Dopravní podnik posiluje bezpečnost

4/11 2016

Další prvky pro zvýšení bezpečnosti v prostředcích MHD prezentovali 4. listopadu představitelé Dopravního podniku Ostrava (DPO). Jedná se o kamerové systémy, které byly instalovány v 66 tramvajích a 6 trolejbusech a unikátní SOS tlačítko napojené na tísňové linky, které umožňuje rychle přivolat pomoc bez hledání mobilu a zjišťování čísla.

Dopravní podnik posiluje bezpečnost

Novinka v prostředcích městské hromadné dopravy. Funkci SOS tlačítka prezentuje vedoucí vnitřní kontroly DPO Radim Pilch. Foto: B. Krzyžanek

SOS tlačítko vyvinuli zaměstnanci odboru technického rozvoje DPO a podle veřejně dostupných zdrojů jde o novinku, která zatím není v použití ani v Česku, ani jinde ve světě. Je instalováno na bočním panelu uprostřed vozidla a spojuje automaticky na tísňovou linku městské policie 156 nebo, v případě, že je obsazená, na tísňovou linku Policie ČR 158. Tlačítko je zatím instalováno v jedné tramvaji a do konce ledna 2017 bude provozováno v režimu testování. „Je určeno k přivolání rychlé pomoci při incidentech nebo trestných činech, ale také například při náhlém zdravotním selhání,“ vysvětlil účel SOS tlačítka ředitel DPO Daniel Morys. Hrát si s ním bez pádného důvodu se ale nedoporučuje. Jedná se o volání na tísňovou linku, jejíž zneužití je trestné.

Kamerové systémy byly montovány do dopravních prostředků DPO od loňského října. Jeden systém tvoří standardně čtyři kamery umístěné tak, aby zabíraly celý vnitřek vozidla, a to z různých úhlů. Jejich výstupy jsou vyvedeny obrazovku na stanovišti řidiče, který tak má přehled o tom, co se děje za jeho zády. Pořízený záznam je v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů uchováván po dobu 5 dnů a smí být předán pouze Policii ČR. Celkové náklady na pořízení a instalaci kamerových systémů dosáhly více než 5,7 milionu korun bez DPH a byly kryty z dotace ze švýcarských fondů (85 %) a z prostředků města (15 %).

Vedle zvýšení bezpečnosti cestujících by měla instalace kamer přispět rovněž k omezení projevů vandalizmu v dopravních prostředcích MHD. Z tohoto hlediska jde o investici s poměrně rychlou návratností. Ročně vandalové napáchají na majetku a zařízeních dopravního podniku škody v celkové hodnotě okolo 6 milionů korun. Výše škod způsobených výhradně na vozidlech je odhadována na 2,5 milionu korun ročně.

Zvyšování bezpečnosti v prostředcích městské hromadné dopravy je součástí strategie DPO na léta 2016 až 2025 Chytrá a přátelská doprava pro Ostravu.