O dotaci mohou žádat podnikající fyzické nebo právnické osoby, jejichž provozovna se nachází v území vymezeném v Nařízení o regulaci reklamního smogu a jejichž označení provozovny v současném provedení neodpovídá zmíněnému nařízení nebo doporučením dle Manuálu umísťování reklamy v rámci projektu OSTRAVA 360°.
Oprávněnými žadateli jsou pouze ti, jejichž celkový obrat za uplynulé účetní období nepřekročil 10 milionů korun. Minimální výše dotace poskytnuté na jeden projekt činí 3 tisíce korun, maximální výše pak 30 tisíc korun. Město se bude finančně spolupodílet na úhradě uznatelných nákladů realizovaných projektů, které bude spolufinancovat maximálně ve výši 70 %. Celková výše alokované částky je 3 miliony korun - na dotaci tak dosáhne minimálně 100 ostravských provozoven.
Od 1. ledna 2020 platí Nařízení o regulaci reklamního smogu v Ostravě a na vymezeném území jsou nastavena nová pravidla pro umísťování venkovní reklamy. Pro snadnější orientaci podnikatelů a majitelů provozoven v problematice venkovních reklam vydalo město také „Manuál umísťování reklamy města Ostravy" - ten přináší návod, jak rozeznávat vhodná a vkusná řešení a názorně prezentuje reklamy nevhodné. Vysvětluje, jak lze vizuálně vyčistit prostor, ve kterém jednotlivé provozovny mnohdy v důsledku reklamního smogu nyní nevynikají. Problematikou vizuálního smogu se komplexně zabývá projekt „OSTRAVA 360° – Kvalitní venkovní reklama ze všech úhlů". Nařízení, manuál a dotační program tvoří jeho základní pilíře. Cílem je veřejný prostor kultivovat, ne reklamu úplně zakázat. Reklama ve městě a především reklamní označení řady provozoven však nedisponují žádoucí úrovní a v důsledku toho veřejný prostor degradují. Se záměrem tento stav zlepšit a konkrétně podnikatelům s obměnou reklamy finančně pomoci, vyhlásilo město dotační program: „Podpora obnovy reklamního označení provozoven na území města Ostravy vymezeném v Nařízení města č. 11/2019, kterým se stanoví zákaz šíření reklamy na veřejně přístupných místech mimo provozovnu v roce 2020." Pomocí finanční motivace chce město dosáhnout postupné výměny stávajících, již instalovaných nevhodných reklamních označení provozoven za taková, která snesou vysoké nároky na umístění v nejvýznamnějších částech města.
„Několik měsíců probíhá intenzivní jednání s městskými obvody, organizacemi a kulturními institucemi, které postupně upravují venkovní reklamu v souladu s Manuálem a Nařízením - to neplatí na celém území města, ale pouze na těch veřejně přístupných místech, která jsou pro obraz města typická, významná a jedinečná. Jedná se o nejvýznamnější ulice, náměstí a památkové zóny. A právě zde je důležitá spolupráce také ze strany podnikatelských subjektů. Reklamní označení provozovny, pokud jsou zpracována na vysoké grafické, materiálové a řemeslné úrovni, jsou schopny veřejný prostor města obohacovat a vhodně doplňovat," dodává náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.
Dotační program bude podporovat kvalitu návrhu a úroveň provedení reklamního označení provozoven. Je určen na úhradu nákladů na grafický návrh reklamního označení provozovny, jeho výrobu a instalaci. Dotační program se netýká provozoven vzniklých ode dne nabytí účinnosti uvedeného Nařízení tj. 1. 1. 2020. Žádosti budou zpracovány ve dvou termínech a to v květnu a září 2020, případně do vyčerpání alokovaných finančních prostředků. Orgány města rozhodnou o poskytnutí dotací nejpozději do 30. 9. 2020.
Podmínky dotačního programu a další informace k projektu Ostrava 360°: www.ostrava360.cz