Z historie rekonstrukce Svinovských mostů

Ve stručném přehledu přinášíme informace z provedené rekonstrukce jižního mostu a další źajímavá fakta z historie této velké stavby.

Řešení dopravy při rekonstrukci Svinovských mostů

13. ledna 2012

Dopravní situace je během stavby „Revitalizace přednádraží Ostrava-Svinov, II. etapa oproti původnímu předpokladu komplikovanější.  Příčinou nastalé situace je víc než půlroční zpoždění časového harmonogramu realizace stavby, způsobené odvoláním společnosti SKANSKA proti výsledkům výběrového řízení.

Původní harmonogram totiž předpokládal v první fázi rekonstrukci komunikací pod mosty, přibližně po devíti měsících úplné ukončení spodní části stavby a teprve poté zahájení prací na mostech. Podle nově zpracovaného harmonogramu byly práce na mostech zahájeny 13. ledna 2012 ve 20 hod., byly zahájeny souběžně i práce na ul. Bílovecké pod mostními objekty.

„Dopravní studii, ze které jsme při organizaci dopravy vycházeli, zpracovala společnost UDIMO Ostrava. Samotná ulice Opavská, na které se nacházejí Svinovské mosty, je v úseku před křižovatkou u vodárny se svými až 45 tisíci vozidly denně nejvytíženější komunikací v kraji. Jsme si vědomi, že jakékoliv omezení provozu na této silnici má zásadní vliv na možnost vzniku dopravní zácpy. Proto jsme v řešení zohlednili celou řadu problémů, které mohou nastat, a to jak z hlediska individuální tak i veřejné dopravy,“ řekl náměstek primátora pro dopravu.

Současná dopravní studie řeší organizaci dopravy po dobu rekonstrukce jižních Svinovských mostů. Dopravní opatření v době oprav severních Svinovských mostů (předpoklad zahájení stavby srpen 2012) budou obsahem druhé části dopravní studie.


Organizace dopravy po dobu rekonstrukce jižních Svinovských mostů

1) průjezd přes Svinovské mosty

V době rekonstrukce jižního silničního svinovského mostu je vodorovným dopravním značením upraven provoz na mostě severním – vedle dvou zachovaných jízdních pruhů ve směru na Opavu, kdy organizace dopravy zůstala nezměněna, je vytvořen nový jízdní pruh ve směru do centra města a to pouze pro vozidla veřejné hromadné dopravy (autobusy Dopravního podniku Ostrava a.s. a ostatní dopravci veřejné linkové dopravy). Tento pruh je využíván rovněž vozidly stavby a vozidly sanitními, hasičskými a policejními. Provedená dopravní studie potvrdila propustnost tohoto pruhu celkově pouze pro cca 3,9 tis. vozidel za den, pro dopravní špičku pak 382 voz/hod (z toho je MHD a linková doprava 79 voz/hod). Z hlediska přehlednosti a především bezpečnosti silničního provozu, kdy je nutné dvojí přejíždění kolejí při špičkové frekvenci 72 tramvají za hodinu v obou směrech, není přes severní most ve směru do centra povolen provoz individuální dopravy.

2) individuální doprava - vedení základní trasy objížďky

Ve směru od Opavy je základní trasa objížďky pro individuální dopravu směrována dopravním značením po silnici I/11 - ul. Opavská s odbočením u rest. Slovan na ul. 17. listopadu, po silnici II/647 na dálniční přivaděč v Klimkovicích, po dálnici D1 na mimoúrovňovou křižovatku (dále MÚK) Místecká, po nové přeložce silnice I/56 ul. Místecká, napojení na silnici III/4793 ul. Vítkovická a II/479 ul. 28. října v oblasti Karoliny.

V rámci objízdné trasy při rekonstrukci Svinovských mostů je nezpoplatněn úsek dálnice D1 od MÚK Klimkovice po MÚK Místecká a dále pak bude bez zpoplatnění podle vyhl. 356/2001 Sb. až do Bohumína.

3) individuální doprava – alternativní trasy

Jako alternativní trasy jsou využívány především následující komunikace:

