Městská lanovka v Ostravě je možná, přípravy mohou pokračovat

15. 12. 2016. Černou louku s hlavními turistickými cíli v Ostravě může v budoucnu propojit městská lanovka. Její trasa by spojila centrum například s ostravskou Zoo anebo Dolní oblastí Vítkovice.

Rychlý a ekologický dopravní prostředek by byl další turistickou atrakcí Ostravy. Cílem návrhu je propojit půl milionu návštěvníků ZOO s milionem těch, kteří v průběhu jednoho roku navštíví Dolní oblast Vítkovice a přilákat další. Přestupní stanice by měla vyrůst v blízkosti Černé louky, tedy v docházkové vzdálenosti od centrálního Masarykova náměstí.

Studie proveditelnosti vyhodnotila jednotlivé varianty a možnosti. Projekt byl na základě jejího doporučení rozdělen do 3 samostatných úseků, přičemž hlavní trasa, tedy propojení DOV se ZOO, by měla na základě prvotních údajů stát 611 mil. Kč a spojit tyto turistické cíle do 11,5 minut jízdy.

Další trasa kabinkové lanovky by mohla propojit území Nové Karoliny s DOV a třetí projekt by podle projektantů mohl vést přímo nad zoologickou zahradou. Lanovka s kapacitou 8-10 osob v  kabince by měla hodinovou kapacitu 800 osob s možným navýšením limitu až na 1600 osob za hodinu.

„K dispozici máme výsledky studie proveditelnosti, které ukázaly, že projekt je životaschopný a může postoupit do další fáze. Zároveň již víme, že lanovka nebude primárně součástí městské hromadné dopravy, ale bude převážně turistickou atrakcí, a proto na ní nebudeme moct čerpat žádné dotace. To znamená, že s ohledem na náklady na projekt je poměrně málo pravděpodobné, že by do něj město investovalo samo. Souběžně s dalšími fázemi přípravy projektu budeme hledat také investora, který by posléze projekt převzal anebo se kterým bychom jej realizovali společně,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura.

Lanovka by vyřešila nejen v tuto chvíli složité dopravní propojení mezi Zoo a Dolní oblastí Vítkovice. Podstatná část návštěvníků totiž přijíždí do Ostravy osobními auty. I kvůli problematickému parkování město rychle opouští. Lanovka by je mohla atraktivně, rychle a ekologicky přepravit mezi jednotlivými místy.  Zároveň by navázala na ostravskou historii, kdy obyvatelům města nad hlavami jezdívaly vozíky uhelné lanové dráhy jako každodenní kolorit života. I to byly důvody, proč město Ostrava nechalo vypracovat prvotní studii proveditelnosti projektu.

Studii by měli nyní posoudit radní města a také ostravští zastupitelé. Pokud projekt získá jejich souhlas, budou zahájeny další administrativní úkony vedoucí ke změně územního plánu a ke zpracování dalšího stupně projektové dokumentace včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).