Jednací řád komisí
Článek 1
Úvodní ustanovení
Jednací řád komisí rady města (dále jen "komise") upravuje přípravu, obsah jednání, způsob usnášení se a hlasování komisí a způsob práce s přijatými usneseními.
Článek 2
Úkoly komise
- Rada města zřizuje a zrušuje komise v souladu s ustanoveními § 122 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
- Komise je iniciativním a poradním orgánem rady města.
- Rada města stanoví náplň činnosti komise, ukládá jí úkoly a projednává stanoviska a náměty komise.
- Komise je ze své činnosti odpovědná radě města.
- Komise se skládá z předsedy a dalších členů, které jmenuje a odvolává rada města. Komise si z řad svých členů může zvolit místopředsedu (místopředsedy).
- Počet členů komise stanoví rada města podle potřeby příslušného odvětví, ve kterém vyvíjí svoji činnost, max. však 15 členů. Ve výjimečných případech může rada města stanovit i jiný počet členů komise. Počet členů komise je vždy lichý.
- Členové komise jsou vybaveni průkazy člena komise rady města a při výkonu své funkce jsou oprávněni v rozsahu svěřených úkolů jednat za komisi.
Článek 3
Jednání komise
- Komise se schází podle potřeby, zpravidla jednou za měsíc.
- Komisi svolává předseda komise a určuje místo, čas a program jednání komise.
- Komise jedná zpravidla na základě písemných podkladů, které předkládají členové komise, příp. vedoucí odborů Magistrátu města Ostravy.
- Nemůže-li se člen výjimečně zúčastnit jednání komise, oznámí předem předsedovi komise důvody své nepřítomnosti, příp. své stanovisko k projednávané záležitosti. Toto stanovisko však nenahrazuje hlasování a jiný člen komise nemůže za nepřítomného člena komise hlasovat.
- Jednání komise je neveřejné.
- Jednání komise se zúčastňují její členové. Jejich členství je nezastupitelné. Komise si může přizvat na jednání další odborníky, kteří se jednání komise zúčastňují s hlasem poradním. O účasti přizvaných osob na jednání komise rozhodují její členové hlasováním.
- Jednání komise řídí předseda komise. V jeho nepřítomnosti řídí komisi místopředseda, popř. i jiný člen komise pověřený předsedou.
- O účasti na jednání komise se pořídí prezenční listina s vlastnoručním podpisem každého účastníka. Prezenční listina tvoří přílohu zápisu z jednání komise.
- O každém jednání se pořizuje zápis, který podepisuje předsedající komise. Součástí zápisu jsou přijatá usnesení komise.
- Zápis z jednání obdrží všichni členové komise. Nejpozději do 7 dnů po skončení jednání komise musí být zápis předán odboru legislativnímu a právnímu Magistrátu města Ostravy.
Článek 4
Usnesení komise a hlasování
- Komise je způsobilá se usnášet, jestliže je přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů.
- Komise se usnáší většinou hlasů všech svých členů.
- Usnesení, stanoviska a závěry komise vyžádané k materiálům rady města se uvádějí jako příloha materiálu.
- Ve výjimečných případech může předseda komise informovat radu města o usneseních, stanoviscích nebo závěrech přijatých komisí přímo, mimo předkládaný materiál.
- Usnesení, stanoviska, závěry nebo náměty komise vzniklé z její vlastní iniciativy jsou předkládány radě města jako samostatné materiály k projednání. Takovýto materiál, zpracovaný ve spolupráci s příslušným odborem, předkládá předseda komise.
- K usnášení komise je možno využít také hlasování per rollam. V takovém případě je doručen materiál včetně návrhu usnesení všem členům komise s tím, že jsou ponechány 3 dny na vlastní hlasování. Usnesení je přijato, pokud pro něj hlasovala nadpoloviční většina všech členů komise. O každém usnesení či souboru usnesení, o nichž bylo následně řádně hlasováno, je sepsán samostatný zápis, který je řádným zápisem, článek 3, odst. 10 se užije obdobně.
Článek 5
Jiná ustanovení
- V zájmu úspěšného plnění společných úkolů komise vzájemně spolupracují, popř. koordinují svou činnost ve věcech společných pro více odvětví. Vyžaduje-li to zájem věci, mohou komise jednat společně a podávat radě města společné zprávy, návrhy, stanoviska apod.
- Komise mohou k projednání úkolů konat podle potřeby společné schůze s příslušnými komisemi obvodních rad městských obvodů. O svolání takové schůze rozhoduje předseda komise, po dohodě s předsedou komise obvodní rady městského obvodu.
- Je-li to účelné, mohou komise k projednání úkolů, týkajících se určité části města, konat výjezdní zasedání. Výjezdní zasedání komise (popřípadě školení) mimo území města schvaluje rada města.
- Organizačně-technické a administrativní práce, související s činností komise, zabezpečují odbory Magistrátu města Ostravy, jimž byly tyto úkoly uloženy radou města. Vedoucí příslušného odboru určí pracovníka pro zajišťování organizačně-technických a administrativních záležitostí činnosti komise.
- Odbory, které zabezpečují organizačně technické a administrativní práce související s činností komisí, zajišťují prostřednictvím odboru hospodářské správy magistrátu proplácení parkovného členům komisí rady města, kteří nejsou členy zastupitelstva města.
- Písemnou zprávu o činnosti komisí rady města, včetně přehledu účasti členů komisí na jednáních, předkládá odbor legislativní a právní magistrátu radě města pololetně, a to vždy do 30. 9. běžného kalendářního roku a do 28. 2. následujícího kalendářního roku.
-
Při nakládání s materiály obsahujícími osobní údaje, k nimž mají členové komise rady města přístup, si členové komisí rady města počínají v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, zejména s jeho zásadami tak, aby osobní údaje byly zpracovávány pouze za stanoveným účelem a nebyly zpřístupněny osobám, které k jejich zpracování nejsou oprávněny.
-
Materiály jsou fyzicky uchovávány pouze na místech zabezpečených zámkem či kódem. V digitální podobě jsou uloženy na nosičích dat zabezpečených minimálně heslem.
-
Členové komisí rady města shromažďují materiály, ke kterým přichází do kontaktu ze své činnosti pouze po dobu nezbytně nutnou, a to včetně údajů, které jsou zaznamenány v pracovních verzích dokumentů a elektronické poště. Odbory, které zabezpečují technické a administrativní práce související s činností komisí zajistí skartaci písemných podkladových materiálů.
-
V případě, že dojde k porušení zabezpečení osobních údajů, ohlásí tuto skutečnost člen komise rady města do 24 hodin od okamžiku, kdy k tomuto porušení došlo, a to odpovědné osobě za oblast ochrany osobních údajů.
Článek 6
Závěrečná ustanovení
- Zrušuje se Jednací řád komisí Rady města Ostravy, schválený usnesením rady města čís. 462/11 ze dne 25.4.1995 vč. provedených změn a doplňků.
- Tento jednací řád schválila rada města na své schůzi dne 9.1.2001 svým usnesením čís. 4393/51.
Změny a doplnění jednacího řádu:
- usnesení RM č. 2770/43 ze dne 20. 11. 2007
- usnesení RM č. 5878/79 ze dne 18. 11. 2008
- usnesení RM č. 09155/RM1418/127 ze dne 15.5.2018
- usnesení RM č. 09280/RM1418/129 ze dne 5.6.2018