Město podpoří distanční digitální výuku ve školách
Ostrava ještě před zahájením školního roku vyhlásila program na podporu distančního vzdělávání. Pomůže tak školám efektivně zvládnou on-line systémy.
Město Ostrava podpoří distanční výuku. Ilustrační foto: René Stejskal
Rada města schválila zcela novou výzvu k podpoře distanční digitální výuky na základních školách zřizovaných městem. K dispozici je 4,17 milionu korun pro rok 2020 s tím, že si školy požádají o podporu v září a v říjnu, žádosti posoudí rada města.
Z těchto dotačních peněz lze uhradit proškolení celého pedagogického sboru v užívání vybrané aplikace pro distanční výuku (např. Teams, Google), zakoupení SIM karet, modemů pro datové připojení, digitálních učebnic, výukových programů a softwaru, který souvisí s digitální výukou.
„Dálková výuka nemá nahradit školu, ale je možné ji efektivně využívat v rámci běžné výuky v kombinaci prezenčního a distančního vzdělávání nebo například v případech dlouhodobé nepřítomnosti žáka. Je nutné, aby se školy na tento způsob výuky dle možností připravily, jak po stránce technické, tak po stránce znalostní. Ostrava prověřovala situaci na školách vlastním dotazníkovým šetřením a získala zpětnou vazbu k on-line výuce, na kterou reagovala vyhlášením nového programu,“ řekla náměstkyně primátora pro školství a sport Andrea Hoffmannová.
Úkolem dotazníkového šetření bylo zmapovat, jak školy vnímaly distanční výuku, co jim připadalo složité, jaké hlavní nedostatky identifikovaly nejen ve vztahu k žákům, ale také ve vztahu k oblasti digitální výuky, on-line výuky a aktivit souvisejících s formou on-line výuky.
Do dotazníkového šetření se zapojilo 47 základních škol v rámci ORP Ostrava. Největšími problémy bylo nedostatečné internetové připojení, nezájem ze strany některých žáků a rodičů, chybějící výpočetní technika nebo omezená schopnost využívání on-line aplikací některých vyučujících v rámci distanční výuky. Mezi pozitiva patří zařazení některých prvků distanční výuky i do běžné výuky a lepší využívání nových aplikací, videokonferencí, lepší a častější komunikace s rodiči, individuální konzultace žáků, pozitivní dopad na výuku cizích jazyků nebo podpora samostatnosti žáků vyšších ročníků.
Z výsledků dotazníku vyplývá, že školy potřebují proškolení a praktické semináře k využívání aplikací pro on-line výuku na dálku pro pedagogy, výpočetní techniku k zapůjčení pedagogům a žákům, kteří jí nedisponují, možnost zapůjčení SIM karet na datová připojení s určitým objemem dat, vytvoření platformy k on-line vzdělávání, větší zapojení pro práci s rodinami u žáků a rodičů, kteří neměli zájem se on-line výuky zúčastnit a zastřešení možností zapojení některých prvků on-line výuky do běžné výuky i ze strany MŠMT (v případě nepřítomnosti žáků - nemoci aj.)
Finanční prostředky určené na pořízení notebooků a tabletů potřebných pro distanční digitální výuku budou podle předpokladu předmětem finanční podpory MŠMT, nejsou tedy předmětem výzvy města.