Listopad

Development Newsletter!!! listopad 2015

 

Třetina investorů v kraji spadá do odvětví automotive

 

Ve stávajících průmyslových zónách v Moravskoslezském kraji v současnosti působí 99 investorů, jinými slovy tedy zahraničních firem, které mají v ČR pobočku, či těch zahraničních investorů, kteří zde koupili podíl v české firmě. Nejvíce investorů v Moravskoslezském kraji působí v automobilovém průmyslu.

Na oblast „automotive“ je zaměřeno 28 investorů, dalšími oblastmi, v nichž investoři působí, jsou doprava a logistika. V těchto odvětvích v kraji působí 13 investorů. Stejný počet investorů pak podniká ve strojírenství.

Nejvíce investorů v Moravskoslezském kraji je z Německa. Německý kapitál je zastoupen ve 22 firmách sídlících v průmyslových zónách v MSK. Mezi další země, ze kterých pochází velká část investorů, patří Jižní Korea (13) a Nizozemsko (10). Korejští investoři, stejně jako ti z Německa, investují převážně do automobilového průmyslu, což souvisí především s firmou Hyundai a sítí jejich dodavatelů. Mezi firmy vlastněné německým kapitálem patří velcí zaměstnavatelé v MSK jako je například Continental Automotive Czech Republic, BROSE CZ či firma  MAHLE Behr Ostrava s. r. o.

Výrobce automobilových součástek MAHLE Behr Ostrava s. r. o. rozšiřuje svůj závod v Mošnově. „V letošním roce zkolaudujeme 10 tisíc metrů čtverečních výrobních ploch. Zaměstnance jsme začali nabírat již se zahájením stavby v průběhu roku 2014, šlo o více než 170 zaměstnanců. Od počátku letošního roku zaměstnala naše společnost dalších 220 zaměstnanců.  Strategický plán počítá s dalším rozvojem a nárůstem tržeb a tomu odpovídajícím nárůstem zaměstnanců, kdy do konce r. 2019 by společnost MAHLE Behr Ostrava měla co do počtu zaměstnávat cca 1 500 zaměstnanců,“ řekl ředitel závodu pan Marek Ryšavý.

automotive

Ze statistických údajů za uplynulý rok vyplývá, že 39 procent lidí v Moravskoslezském kraji pracuje v průmyslu a více než 49 procent zaměstnaných pracuje ve službách. Průmysl však vytváří 71 procent tržeb, služby pouze 21 procent.

K 30. 6. 2015 bylo ve firmách se stavem 26 a více osob celkem 23 826 osob zaměstnáno v automobilovém průmyslu. V současné chvíli téměř všechny továrny, které v kraji vyrábějí automobily nebo součástky pro automobilový průmysl, poptávají nové zaměstnance.

 

 

Hyundai Mobis má v Mošnově zelenou

 

logo_mobisSpolečnost Mobis Automotive System může začít stavět ve Strategické průmyslové zóně Mošnov svůj závod na výrobu světlometů, v němž by mělo do budoucna vzniknout až 900 pracovních míst. Kupní smlouvu na pozemky v zóně schválili 14. října na svém zasedání ostravští zastupitelé.

Aktualizovaný text kupní smlouvy respektuje postoj Evropské komise, která odmítla záměr prodat strategickému investorovi pozemky o celkové výměře okolo 18 ha za zvýhodněnou cenu 1 Kč za metr čtvereční, to znamená za zhruba 180 tisíc korun. Podle nového znění smlouvy je proto česká „dcera“ jihokorejské společnosti Hyundai Mobis Co., Ltd. odkoupí za odhadní cenu 365 korun za metr čtvereční, tedy za přibližně 69 milionů korun, s tím, že stát jí bude tuto investici kompenzovat prostřednictvím jiných finančních pobídek.

Společnost Mobis Automotive System Czech vybuduje svůj závod na výrobu světlometů pro automobilky Hyundai v Nošovicích a Kia v Žilině na základě investiční smlouvy uzavřené vloni mezi Českou republikou, Hyundai Mobis, Moravskoslezským krajem, statutárním městem Ostravou a Agenturou pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Celková hodnota investice by měla podle aktuálních informací dosáhnout čtyř miliard korun.

