Průzkum identifikoval kam zaměřit programy primární prevence ve školách
Ostrava poskytne dalších 1,8 milionů korun k aktivitám primární prevence. Potřebné oblasti, kam budou programy cílit, identifikoval průzkum s názvem „Sociální klima ve třídách a rizikové chování žáků druhého stupně základních škol statutárního města Ostravy“.
Z projektu Oáza, specializovaného na problematiku duševních pochodů při edukaci dětí. Foto: Pavučina o.p.s
Výsledky anonymního průzkumu detekovaly m. j. u žáků druhého stupně základních škol zkušenosti s návykovými látkami, šikanou, závislostí na počítačových hrách a sociálních sítích i rizikové postoje ke stravování, které mohou vést až k poruchám příjmu potravy, sebepoškozování aj. Do průzkumu se zapojilo 26 ostravských základních škol (z celkem 54). Zastupitelé na svém červnovém zasedání schválili finanční podporu projektům, které i s ohledem na závěry vyplývající z průzkumu budou reagovat na potřeby žáků. Programy budou realizovány po celou dobu školního roku (září 2025–červen 2026).
„Primární prevence představuje soubor opatření, která by měla, pokud možno zamezit vzniku nežádoucích jevů, jež by reálně mohly nastat. Chceme-li k tomu najít efektivní nástroje, musíme mít zmapovanou stávající situaci s hrozícími riziky a vytyčeny cíle. Náš průzkum v Ostravě poukázal například na to, že žáci ve školách přichází do kontaktu s šikanou a osobní vztahy často nahrazují virtuálním prostředím. Mnozí nejsou spokojeni sami se sebou, což vede k jejich špatné náladě, sklonu k experimentování s návykovými látkami, poruchám příjmu potravy nebo dokonce k sebepoškozování. Programy primární prevence jsou tak jedním ze způsobů, jak dětem pomoci těšit se do školy, vytvářet dobrý školní a kamarádský kolektiv a ukázat jim cestu, jak řešit správně své problémy,“ říká náměstek primátora Zbyněk Pražák.
První mapování situace ve školách proběhlo sběrem statistických údajů. „Důležitý je ale pohled na rizikové jevy z pohledu samotných žáků, jak se cítí ve svém prostředí a co vnímají jako problematickou oblast. Můžeme tak přizpůsobit podpořené programy dnešním trendům a situaci ve společnosti, protože ta se rychle vyvíjí. Například oblast kybernetické prevence je velmi dynamická a je složité na změny včas reagovat,“ vysvětluje důvod realizace průzkumu Zdeněk Živčák, vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví.
Celkem cca 4 000 dětí ze 6.–9. ročníků ZŠ vyplňovalo on-line anonymní formulář. Pro větší motivaci účasti v průzkumu byla školám nabídnuta souhrnná zpráva s výstupem až podle jednotlivých ročníků jejich školy, což mohou následně využít jako nástroj pro nastavení vlastních programů primární prevence, ale také jako nástroj evaluace minimálního preventivního programu, jehož zpracování je pro školy povinné ze zákona.
Průzkum mezi žáky ostravských škol odhalil několik znepokojujících trendů. Ačkoli většina žáků má pozitivní postoj ke škole a učitelům, 8 % vnímá atmosféru ve třídě jako nepřátelskou a 11 % žáků se potýkalo se šikanou. Častým trendem je užívání elektronických cigaret, které vyzkoušelo již 15,4 % žáků 6. ročníků a v 9. ročníku vícekrát 35 %. Chlapci tráví více času hraním počítačových her, zatímco dívky dominují na sociálních sítích, na nichž 42 % z nich tráví denně více než tři hodiny. Alarmující je i výskyt rizikových postojů dívek k jídlu, kdy tento problém trápí až 30 % žákyň 9. ročníku. To pak souvisí i s jejich negativním hodnocením wellbeingu (53 % dívek oproti 21 % u chlapců) a častým sebepoškozováním, které přiznala téměř polovina žákyň devátých tříd.
Průzkum jen potvrdil, jak je důležité se systematicky zaměřovat na oblast primární prevence, zejména v oblasti duševního zdraví a prevence rizikového chování dětí. V současné době již probíhá vzdělávání školních poradců na minimalizaci šikany a práci s agresivními žáky (viz minulá TZ). Zastupitelstvo 18. června 2025 také podpořilo další programy. Například Spirála Ostrava, z.ú. nebo Na vlně změny, z.ú. se zaměřují na oblast duševního zdraví. Poskytnou žákům základní dovednosti pro péči o duševní zdraví a informace o možnostech vyhledání pomoci, budou rozvíjet schopnost žáků rozpoznat a pojmenovat vlastní emoce, zvládat stres a konflikty a vytvářet zdravé vztahy. Projekt „Oáza – ponoř se do ticha 2025“ dále představuje prožitkový program organizace Pavučina o.p.s., který vytváří prostor pro duševní zastavení, sebereflexi a edukaci dětí v klíčových oblastech jako je vlastní identita, zvládání stresu, významu odpuštění a projevů vděčnosti nebo vytváření pěkných mezilidských vztahů.
Projekt organizace EDU-Anabell, z. ú. bude ve školách zvyšovat povědomí o problematice poruch příjmu potravy u žáků 6. až 9. tříd, proškolí ale také pedagogy k tématu včasné intervence v této problematice. Všechny podpořené projekty budou přizpůsobeny pro práci s věkovou kategorií nižšího i vyššího stupně ZŠ.
Město Ostrava necílí pouze na preventivní programy při pobytu dětí ve škole, ale také na oblast jejich trávení volného času. Jeden z podpořených projektů se zaměřuje na volnočasové programy v sociálně vyloučených lokalitách, kde prostřednictvím své mobilní oratoře Salesiánské středisko volného času Don Bosco pracuje nejen se samotnými dětmi, ale také s jejich rodiči. S dětmi tak budou trávit denně několik hodin přímo na ulici, jelikož je problém motivovat je k návštěvě volnočasových středisek.
Podpora primární prevence v Ostravě je důležitým krokem k ochraně a podpoře zdravého vývoje dětí. Kombinace cíleného vzdělávání, prožitkových programů a volnočasových aktivit umožňuje oslovit široké spektrum žáků s efektivními a dlouhodobými výsledky. Město tak přispívá k vytváření prostředí, v němž se děti mohou cítit bezpečně a komfortně, a především rozvíjet svůj potenciál a učit se zdravým návykům a nekonfliktním způsobům zvládání životních situací.