I nejchutnější oběd může být zdravý

1/6 2015

Díky anketě uspořádané žákovským Školním parlamentem měli žáci ZŠ Bohumínská ve Slezské Ostravě ke Dni dětí oběd, který sami označili za nejchutnější: Řízek, hranolky a tatarku. Životosprávu si přesto nepocuchali. Díky projektu města Školní jídelny zdravě a chutně ani toto jídlo nepřekračovalo doporučované nutriční hodnoty.

I nejchutnější oběd může být zdravý

I těm nejmenším školákům sváteční oběd ke Dni dětí chutnal. Foto: B. Krzyžanek

„S myšlenkou zeptat se dětí, na co mají největší chuť, přišla vedoucí školní jídelny Eva Kašáková,“ prozradil ředitel školy Marek Sládeček. Přes učitelku Lianu Svobodovou se nápad dostal do Školního parlamentu, který ho zrealizoval. Vyřešení problému, jak upravit toto jinak velmi vydatné jídlo tak, aby bylo vhodné i pro děti, se ujal další partner městského projektu, Krajská hygienická stanice. A světe div se – jak spočítala vedoucí oddělení hygieny dětí a mladistvých KHS Michaela Remešová, když se řízek usmaží v konvektomatu obalený v kukuřičných lupínkách, hranolky se upečou z loupaných brambor a tatarská omáčka připraví z jogurtu, bude nutriční hodnota takového jídla něco málo přes 2600 kJ (627 kcal), zatímco klasický smažený řízek s hranolky představuje téměř 5400 kJ (1285 kcal). I s polévkou a dezertem měl proto sváteční oběd žáků Základní školy Bohumínská zhruba 3800 kJ, což jen minimálně převyšuje hodnoty doporučované z hlediska zdravé výživy. A to, že oběd chutnal i při této úpravě, potvrdila následná anketa uspořádaná opět Školním parlamentem. Řízek s hranolky chutnal 145 dětem, nechutnal 29 žákům.

A jaká další jídla se objevila v anketě mezi nejoblíbenějšími? „Na druhém místě skončil segedínský guláš, na třetím svíčková na smetaně, na čtvrtém pak nejoblíbenější sladké jídlo – nudle s mákem,“ informoval neformální mluvčí Školního parlamentu Václav Paťorek, který byl spolu s dalšími členy parlamentu ředitelem školy navržen na ocenění statutárního města Ostravy. Ve Školním parlamentu zasedá celkem devět členů, po jednom zástupci každé třídy II. stupně.