 

 

Hyundai slaví 7. výročí zahájení výroby v nošovickém závodě

 

Automobilka Hyundai v listopadu oslavila sedm let od zahájení sériové výroby. Vedení automobilky spočítalo, že firma za sedm let v Nošovicích vyrobila téměř 1,8 milionu automobilů.

Hyundai

Před sedmi lety, 3. listopadu 2008, byla v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), prvním a dosud jediném evropském výrobním závodě Hyundai, zahájena sériová výroba. Prvním modelem byl Hyundai i30, následovala Kia Venga vyráběná v Nošovicích od listopadu 2009 do června 2011, kdy byla výroba přenesena do sesterského závodu Kia Motors Slovakia v Žilině, a v Nošovicích se začal vyrábět Hyundai ix35, zatím vůbec nejúspěšnější model v historii závodu – těchto SUV se v Nošovicích vyrobilo 603 000 kusů.

Pilířem současné produkce je model Hyundai i30 druhé generace, vyráběný od ledna 2012, a to ve verzi pětidveřový a třídveřový hatchback a kombi; od ledna 2015 pak i s benzínovým turbomotorem. Dalším vozem, vyráběným v Nošovicích od září 2010, je Hyundai ix20 a trio modelů v produkci automobilky uzavírá Hyundai Tucson, nástupce ix35, který se zde vyrábí od letošního června.

Celkem bylo za sedm let sériové produkce v nošovickém závodě vyrobeno 1 777 600 aut. Portfolio exportních destinací se postupně rozrůstalo a dnes jejich seznam zahrnuje více než 60 zemí. Vzhledem k tomu, že HMMC je jediný výrobní závod Hyundai na území Evropské unie, je pochopitelné, že nejvíce aut bylo dodáno na evropské trhy. Největšími odběrateli jsou Německo, Velká Británie, Rusko, Španělsko a Itálie. V České republice bylo za sedm let prodáno 70 700 aut z produkce závodu HMMC, tedy 3,8 % celkového objemu výroby, a 96,2 % bylo exportováno. S růstem tuzemské popularity vozů Hyundai se podíl domácího trhu průběžně zvyšuje a v současné době představuje téměř 5 %.

HMMC je významným zaměstnavatelem a jedním z motorů české ekonomiky. Přímo v závodě HMMC pracuje 3 400 lidí, z nichž 97 % jsou občané České republiky. U exkluzivních dodavatelů, kteří společnost Hyundai následovali do ČR z Koreje a v Moravskoslezském kraji založili své dceřiné společnosti, pracuje dalších více než 7 tisíc lidí, takže automobilka a exkluzivní dodavatelé vytvořily v regionu celkem téměř deset a půl tisíce přímých pracovních míst a stovky dalších v obslužných profesích, např. v ostraze, úklidu nebo stravování. Ekonomický význam společnosti HMMC ale vysoce překračuje hranice Moravskoslezského kraje, protože společnost se v loňském roce stala pátým největším plátcem daně z příjmu právnických osob v České republice a současně největším plátcem v rámci výrobních průmyslových podniků.

Letošní výrobní plán automobilky Hyundai v Nošovicích byl zvýšen o 10 %, a to z 300 000 na 330 000 aut v roce 2015.

www.hyundai-motor.cz

 

 

Rozšíření Vědecko-technologického parku Ostrava

 

Projekt plánovaného rozšíření Vědecko-technologického parku (VTP) v Ostravě-Porubě počítá se vznikem VTP v blízkosti Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO).

Díky tomuto projektu vznikne až dva tisíce nových pracovních míst v I. etapě, a to v oborech založených na moderních technologiích. Orientace na moderní technologie a obory s vyšší přidanou hodnotou může Ostravě přinést potřebnou restrukturalizaci ekonomiky, a tedy i vznik nových pracovních míst, která nebudou navázána na těžký průmysl a naopak budou k životnímu prostředí šetrná. Projekt současně přispěje k dalšímu rozvoji vysokého školství v Ostravě.

