Čínský elektrobus se jeví velmi dobře
Ulice Ostravy budou možná brázdit čínské elektrobusy. Výsledky testování zdarma zapůjčeného „autobusu na baterie“ čínské firmy BYD, které proběhly v době od 23. května do 10. června, potvrdily deklarované vlastnosti a technické parametry stroje. Informovali o tom zástupci Dopravního podniku Ostrava, který je majetkem města.
Elektrobus čínské firmy BYD, který byl testován v ulicích Ostravy. Foto: B. Krzyžanek
Hlavní předností dvanáctimetrového čínského vozidla je delší dojezd na jedno nabití baterií než u současně používaných čtyř elektrobusů typu SOR EBN 10.5. Uváděný průměr 250 km v městském provozu představuje navíc asi 90 až 140 km. Zkoušky na lince 38 z Náměstí Republiky do Bartovic přitom potvrdily, že je schopen dojet i dál. Za prvních 17 dnů testování elektrobus BYD najel v běžném režimu městské hromadné dopravy 3137 kilometrů. V pracovní dny ujížděl na dělených směnách spolehlivě a s rezervou celou délku stanovenou rozvrhem, to znamená 178 km. Rekord byl zaznamenán v sobotu 1. června, kdy ujel na jedno nabití 261 km při 27 % zůstatku kapacity baterií. Průměrná hodnota se ustálila na 224,5 km ujetých na jedno nabití při průměrné zbytkové kapacitě baterií 22 %.
„Vlastním testováním jsme si ověřili způsobilost elektrobusů BYD pro použití v našich podmínkách a nezklamal nás, spíše naopak,“ konstatoval ředitel DPO Roman Kadlučka s tím, že čínský stroj by mohl být tím typem vozidla, které by naplnilo představy o loni vyhlášené strategii Zelená a čistá Ostrava 2025, v jejíž rámci DPO počítá s nasazením elektrobusů na vnitroobvodových linkách.
Elektrobus BYD je homologován na 60 až 70 pasažérů. Jeho pohotovostní hmotnost činí 13,3 tuny, plně obsazený může vážit 18 tun. Energii pro pohon zajišťují baterie typu FE, jejichž celková hmotnost dosahuje 3 tuny. Pro plné dobití se nabíjí 4 až 5 hodin. Vydržet mají 4 tisíce cyklů nabití-vybití, to znamená asi 10 let. Pokud by za každý cyklus vozidlo ujelo průměrných 250 km, urazí za tuto dobu jeden milion kilometrů. Po opotřebení budou baterie recyklovány.
Elektrobus BYD příznivě hodnotí také šoféři a cestující. Sedadla jsou pohodlná, jízda je klidná a tichá, potěší účinná klimatizace. „K řízení testovaného elektrobusu BYD nás bylo zaškoleno asi šest a nikdo na něm neshledal nějaký problém nebo chybu. I z pohledu řidiče je to příjemná a pohodlná jízda,“ podělil se o své zkušenosti řidič DPO Martin Plačko.