Levý břeh Ostravice se zcela promění

15/7 2025

Revitalizace levého břehu Ostravice se zdárně přehoupla do své druhé půli. Proměněný prostor pod novým City Campusem by nejen Ostravané mohli užívat ještě v letošním roce, stavba by měla být dokončena do listopadu. Díky realizovaným pracím bude vystavěn atraktivní veřejný prostor pro příjemné trávení volného času, území se však stane komfortnějším i pro cyklisty a chodce. 

Levý břeh Ostravice se zcela promění

Proměna levého břehu Ostravice pokračuje. Foto: MMO

Rychlost v místě bude snížena na maximálně 30 km/h, prostor se výrazně zklidní. V současnosti realizovaná druhá fáze revitalizace navazuje na první etapu estetizace nábřeží levého břehu Ostravice v úseku mezi mostem Na Karolině a Střelniční ulicí, dokončenou v závěru roku 2022. Nicméně již v příštím roce čekají zmíněné území další stavební práce, neboť je plánováno zahájení realizace významné dopravní stavby – mostu Na Karolině.

levý břeh

„Břeh byl nejprve zpevněn a doplněn kameny. V území aktuálně probíhá výstavba koridoru velmi vysokého napětí. S ohledem na větší kubaturu betonových konstrukcí v podkladní vrstvě rekonstruované komunikace a související práce bude komunikace uzavřena do října letošního roku. Po dokončení výstavby koridoru bude následovat samotné vybudování konstrukční a obalové vrstvy komunikace a ostatní dokončovací práce, včetně montáže mobiliáře a sadových úprav. Prostor pro relaxaci bude doplněn příslušným mobiliářem, pěti lavicemi z prefabrikovaných materiálů, aby odolaly vodě. Lavice jsou vizuálně totožné jako navržený mobiliář u Sýkorova mostu,“ popisuje Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu. Náklady stavby činí 40 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem prací je společnost K2 stavební Moravia, práce jsou realizovány dle návrhu společnosti CHVÁLEK ATELIÉR.

Lokalita prodělá i sadové úpravy: „V rámci objektu je řešen svah bermy podél řeky Ostravice. V závěrečné etapě realizovaných prací bude vysazeno 11 stromů a keře, nezapomněli jsme na výsadbu trvalek či vysetí krajinného trávníku. Lidé se budou moci radovat ze stínu javorů, habrů, dubů, třešní i lípy. Vysazeno bude 570 kusů keřů, zimolezy, kaliny, tavolník, svída, růže. Scházet nebude 630 kusů trvalek, pitulník a kontryhel,“ vysvětluje náměstek pro životní prostředí Aleš Boháč a doplňuje klíčové skutečnosti: „Současně je však zapotřebí dodat, že s ohledem na charakter místa, kde několikrát ročně docházelo ke zvýšení hladiny řeky na komunikaci v návaznosti na vydatnější deště, byla komunikace v rámci stavebních prací zvednuta o půl metru, což by mohlo tyto situace eliminovat. Břehy byly také zpevněny jako říční koryto, aby byly schopny čelit zvýšené hladině vody.“

Stavba navázala na předchozí etapu, kdy bylo v úsek Levobřežní vystavěno schodiště pod City Campusem Ostravské univerzity, doplněny byly propojovací chodníky a veřejné osvětlení. Nescházely příslušné sadové úpravy, včetně mobiliáře. Nicméně první stavební práce k estetizaci Havlíčková nábřeží byly realizovány již v letech 2012/2013, kdy byly v území vybudovány dvě visuté vyhlídkové galerie. Proměna lokality však zdaleka nekončí.

Již v příštím roce čeká Ostravu zahájení prací významné dopravní stavby. Je jí most Na Karolině, městský most na význačné městské třídě, která je vstupem a osou nového území blízko centra města, jehož aktuální stav je havarijní. Náklady jsou předpokládány ve výši 342 milionů korun bez DPH, práce by měly započít v příštím roce. Aktuálně máme všechna potřebná povolení pro realizaci stavby, probíhá dokončování prováděcí dokumentace. Městský most je ve svém návrhu koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině a akcentuje spojení dvou historických území Moravské a Slezské Ostravy. Svým nezaměnitelným tvarem a statickým řešením by se měl zařadit mezi architektonické dominanty města Ostravy.  Stavba mostu se stane nedílnou součástí nejen nové části města, která navazuje bezprostředně na centrum a podpoří také celkovou revitalizaci obou nábřeží řeky Ostravice.

Vizualizace most

Nová mostní konstrukce bude vybudována v místě stávajícího mostu přes řeku Ostravici, dále budou přebudovány tři přilehlé křižovatky, jedna styková, dvě okružní. Prostorové uspořádání a dopravní řešení nového mostu reaguje na dopravní zatížení a dopravní význam, které již aktuálně neodpovídají předpokladům v době výstavby stávajících mostů. Nová stavba městského mostu a přilehlých komunikací umožní nekonfliktní provoz různých druhů dopravy (automobily, pěší, cyklisté) a bude plnit současné i očekávané potřeby města,“ konstatuje Břetislav Riger, náměstek primátora pro dopravu a investice.

most

Hlavním stavebním objektem je stavební objekt SO 201 - Most Na Karolině, který převádí silnici III/4793 přes řeku Ostravici. Stávající soumostí budou kompletně zdemolovány a nahrazeno novým užším a kratším mostem. Náhradou stávajícího soumostí jedním mostem, který je výrazně užší než stávající, je vyvolána rekonstrukce převáděné silnice III/4793, úprava stykové křižovatky (ul. Montánní) a náhrada dvou průsečných křižovatek křižovatkami okružními včetně křižovatkových větví na Slezské Ostravě. V dotčeném území budou nově vybudovány komunikace pro pěší a cyklisty a dešťová kanalizace pro odvodnění komunikací. Stávající veřejné osvětlení komunikací bude nahrazeno novým. Na mostě je navržen kamerový systém a "slavnostní osvětlení" v podobě chrličů ohňů na vnějších stranách mostu.

 noční most vizualizace