Ostravané jsou především filmoví nadšenci a milovníci hudby

18/9 2025

Statutární město Ostrava si v první polovině roku 2025 nechalo zpracovat vůbec první komplexní výzkumné šetření o kulturním chování obyvatel města. Kvantitativní výzkum se detailně zabýval vztahem obyvatel Ostravy k různým aspektům kulturního života, mezi nimi šlo např. o preference různých druhů kultury, spokojenost s místní programovou nabídkou či četnost návštěv kulturních akcí a zařízení.

Ostravané jsou především filmoví nadšenci a milovníci hudby

K oblíbeným kulturním akcím Ostravanů patří také festival Colours of Ostrava. Foto: Lukáš Kaboň

Šetření se věnovalo také motivacím i bariérám, které hrají zásadní roli v tom, jak aktivní kulturní život Ostravané vedou. Realizátorem výzkumu byl STEM Ústav empirických výzkumů, z. ú., který obdobné mapování kulturního života realizoval pro Prahu v rámci projektu MAPK20, a je tedy možné kulturní návyky výsledky obou těchto šetření navzájem porovnat.

„Různé dílčí analýzy kulturních potřeb a preferencí se v Ostravě realizovaly již v předešlých letech – buď však byly součástí širších sociologických průzkumů a kultury se týkaly pouze okrajově nebo byly zaměřeny jen na určitý výsek obyvatelstva. Výsledky šetření STEMu poskytují první skutečně komplexní data o kulturních návycích Ostravanů. Díky nim tak máme jasnou zprávu o konkrétních návycích a potřebách našeho obyvatelstva, s níž můžeme v dalších letech pracovat. Výsledky jsou také velmi užitečné pro ostravské kulturní organizace, kterým přináší jasnou zprávu o lokálním publiku a na jaké skupiny obyvatelstva mohou efektivněji zacílit svůj program a marketing,“ objasňuje záměr výzkumu náměstkyně primátora pro strategický rozvoj a kulturu Lucie Baránková Vilamová.

Z výsledků vyplývá, že Ostravané inklinují především k hudbě a k filmu (zájem o tyto oblasti uvedlo přes 80 % dotázaných), další oblíbenou oblastí kultury je divadlo (59 % se zajímá). Zatímco film láká všechny věkové skupiny, hudbu preferují spíš mladší, naopak u již zmíněného divadla zájem roste s přibývajícím věkem. Hudba a film také shodně přitahují muže i ženy, na rozdíl od dalších oblastí kultury, kde zájem ze strany žen prokazatelně dominuje.

Letní shakespearovské slavnosti. Foto: MMO

Nejvyhledávanějšími kulturními cíli obyvatel města jsou historické památky a po nich kina a multikina, kam alespoň jednou za rok zavítá 74 % (resp. u kin 70 %) z nich. Polovina dotazovaných minimálně jednou ročně zajde na činoherní představení a poté na hudební festivaly a koncerty populární hudby, které nejméně jednou do roka navštíví 46 % místních. Významnou roli v kulturním životě Ostravanů hrají také knihovny – ročně je sice navštěvuje „pouze“ 44 % obyvatel, ale vykazují nejvyšší intenzitu návštěvnosti ze všech kulturních zařízení (17 % dotázaných do nich zamíří každý měsíc) a také druhou největší spokojenost dotázaných s programovou nabídkou (75 %, předstihly je pouze kina a multikina).

Drtivá většina Ostravanů kulturní akce navštěvuje kvůli zábavě a odreagování (88 %), mezi další klíčové motivace, proč se vydávají za kulturou, pak patří předchozí dobré zkušenosti s danou institucí (81 %), možnost strávit čas s blízkými (79 %) nebo doporučení od známých (74 %). Zatímco nenajdeme významnější rozdíly v odpovědích mužů a žen (krom faktu, že ženy jsou všeobecně více motivované vydávat se za kulturou), u různých věkových skupin se pak motivace proměňují. Mladí lidé častěji chtějí vidět konkrétní umělce a zajímají se o novinky, u lidí středního věku je významný faktor trávení kvalitního času s blízkými. S přibývajícím věkem také vzrůstá význam duševního prožitku.

