Stezka Novou Bělou

Popis stezky

O Nové Bělé:

První písemná zmínka o obci Nová Bělá pochází z roku 1392. Jmenuje se podle mnohem starší sousední obce Bělá. Ta pak po založení Nové Bělé získala přívlastek Stará. Nová Bělá byla označována za lesní lánovou ves, přičemž lán představoval výměru půdy, kterou stačil obdělat jeden člověk s koňským dvouspřežím. Od druhé poloviny 19. století se Novobělané postupně přestali živit výlučně zemědělstvím a začali dojíždět do dolů a hutí v nedaleké Ostravě. Nová Bělá se stala dobrým zázemím pro bytovou výstavbu.

NB-úřad

NB - vodaOkruh začíná u hostince s názvem „U Balcara“, kde je možno se před začátkem túry posilnit. Půjdeme rovně starou Krmelínskou cestou, zpočátku v zástavbě a následně volnou přírodou mezi poli a loukami. Pro informaci: na levé straně je cesta odbočující k bývalé výdušné šachtě, která zabezpečovala odvětrávání podzemních chodeb nedalekého Dolu Paskov (dnes paintballový areál), ale my stále putujeme po cyklostezce až k rozcestí „U Lipiny“ na zelené turistické značce. Nedaleko se nachází půjčovna motokár, kde nabízejí – především v létě – možnost občerstvení. Tento objekt je již na katastru obce Oprechtice. Dále naše cesta pokračuje po zelené a žluté turistické značce. Tady je potřeba připomenout, že za špatného počasí – na rozdíl od předchozí části turistické stezky – bývá lesní cesta blátivá. Ještě než vyjdeme z lesa, připomeňme, že se po pravé straně nachází budova patřící myslivecké jednotě, která sice není veřejnosti přístupná, ale v její blízkosti jsou lavice vhodné k odpočinku. Můžeme zde spatřit srnčí stádo, budete-li mít štěstí, přeběhnou vám zde přes cestu i divočáci. Odtud se vrátíme k můstku přes potok, čímž se dostáváme na začátek ulice zvané Ovesná. Za oploceným rybníkem se lesíkem dostaneme k rybníkům na Mitrovicích a po Mertově ulici se dostaneme až k zastávce Mitrovice. Zde žlutá značka pokračuje kolem Pilíků do Hrabové a Vratimova (trasa K Pilíkům), ale my se vydáme po cyklostezce ulicí Na Šancích. Už zdaleka je před námi vidět dlouhý a vyvýšený násep porostlý stromy. Jde o někdejší rozestavěnou železniční trať Mariánské Hory – Brušperk, která nikdy nebyla dokončena. I když se počítalo s tím, že svršek bude využit k tramvajové dopravě, ta však končila na poslední zastávce Hrabová-Ščučí. V roce 1950 byla tramvajová trať prodloužena do Nové Bělé, ale od jejího dokončení bylo upuštěno. Dojdeme k nefunkčnímu železničnímu nadjezdu, kde si lze bývalou dráhu prohlédnout zblízka. Ulice Na Šancích, což je stále trasa cyklostezky, zahýbá obloukem doleva a napojuje se na hlavní Mitrovickou ulici. Po ní se dáme doprava a dojdeme k původně výchozímu bodu, kterým je zastávka U Balcara.

Turistická stezka: žlutá - Vratimov, Hrabová, Nová Bělá, Mitrovice, Oprechtice, okrajem Staříče k hornickému skanzenu do Kamenné, pak kolem říčky Olešná k přehradě stejného názvu.

zelená - prochází okrajem obce Nová Bělá a vede z Poruby (Slovanu) podél Porubky do Hlubočic, Krásného Pole, Klimkovic, Košatky a dále přes Krmelín, Řepiště až k přehradě Žermanice.