Stávající vědecko-technologický park se zaměřuje především na podporu vývojových a inovativních firem ve fázi start-up, popř. do určité fáze jejich existence (zpravidla do 3-5 let). Zastoupení již zavedených firem je zde minimální. Stávající VTP tedy představuje základnu především pro nově vznikající firmy, zatímco cílem projektu rozšíření VTP je vybudovat základnu pro zavedené firmy. Pro svůj rozvoj Ostrava potřebuje oba typy těchto firem. Projekt rozšíření bude navíc velmi úzce navázán na rozvoj VŠB-TUO, umožní využití potenciálu univerzity v souvislosti s vědecko-výzkumnými činnostmi a projekty, především s vazbou na projekt IT4Innovations.

Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že úspěšné jsou ty vědecko-technologické parky, které vznikají v těsné vazbě na vysoké školství, protože blízkost univerzit a firem mimo jiné usnadňuje spolupráci a výměnu zkušeností mezi studenty a akademickými pracovníky na jedné straně a firmami na straně druhé, a také sdílení výzkumného zázemí, jako jsou laboratoře či testovací zařízení.

Aktuálně je řešena etapa projektu o rozloze 15,5 ha, jejímž předmětem je vybudování kompletní technické infrastruktury pro další rozvoj území (inženýrské sítě, komunikace).

Více informací o projektu na webu https://vtp.ostrava.cz/

Na projektu rozšíření VTP se systematicky pracuje od roku 2008 a vedení města za tímto účelem nechalo prověřit všechny možné lokality, v nichž by projekt mohl vzniknout. Primátor Ostravy Tomáš Macura se v úterý 3. listopadu vpodvečer setkal s občany, aby veřejnosti představil projekt. Veřejná diskuze splnila svůj účel a cíl. A tím bylo otevřeně a pravdivě seznámit veřejnost se záměrem města a poukázat na nepravdy, které kolem tohoto záměru kolují. Proti umístění rozšíření ve vybrané lokalitě se totiž spojila skupina občanů, která své znepokojení vyjadřuje mimo jiné i peticí. Jednalo se o první podobnou diskuzi za několik posledních let.

VTP_1     VTP_2

 

 

Ostravský skelet má nahradit moderní „zelená“ budova

 

Do konce roku 2017 by se měl ostravský skelet proměnit v multifunkční budovu s kancelářemi, obchody a apartmány. Rada města Ostravy totiž schválila dodatek ke smlouvě, ve kterém se vlastník nemovitosti, firma RedHouse Development, zavazuje budovu v termínu dostavět. V případě, že dodatek nedodrží, zaplatí milionové sankce anebo budova i s okolními pozemky propadne městu.

skelet_1     skelet_2 

Se stavebními pracemi musí firma RedHouse začít nejpozději 31. března příštího roku a dokončit fasádu a střechu do 30. prosince 2016. Město se tak chce pojistit, že firma RedHouse tentokrát nepožádá o další odklad. Skelet by se tak měl proměnit v novou multifunkční budovu s kancelářemi, obchody, restaurací s vyhlídkou na město a hotelovými apartmány nebo byty.

Skelet měl být dostavěn už dávno, developer však stále odsouval započetí stavby, především proto, že neměl dostatek zájemců o využití prostor budovy.

Podle dodatku by měla být budova dokončena nejpozději do 31. 12. 2017.

 

 

Ostravská Ekova vyvinula elektrobus, který chce prosadit do světa

 

Ostravská společnost Ekova Electric vyvinula prototyp prvního vlastního elektrického autobusu Electron. Nízkopodlažní vůz, od něhož si firma hodně slibuje, chce nabízet ve více variantách. Už v únoru by ostravské elektrobusy mohly vyjet do ulic v Německu nebo severských zemích.

elektrobus

Do vozu se vejde 90 cestujících. Na jedno nabití je elektrobus Electron schopen ujet až 200 kilometrů. Podle předsedy představenstva společnosti Radoslava Hanzelky mohou být vozidla bez problému nasazena do celodenního provozu: stačí, když se po odjetí pětadvacetikilometrové trasy budou na konečné nabíjet vždy alespoň deset minut.

