Janáčkově filharmonii tleskalo ve špičkovém katovickém sále 1500 diváků

10/3 2023

Jak zní Janáčkova filharmonie Ostrava v koncertním sále světových parametrů, předvedl 9. 3. orchestr pod vedením svého šéfdirigenta Vassily Sinaiského. V téměř vyprodaném sídle Národního filharmonického orchestru Polského rozhlasu (NOSPR) zazněla Sukova Pohádka a Mahlerova Symfonie „Titan“.

Janáčkově filharmonii tleskalo ve špičkovém katovickém sále 1500 diváků

Úspěch JFO v polských Katovicích. Foto: Martin Kusyn

V katovickém NOSPRu s kapacitou tisíc osm set míst jsme vystoupili potřetí. Téměř vyprodaný koncert svědčí o zájmu o Janáčkovu filharmonii a její program, a to nejen ze strany místních posluchačů, ale i těch, kteří na koncert dorazili z Česka. Vybudování nového sálu je výborným příkladem toho, že slyšet hudbu v akusticky dokonalém, a přitom příjemném prostředí je mimořádný zážitek. Zároveň měl NOSPR se svým bývalým působištěm stejný problém jako my – byl akusticky nevhodný a esteticky neodpovídající dnešním požadavkům,“ uvedl ředitel JFO Jan Žemla.

Od otevření sálu v říjnu 2014 v něm Janáčkova filharmonie vystupuje pravidelně. Tento koncert byl připravován od poloviny roku 2020, kdy bylo zřejmé, že původní termín nebude možné realizovat.

Dá se říct, že každý výjezd orchestru je z určitého hlediska logistický oříšek, a to nejen kvůli stěhování muzikantů, ale především nástrojů a techniky. Do Katovic jsme toho přesouvali sice dost, ale zase nejsou daleko. Celou situaci nám v tomto případě zkomplikoval prostor, kde běžně zkoušíme, pódium v provizorním sále ve Vesmíru bylo totiž pro všechny zapojené hudebníky malé. Přestěhovali jsme se proto nejdříve na Černou louku, kde zkoušíme ještě v provizornějších, ale větších prostorách, a teprve odsud jsme po čtyřech zkouškách vyrazili do Polska,“ dodal manažer JFO Ondřej Daněk.

Janáčkova filharmonie odjela s Mahlerovou první symfonií, která vyžadovala zapojení zhruba 90 hudebníků. Koncertní sál v nedalekých Katovicích patří mezi těmi nově vybudovanými stále ke světové špičce. Orchestr na pódiu se dobře slyší, a zároveň je dobře slyšitelný na všech místech v publiku. Vystoupení přinášejí vynikající hudební zážitky. 

„Spolu se sálem ve Štětíně patří ten v Katovicích k mým nejoblíbenějším, které jsem měl možnost dosud v Polsku poznat. Tentokrát jsme z Ostravy vezli dvě překrásná díla, a to Pohádku Josefa Suka a první symfonii Gustava Mahlera. Na rozdíl od našeho ´vesmírného´ sálu, bývalého kina, byla akustika toho katovického již od počátku svěřena špičkovým odborníkům, a neřešila se až dodatečně pro hotový sál. S kolegy na pódiu jsme se nechali unášet ohromným zvukem orchestru v prostoru, který nedal zaniknout ani těm nejjemnějším detailům uvedených hudebních děl,“ doplnil koncertní mistr JFO Jakub Černohorský.

„Je to hudba přímo z nebe!" – takhle se o koncertní suitě Josefa Suka Pohádka" op.16 vyjádřil Antonín Dvořák, který byl jeho učitelem. Patří k Sukovým nejznámějším a nejkrásnějším skladbám raného období. Jako inspirační zdroj mu posloužila dramatická pohádka Radúz a Mahulena od Julia Zeyera. V romantickém příběhu ze světa víl, čarodějnic a mytologických bytostí láska samozřejmě zvítězí, její triumf je zobrazen v poslední ze čtyř částí celé kompozice.

Deset let před Pohádkou vstoupil do světa symfonie Gustav Mahler, který prožil své dětství v Jihlavě. Svou Symfonii č. 1 D dur „Titan“ složil v Budapešti v době, kdy byl ředitelem tamní opery. Jeho původně pětivětá symfonie u kritiky děsivě propadla. Mahler ji ale poctivě revidoval až do roku 1896, kdy ji uvedl v definitivní verzi. Je pokládán za jednoho z největších skladatelů symfonické hudby vůbec: složil devět symfonií (desátou nedokončil), v některých uplatnil i vokální složky. Mahler patří mezi nejvýznamnější rakouské skladatele pozdního romantismu.

S ohledem na aktuální absenci sálu, ve kterém by se takový repertoár dal v Ostravě zahrát, bohužel uvádí JFO Mahlera po velmi dlouhé době. Další příležitost zahrát podobně velké skladby (bez Mahlerových, v tuto chvíli nejsou vůbec v plánu) bude mít až na zájezdě v Japonsku v termínu od 26. 4. do 8. 5. Během 13 dní je na programu 9 koncertů. Naposledy se orchestr v Japonsku představil v roce 2008. JFO zahraje ve velmi kvalitních koncertních sálech vybavených špičkovou akustikou. Pro dirigenta, sólisty i orchestr půjde o důležitou možnost vyzkoušet si v takovýchto sálech koncertovat, umožňují lepší interpretaci skladeb.