Rekonstrukce Svinovských mostů dokončena

Svinovské mosty byly zprovozněny pro veřejnost v obou směrech o půlnoci z 21. na 22. prosince, tedy s více než tříměsíčním předstihem.

Projekt Revitalizace přednádražního prostoru Svinov II. etapa, jejíž součástí byla rekonstrukce silničních částí Svinovských mostů, rekonstrukce prostoru autobusových a tramvajových zastávek na mostech a přístupu k těmto zastávkám včetně bezbariérového terminálu, byl ukončen s více než tříměsíčním předstihem a stavba mohla být předána k užívání veřejnosti již tento pátek 21. prosince. Silnice byly v obou směrech otevřeny o půlnoci z pátku na sobotu 22. prosince.

Pro investory, zhotovitele a v neposlední řadě pro veřejnost tak byla ukončena náročná etapa rekonstrukce velmi frekventované komunikace, která si vyžádala řadu opatření včetně vytýčení objízdných tras při uzavření nejprve jižního a později severního Svinovského mostu, změny v organizaci hromadné dopravy a podobně.

„Svinovský terminál je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů ve městě, což ukázal i poslední rok, během kterého byla dopravní situace v našem městě komplikovaná. Mosty však opravu nutně potřebovaly. Jsem velmi rád, že se podařilo obnovit dopravu s tříměsíčním předstihem.  Chtěl bych poděkovat Ostravanům za trpělivost a pochopení, které v posledním roce prokázali,“ řekl primátor Ostravy Petr Kajnar.

Nositelem projektu je statutární město Ostrava a Moravskoslezský kraj, zhotovitelem díla je Sdružení pro přednádražní prostor Svinov II. etapa, tedy firmy IMOS Brno, a.s., a SDS EXMOST spol. s r. o. Práce na projektu byly zahájeny v červenci 2011, původní termín zprovoznění terminálu byl 96 týdnů, tedy březen, respektive duben 2013. Zhotoviteli se podařilo práce urychlit, termín zprovoznění terminálu připadl na pátek 21. 12. 2012, práce byly tedy ukončeny s více než tříměsíčním předstihem. Nyní jsou v provozu vozovky v obou směrech, komunikace pro pěší, zastávky MHD a bezbariérový terminál. Následovat budou některé dokončovací práce pro běžný provoz terminálu pro veřejnost.

Stavební náklady projektu činí celkem 416,3 mil Kč s DPH, z toho na statutární město Ostrava připadá částka 304,3 mil Kč s DPH (z toho dotace ROP je 91,98 %, čili 280 mil. korun), na Moravskoslezský kraj pak 112 mil. korun s DPH (z toho dotace ROP 70 %, čili cca 78,4 mil. Kč). Předpoklad úspor získaných v rámci výběrového řízení je 49,3 % z původních nákladů, které byly vyčísleny na 796 milionů korun včetně DPH.

 

Videosnímky k příležitosti otevření Svinovských mostů:

Fotografie ze slavnostního otevření:

Slavnostního otevření Přestřižení pásky

Slavnostního otevření Svinovských mostů se zúčastnili (zleva) David Sventek - ředitel ÚRR; Miroslav Novák - hejtman MSK;  Oldřich Štercl - zástupce zhotovitele stavby Sdružení pro přednádražní prostor Svinov; Pavel Jankůj - ředitel společnosti SDS Exmost a Petr Kajnar - primátor SMO.

Informace Dopravního podniku Ostrava:

  1. V noci z 21.12 na 22. 12. 2012 byly zprovozněny rekonstruovaných Svinovských mostů. Jsou zprovozněny rekonstruované tramvajové a autobusové zastávky a příchod k nim a je ukončena uzávěra silniční komunikace ve směru do Poruby. Provizorní zastávky pro autobusy a tramvaje na ul. Opavské jsou zrušeny.
  2. Od chvíle zprovoznění se ruší provoz autobusové linky č. 42, která zrušením vzdálených provizorních zastávek tramvají autobusů ztrácí svůj původní význam. Dále se ruší dočasně zřízená obousměrná autobusová zastávka „Třebovická“ na ulici Opavské.
  3. Nově se zprovozňuje zastavování autobusových linek 46, 51, 53, 64 na zastávce Svinov mosty d.z. v její definitivní poloze přímo pod mosty na ulici Peterkově, a tím se zároveň ruší dočasné zastavování na odstavné ploše (u Hornbachu).

Mapka řešení MHD po 22. 12. 2012:

mapka

 

Stručný popis projektu:

Cílem  projektu je vytvořit dopravní terminál nadregionálního významu, který propojuje a integruje vlakovou dopravu, individuální automobilovou dopravu, dálkovou autobusovou dopravu s městskou hromadnou dopravou autobusovou i tramvajovou. Projekt navazuje na již realizovanou rekonstrukci nádražní haly ČD včetně přímého přednádražního prostoru. Výstavba terminálu sestávala ze vzájemně koordinovaných a harmonizovaných projektů Moravskoslezského kraje (MSK) a Statutárního města Ostravy (SMO). Projekt MSK sestával z vybudování dvou okružních křižovatek na ulici Bílovecké (sjezd z ulice Opavské a křížení s prodlouženou částí Peterkovy ulice v severní části projektu) a rekonstrukce silničních částí Svinovských mostů. Zbytek revitalizace Svinovských mostů je v kompetenci SMO.