Prototyp elektrobusu teď půjde do homologizačního procesu. Podnik má nyní rozpracovaných 17 vozů různého provedení a o dalších zakázkách jedná se zahraničními partnery. „Předpokládali jsme, že v příštím roce bychom měli vyrobit 20 elektrobusů. Troufám si už dnes říct, že to bude víc než dvojnásobek, že se budeme už příští rok blížit 50 kusům,“ řekl Hanzelka. Očekává, že časem se elektrobusy objeví i v Ostravě a dalších českých městech.

Electron je prvním elektrobusem kompletně vyvinutým v Ekově. „Jsme vlastníky konstrukčního řešení jak karosérie, tak elektrovýzbroje. Samozřejmě elektrovýzbroj nakupujeme, ale její zabudování, její konfigurace, je čistě naším know-how,“ řekl Hanzelka. Cena vozidla se bude lišit podle způsobu nabíjení, počtu baterií i provedení sedaček podle požadavků zákazníků. Vozidlo v základním provedení bude stát kolem 11 milionů korun.

logo_ekovaEkova Electric a. s. je stoprocentní dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který vlastní město. Firma s 250 zaměstnanci vyrábí a modernizuje tramvaje či trolejbusy a zajišťuje těžkou údržbu pro dopravní podnik.

www.ekova.cz

 

 

Ostravské pobočky PRK Partners a BDO Tax rostou a expandují do nových prostor

 

logo_JW

Počet pracovníků ostravských poboček společnosti PRK Partners, jedné z největších advokátních kanceláří v České republice a na Slovensku s pobočkami v Praze, Ostravě a Bratislavě, a společnosti BDO Tax, jedné z největších mezinárodních sítí na světě i v ČR v oblasti daní, poradenství, účetnictví a auditu, se po 7 letech působení v Moravskoslezském kraji více než ztrojnásobil. Ostravský tým proto nyní změnil adresu a nově si pronajímá více než 230 m2 kancelářských prostor v budově Beta v administrativním komplexu Tieto Towers developera CTP. Design reprezentativních prostor, který akcentuje specifika regionu a vytváří harmonické pracovní prostředí, navrhla a následně zrealizovala mezinárodní architektonická kancelář Jestico + Whiles. Byla založena v roce 1977 v Londýně a postupně se vyprofilovala jako přední architektonická společnost se zaměřením na architekturu, interiérový design a územní plánování, která realizuje projekty napříč Evropou, v Austrálii, Africe, Indii a na Středním východě.

tietoAdvokátní kancelář PRK Partners a daňová kancelář BDO Tax úspěšně působí na místním trhu Moravskoslezského kraje od roku 2008 a spolupracují zde s řadou významných institucí, společností i klíčových osobností. „Když jsme před sedmi lety otevírali pobočky v Ostravě, pevně jsme věřili v obrovský potenciál Moravskoslezského kraje. Strategické rozhodnutí učiněné před lety se časem prokázalo být jako správné. Naše týmy zde dlouhodobě rostou a vykazují dobré výsledky,“ shodují se JUDr. Jakub Lichnovský, advokát a partner v PRK Partners a Mgr. Ing. Petr Němec, daňový poradce a partner v BDO Tax, a dodávají, „dlouhodobě usilujeme o to být součástí Moravskoslezského kraje a širšího regionu a podílet se na jeho rozvoji. Podporujeme kulturní, vzdělávací a sportovní projekty v regionu, ale také spolupracujeme s místními dodavateli.“

Pro více informací navštivte www.jesticowhiles.com.

 

 

Ostrava dějištěm čínského investičního semináře? Možná už v příštím roce!

