Absorbéry sníží hlučnost tramvají

4/8 2017

Město Ostrava ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava zavádí v pilotním projektu tichou a zelenou tramvajovou trať na frýdlantských mostech. Do stávající koleje nejvytíženější tramvajové trati v Ostravě je aplikována zcela nová a unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací z kolejových vozidel, zejména hluku, který vzniká odvalováním kola po kolejnici a hluku trakčních motorů.

Absorbéry sníží hlučnost tramvají

Absorbéry, které budou osazeny do kolejiště na frýdlantských mostech. Foto: archiv MMO

Do tramvajové trati na frýdlantských mostech je v těchto dnech aplikována moderní technologie na tlumení hluku a vibrací. Pracovníci umísťují mezi kolejnice kolejové absorbéry hluku s funkcí retence vody Brens. Absorbéry jsou vyrobeny pouze z recyklovaných materiálů z automobilního průmyslu, a to z recyklované pryže ze starých pneumatik a z recyklovaných syntetických a technických textilií používaných v autech. Tyto bezodpadové výrobky naplňují kritéria uzavřené ekonomiky a využívají dosud nezpracovávaný technologický a průmyslový syntetický odpad. 

Přípravné práce začaly již v minulém týdnu, od pátku 4. srpna probíhají montážní práce na osazení kolejí absorbéry hluku, které budou později doplněny vegetačním povrchem. Aby byla tramvajová doprava co nejméně omezena, pracovníci budou montovat absorbéry ve večerních a nočních hodinách, od 21 hodin do čtvrté hodiny ranní. Nejdříve bude osazena pravá kolej ve směru k náměstí Republiky, od 14. srpna pak druhá kolej. Vegetační povrch přibude v poslední etapě od 17. do 27. srpna.

Díky vlastnostem slovenského základního syntetického materiálu  Stered může být povrch kolejových absorbérů opatřen živou vegetací trávníků nebo rozchodníků, anebo povrch může tvořit umělý trávník. Všechny varianty povrchu zachovávají velmi dobré absorbční vlastnosti a umožňují odpařování vody v městském prostoru. Tím dochází ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů. Technologii odhlučnění koleje je možné aplikovat jak do stávajících tramvajových tratí, tak do nových dopravních staveb. Pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti tramvajové dopravy současně i pro snížení hluku a vibrací je možné vně kolejí zřídit lehkou a snadno demontovatelnou nízkou protihlukovou bariéru tvořenou syntetickým recyklátem v drátěných koších, který se nechá na vnější straně porůst lokálními a nenáročnými rostlinami. 

Pilotní projekt kolejových absorbérů hluku s funkcí retence vody mezi frýdlantskými mosty a zastávkou Nová Karolína umožní provozní ověření funkcionality tohoto protihlukového opatření. Získané zkušenosti a dosažené výsledky povedou k optimalizaci v dalším směřování humanizace tramvajových tratí v Ostravě, zlepšování životního prostředí zastavěné krajiny a přizpůsobení se globálním klimatickým změnám.