Pokud jde o to, co obyvatelům města naopak brání v aktivnějším kulturním životě, nejčastějšími bariérami jsou únava a osobní překážky (67 %) a nedostatek peněz (63 %). Finanční bariéru pak vnímají zejména mladší věkové skupiny a lidé s nižším dosaženým vzděláním, únava a osobní překážky převažují u lidí středního věku. Starší obyvatelé a vysokoškoláci pak nejvíce pociťují nedostatek vstupenek. Ve srovnání s Pražany pak Ostravané považují kulturní nabídku za více cenově dostupnou a za drahé označují zejména vstupenky do kin (64 %) a na koncerty populární hudby (51 %).

Festival Beats for Love. Foto: b4l.cz

Ostravský výzkum obdobně jako předchozí pražská studie pracuje s unikátní typologii kulturního chování, která rozděluje obyvatele města do šesti segmentů podle toho, jak často a jaké kulturní akce navštěvují. Nejmladší kulturní nadšenci spadají pod označení Kulturní entuziasté (12 %), starší skupinu obyvatelstva, jež je pravidelným návštěvníkem kulturních akcí, reprezentují Tradiční spotřebitelé (6 %), v níž dominují zejména vzdělané ženy. Mladší obyvatelstvo, které kulturu vnímá především jako zdroj zábavy, a tak navštěvuje nejčastěji hudební kluby, koncerty a festivaly populární hudby nebo kina a stand-upy, se řadí ke Konzumentům zábavního průmyslu (21 %).

Nejsilnějším ostravským segmentem se stali Příležitostní návštěvníci (36 %), což jsou především středoškoláci středního a vyššího věku, kteří kulturní nabídku sledují spíš méně často a nejvíce je zajímá film, hudba a částečně také divadlo. K méně frekventovaným návštěvníkům kulturních aktivit se pak řadí skupiny Kulturně vyloučených (7 %), sestávající zejména z hůře finančně zajištěných domácností, které své kulturní potřeby saturují spíše doma, a Samotářů (18 %), starších obyvatel, kteří za kulturou nechodí prakticky vůbec a preferují spíše přírodu.

„Příjemně překvapivým zjištěním bylo, že v Ostravě je poměrně silný segment tzv. Kulturních entuziastů. Tuto skupinu obyvatelstva tvoří aktivní lidé mladšího věku, kteří navštěvují všechny typy kulturních akcí bez ohledu na žánry a kulturu vnímají jako esenciální součást svých životů. Přestože 12 % nevypadá jako zrovna silné zastoupení, ve srovnání s Prahou jde o dvojnásobný percentil, což potvrzuje, že se Ostravě daří zapojovat mladé lidi do aktivního kulturního života. Zároveň výzkum ukázal, že máme poměrně velkou skupinu staršího obyvatelstva, které se v ostravském kulturním živote angažuje minimálně. To by měla být výzva pro naši kulturní scénu, pokusit se tuto skupinu více zaujmout a zapojit,“ vypichuje z výsledků náměstkyně Lucie Baránková Vilamová.

Podrobné výsledky analýzy kulturního chování je možné najít ve formátu otevřených dat na portálu openDATA!!! nebo v kompletní výzkumné zprávě dostupné na webu kulturova.cz. Zde je možné najít také celkové shrnutí výsledků a interaktivní dashboard se zobrazením vybraných otázek dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu jsou dostupné také na datovém portále města.

Výstava v Galerii výtvarného umění Ostrava. Foto: MMO

Kvantitativní šetření kulturního chování obyvatel Ostravy bylo realizováno od 6. do 21. února 2025 na reprezentativním vzorku obyvatelstva staršího 15 let. Výběr respondentů zohledňoval věk, pohlaví, vzdělání, socio-ekonomické postavení a také lokalitu bydliště v rámci 23 městských obvodů. Sběr dotazníků probíhal prostřednictvím CAWI (on-line webový dotazník) a celkově se šetření zúčastnilo přes 1000 respondentů.