 

Ve dnech 2. – 5. listopadu zavítal do Ostravy zástupce Mezinárodního čínského investičního fóra za účelem  seznámit se s naším městem a jeho business prostředím. Cílem této tzv. inspekční cesty bylo zhodnocení toho, zdali je Ostrava vhodným dějištěm pro pořádání fóra a zdali vůbec je v našem kraji potenciál pro čínské investice.

logo_TICIFMezinárodní čínské investiční fórum (dále MČIF) představuje úspěšný model spolupráce, poskytuje Evropě pohled na Čínu a na druhou stranu pomáhá Číně lépe porozumět Evropě a jejím investičním možnostem. MČIF sdružuje na 10 000 malých a středních podnikatelů z 23 čínských provincií. Je součástí vládní politiky „China Go Abroad“, která podporuje čínské podnikatele v  investování mimo jejich domovskou zemi. Prostřednictvím investičních seminářů a fór přibližuje čínské členské základně vhodná místa pro umisťování investic. Semináře mají zodpovědět otázku, která odvětví představují potenciál pro čínské investory. Na seminář poté navazuje větší fórum již s účastí zainteresovaných čínských podnikatelů.

Program inspekční cesty obsahoval řadu schůzek s potenciálními partnery investičního fóra. Setkání tak proběhla se zástupci vysokých škol (VŠB-TU Ostrava, Vysoké školy podnikání), dále došlo k setkání s firmami, které mají v Číně obchodní zájmy, se zástupci Krajské hospodářské komory MSK či s regionální pobočkou agentury CzechInvest.  Neméně důležité bylo setkání v ostravském Impact Hubu, jejíž členové přiblížili smysl a fungování tohoto zajímavého projektu, který sdružuje kreativní podnikatele. Svůj pohled na Ostravu poskytla i studentka z Číny, která v Ostravě již téměř rok studuje ekonomii v rámci výměnného studijního pobytu. Nechyběla také setkání se zástupci města Ostravy a Moravskoslezského kraje, kteří hrají stěžejní roli v úspěšné organizaci MČIF.

Vzhledem k úspěšnosti inspekční cesty je pravděpodobné, že se MČIF do Ostravy vrátí v příštím roce se seminářem. Pokud se tento formát osvědčí, mohl by seminář v horizontu tří let přerůst ve větší a prestižnější investiční fórum. Město tuto iniciativu vítá, jelikož se profiluje jako investorsky přátelské město a láká nové investory do svých průmyslových zón. Oficiální stanovisko MČIF lze nicméně očekávat začátkem roku 2016.

Inspekční cesta byla zorganizována Moravskoslezským Convention Bureau.

 

 

Dočká se Ostrava nového Jindřicha?

 

V příštích dvou letech hodlá společnost Asental zrekonstruovat v centru města několik budov po OKD, včetně bývalého sídla těžařské společnosti, a vybuduje nové kancelářské prostory.

Jindrich

„V centru Ostravy chystáme rekonstrukci opuštěného Hotelu Jindřich, což je stavba, která nás dlouho trápila,“ říká Anthony Caine, architekt z New Yorku a jednatel společnosti.

„Opustili jsme projekt dvou mrakodrapů a současnou stavbu rozdělíme na tři části. V té severní budou kanceláře, o využití jižní části se jedná. Prostřední část by měla být využita pro bydlení,“ dodává Caine.

www.asental.eu

 

 

Konference Crafting is not dead! FabLabs where ideas come alive!

 

konference

Centrum podpory inovací VŠB - Technické univerzity Ostrava zve na jedinečnou neformální konferenci, kterou pořádá 19. listopadu 2015 v Dolní oblasti Vítkovice v rámci Global Entrepreneurship Week. Poprvé v Ostravě se otevře otázka rozvoje řemeslných dílen pro veřejnost, tedy nejen pro kutily, ale pro všechny s touhou přetvářet nápady do reálných výrobků.

Dozvíte se:

  • jak rozvíjet řemesla ve sdílených dílnách
  • jak se nevydat slepými cestami při zakládání FABric LABoratories
  • příklady dobré praxe zakladatelů/ provozovatelů 
  • jak by mohl váš FabLab vypadat
  • jedinečná příležitost k neformálnímu setkání a výměně zkušeností s provozovateli řemeslných dílen

Své zkušenosti a rady vám předají zakladatelé a provozovatelé FABrication LABoratories z Francie, Rakouska, Polska, ale i České republiky.

Celá konference bude probíhat v anglickém jazyce.

Více informací a možnost registrace získáte zde: http://conbri.com/event/crafting-is-not-dead.