Projekty žákovských parlamentů se znovu dočkaly finanční podpory ze strany města
Také ve školním roce 2024/25 podpořilo statutární město Ostrava tvůrčí a kreativní iniciativu samospráv ostravských základních škol. Žákovské parlamenty obdržely finanční prostředky, které umožnily vznik projektů, vzešlých od samotných žáků a jejich učitelů. Tematicky se přitom jedná o velmi širokou škálu nejrůznějších aktivit.
Ilustrační foto MMO.
Smyslem podpory je snaha o rozvoj a upevnění role žákovských parlamentů, stejně jako úsilí o to, aby také nejmladší generace mohly ovlivnit prostředí, ve kterém se pohybují a nebyl jim lhostejný život v jejich městě.
Do projektu na podporu žákovských parlamentů je aktuálně zapojeno 45 základních škol, zřizovaných ostravskými městskými obvody. Prostřednictvím takzvaných participativních rozpočtů bylo rozhodnuto o podpoře 11 kreativních a inspirativních počinů žákovských samospráv. Ty si mezi sebou rozdělí dohromady 132 000 korun. Konkrétní projekty posuzovala odborná komise, složená ze zástupce Střediska volného času Korunka, tří členů Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy a zástupce Odboru školství Magistrátu města Ostravy.
Náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová přiblížila proces, který vlastnímu hodnocení předchází: „Zúčastněným školám bylo, tak jako v uplynulých ročnících, nabídnuto, aby se před samotnou tvorbou příslušných projektů zúčastnily dvoudenního setkání. Jeho náplň spočívala v rozvoji projektových kompetencí jednotlivých žáků, doprovodných vzdělávacích aktivitách a také semináři, který zájemce provedl úskalími problematiky participativních rozpočtů. Školou povinné děti se tak naučily sepsat projektovou žádost a zvládnout náležitosti projektového managementu. Velice mě těší, že záměr podpory žákovských samospráv vyvolává na školách značnou odezvu. Například loni se konference žákovských parlamentů zúčastnilo přibližně 150 žákyň a žáků ze 24 ostravských škol.“
Na výše zmíněné konferenci v loňském roce zástupci žákovských parlamentů prezentovali své projekty, jejichž realizací trávili minulý školní rok. Mezi 11 projekty navrženými k podpoře najdeme třeba aktivitu ZŠ Ivana Sekaniny „Sekaninka na skautské výpravě“, zapojující školu do velkého množství činností, rozvíjejících dovednosti přežití v přírodě, vztah k životnímu prostředí nebo zodpovědnost a samostatnost. Projekt ZŠ Gen. Janka „Masterchef“ seznámí zábavnou soutěžní formou žáky s vařením a gastronomií. Na ZŠ Matiční kupříkladu přišli s projektem „Nenechme historii opakovat se“. Ten je zaměřen na události 2. světové války v kontextu města Ostravy.
„Škála podpořených projektů je opravdu velmi široká, za což jsem ráda. Ukazuje nám, že přímo mezi dětmi z našich základních škol, takzvaně ‚zespodu‘, skutečně existuje zájem a chuť vytvářet něco zajímavého, prospěšného a naplňujícího. Jako město takové snahy na školách vždy ochotně podpoříme, konec konců tak činíme již delší dobu,“ shrnula náměstkyně Andrea Hoffmannová.
Statutární město Ostrava se v roce 2020 připojilo k výzvě pro zapojení samospráv v rámci projektu Europe Goes Local, podporujícího práci s mládeží na úrovni samosprávy. Mezi jeho výstupy patřilo v neposlední řadě zpracování Analýzy potřeb mladých lidí od 15 do 30 let ve městě Ostrava. Počínaje následujícím rokem 2021 došlo k zahájení společných aktivit magistrátu, Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy a Střediska volného času Korunka, které stály u zrodu projektu podpory žákovských parlamentů. Více informací najdete v aktualitách na https://talentova.cz/projekty-mesta/spoluprace-pdmo-s-jpk-ve-svycarsku/.