  • silnice I/11 ul. Rudná, kdy část řidičů volí před naváděním objížďky na Klimkovice v křižovatce pod nemocnicí variantu odbočení na tuto komunikaci s možným zpětným napojením na ul. 28 října po ul. Plzeňské u vodárny, po ul. Výstavní nebo po ul. Místecké u Karoliny
  • místní komunikace ul. Hlavní třída v Porubě s možnými odbočeními na ul. Porubskou nebo ul. Francouzskou a dále po rampě F na ul. Rudnou nebo po ul. Nad Porubkou a ul. Polanecké na MÚK Svinov (na dálnici nebo ul. Rudnou)
  • silnice II/479 ul. Opavská, která zůstává až po Svinovské mosty průjezdná, opět s možností odbočení na ul. Porubskou nebo ul. Francouzskou. Bude však možné odbočit i na ul. Bíloveckou, která bude v průběhu stavby stále průjezdná - z důvodu provádění prací však v určitých úsecích provoz pouze po provizorních komunikacích a tedy s časovým zpožděním, a dále na MÚK Svinov
  • v menší míře i odbočení ve Velké Polomi nebo v Krásném Poli s vyústěním na ul. Vřesinské pod nemocnicí, případně trasa po ul. 17. listopadu přes Hlučín, určitý počet řidičů využije zřejmě i úrovňový přejezd u nádraží ve Svinově s napojením na ul. Ryšových.

4) veřejná osobní doprava

4.1) městská hromadná doprava (MHD)

V době opravy jižního tramvajového mostu je provoz tramvají veden jednokolejně po tramvajovém mostu severním. Dočasná obousměrná tramvajová zastávka „Svinov mosty horní zastávka“ bude přemístěna před opravovaný mostní objekt (ve směru jízdy do centra města). Přístup na zastávky bude zajištěn nově vybudovaným provizorním schodištěm. U autobusové dopravy nebudou změněny trasy linek, v prostorách mostů však dojde k dílčím úpravám tras kvůli přemístění přestupních autobusových zastávek.

Pro autobusové linky vedené ve směru do centra města je zastávka „Svinov mosty horní zastávka“ přemístěna na nově zřízené sdružené tramvajové nástupiště (zajištěn úrovňový přestup mezi autobusovými a tramvajovými linkami). Ve směru do Poruby bude zastávka „Svinov mosty horní zastávka“ zrušena s tím, že přestupy na tramvaj a mezi autobusovými linkami budou přesměrovány do několika přestupních míst. Autobusová přestupní zastávka „Svinov mosty dolní zastávka“ je pro zahájení stavby zachována v dnešní poloze, v dalších etapách stavby je přemístěna na dobudovanou ul. Peterkovu (od 20. dubna 2012). Její umístění nebude mít vliv na rozsah dopravní obsluhy.

U autobusových linek vedených ve směru do Svinova (resp. Poruby) se jedno přestupní místo „Svinov mosty horní zastávka“ rozdělilo do několika přestupních míst:

  • Stávající zastávka „Nová Ves vodárna“ na ul. 28. října je vedle autobusové linky č. 48 nově obsluhována i linkou č. 37 (přestup na tramvaj).
  • Stávající zastávka „Nová Ves“ je vedle autobusové linky č. 37 nově obsluhována i linkami č. 36 a 54 (přestup směr Poruba a nádraží Svinov)
  • Nově bude zřízená zastávka „Třebovická“ u stejnojmenné tramvajové zastávky (předpoklad zastavování autobusové linky č. 36, případně 46 a 51).

4.2) příměstská autobusová doprava a dálková autobusová doprava

Dočasné zrušení zastávky „Svinov mosty horní zastávka“ ve směru do Poruby je kompenzováno dojížďkou tramvají na jinou nejbližší zastávku (zastávka „Hulváky“, „Poruba vozovna“).

Dočasné zrušení zastávky „Svinov mosty dolní zastávka“ je kompenzováno zastávkou Svinov nádraží, která bude po celou dobu v nezměněném provozu a plní funkci přestupní zastávky k dopravě tramvajové a autobusové na horní zastávce podle aktuální potřeby.

5) provedená dopravní opatření

V zájmu zlepšení průjezdnosti města, zkrácení kolon vozidel, alespoň částečnému zrychlení provozu a z hlediska bezpečnosti silničního provozu jsou provedena následující dopravní opatření:

  • instalace světelné signalizace na křižovatce ulic Nad Porubkou – Francouzská, na křižovatce ul.Bílovecká –  rampa MÚK Svinov
  • změna přednosti v jízdě na křižovatce Nad Porubkou – rampa F k ul. Rudné
  • zúžení provozu do jednoho jízdního pruhu na ul. Rudné před napojením rampy F z důvodu plynulého napojení vozidel
  • přepočet signálních plánů vybraných křižovatek kvůli jejich zkapacitnění.

Zvláštní opatření jsou provedena pro chodce v prostorách Svinovských mostů kvůli úpravě přestupových míst – navádění tras i světelná signalizace.

Dopravní opatření v době oprav severních Svinovských mostů (předpoklad zahájení srpen 2012) budou řešena obdobným způsobem – přesný popis dopravních opatření bude předložen po zpracování druhé části dopravní studie a jejím projednání přibližně v polovině roku 2012.