Březen 2012

Newsletter Cestování - březen 2012

Dolní oblast Vítkovice bude zpřístupněna veřejnosti

Vysoká pec číslo 1 - symbol industriálních památek Ostravy, nejvyšší bod Dolní oblasti Vítkovice, jedna z dominant města aDOV současně objekt pyšnící se titulem Evropské kulturní dědictví bude zpřístupněna veřejnosti. Dne 20. března otevře svou vyhlídkovou trasu. Připraven bude symbolický novodobý odpich, tedy opětovné rozsvícení Vysoké pece.

Součástí vysoké pece bude panoramatický šikmý skipový výtah, který bude jezdit po konstrukci skipového mostu, původně sloužícího k dopravě železné rudy do pece. Do výšky šesti desítek metrů nyní bude k vyhlídkové plošině vozit turisty. Skipový výtah se v hutnictví či hornictví používá k přepravě většího množství surovin. Kabina je zavěšena na laně, v horní poloze se pak samočinně vyklápí. Kabina výtahu bude prosklená a přepraví až 16 lidí.

Na 1. května se chystá den otevřených dveří skupiny Vítkovice Machinery Group, jehož součástí bude i zpřístupnění Dolní oblasti, a to od 8 minimálně do 20 hodin. "Ukážeme skvostnou architekturu Dolní oblasti Vítkovic v celé kráse, představíme její jedinečnou atmosféru, ve které se kloubí industriální kouzlo minulosti spolu s příslibem nové budoucnosti," uvedl předseda dozorčí rady sdružení Dolní oblast Vítkovice a generální ředitel strojírenských Vítkovic Jan Světlík.

Na 17. května je pak v Dolní oblasti připraven zahajovací koncert hudebního festivalu Janáčkův máj a v červenci se poprvé do těchto prostor přesune také festival Colours of Ostrava. Kompletní zpřístupnění nyní proměňovaných technických památek se chystá na letošní podzim.

www.dolnioblastvitkovice.cz

Centrum Nová Karolina můžete navštívit již v březnu!

KarolNákupní a zábavní centrum na Nové Karolině se otevře jako první objekt velkého developerského projektu 22. března.

Dominantní stavba třicetihektarového území Nová Karolina, ve které bude přes 200 obchodů, restaurace, kavárny, fastfoody, podzemní garáže s parkovací kapacitou pro 1500 aut, multikino nebo dětský svět, má taky řadu vychytávek oproti běžným nákupním areálům. Unikátní je například vzájemné propojení jednotlivých kostek, ze kterých je dům poskládán.

Mezi zajímavosti centra Fórum Nová Karolina patří třeba tak zvaný dóm – nejvyšší z kostek uprostřed objektu, na jejíž čtyři vnitřní stěny se budou promítat různé projekce. Nebo naopak kaňon, což je průhled z třetího podlaží až do druhého podzemního patra. Úchvatný výhled pak nabídne největší z restaurací – z její terasy bude mít člověk jako na dlani panorama Dolní oblasti Vítkovic. Přehlednou orientaci v několikapodlažní budově přinášejí různobarevné eskalátory umístěné do každého z rohů objektu.

Pro muže, které nakupování s partnerkami příliš nebaví, vznikne speciální pánský koutek s pohodlným sezením a obrazovkami. V dětském světě bude zajištěno nejen hlídání nejmenších návštěvníků, pořádat se tam budou i různé semináře pro maminky.

Spolu s nákupním a zábavním centrem bude na Nové Karolině zpřístupněna i velká pěší zóna a hlavní náměstí. Fungovat začnou také první části dopravní infrastruktury včetně podzemního parkování pro bezmála patnáct set aut. Byty na Karolině začnou sloužit nájemníkům o pár měsíců později, a to zhruba v polovině letošního roku.

Větší zpoždění nabrala stavba kancelářské budovy, která zatím nemá většího nájemce a dokončena bude zřejmě na konci příštího roku. Letos by už ale měla být zahájena druhá etapa výstavby, která zahrnuje realizaci dalších bytů a kanceláří kolem hlavního náměstí a také dopravní napojení do ulice Frýdecké.

www.nova-karolina.cz

Irský kulturní festival

V pořadí osmý ročník Irského kulturního festivalu se uskuteční v týdnu od 19. do 24. března. Oslava jednoho z největšíchIrsko kulturních svátků, dne Svatého Patrika, láká každým rokem více lidí.

Již poosmé společný zájem organizátorů a města Ostravy dokazuje, jak multikulturním městem Ostrava je, jaké zahraniční zvyky a tradice přijímá, a jak podporuje kulturu a podnikání v Ostravě. Organizátorem a patronem akce je, stejně jako v předchozích ročnících, společnost Global Networks s.r.o.

Letošní ročník Irského kulturního festivalu se uskuteční v týdnu od 19. do 24. března. Oslava jednoho z největších kulturních svátků, dne Svatého Patrika, láká každým rokem více lidí. Loni přivítal festival téměř 4000 návštěvníků. V letošním roce předpokládáme prolomení této čtyřtisícové hranice návštěvnosti. Také tento ročník nabídne zajímavý a bohatý program, který vyvrcholí koncertem v Bonver Aréně. Vstup na mnohé akce včetně koncertu, na kterém vystoupí například kapely The Kilkennys, Mad Dogs McRee a další, je zdarma.

Součástí doprovodného programu festivalu je například možnost ochutnat tradiční irské jídlo a pití. V restauraci v hotelu Brioni, nebo v Bernie´s Traditional Irish Pub na Stodolní ulici proběhne od 19. do 22. března „A week of irish food“ neboli Týden irské kuchyně. V irském duchu se ponese také gala ples „Black Tie“, který se bude konat v pátek 23. března  v hotelu Clarion.

Dne 22. března od 19 hodin vystoupí v Bernie's Traditional Irish Pub na Stodolní ulici živá tradiční irská hudba. Hostem bude kapela The Kilkennys. Vstup je také zdarma.

Zlatým hřebem festivalu bude již zmiňovaný koncert v Bonver Aréně. Hvězdou večera bude kapela The Kilkennys, která si během předcházejících sedmi ročníků našla mezi návštěvníky obrovskou oblibu.

Více informací na www.irishculturalfestival.com.

M. Jackson Show - Forever King of Pop

JackJackson Family Foundation v čele s hlavou rodiny Josephem Jacksonem Vás zve na Forever King of Pop show, současnou nejlepší světovou živou hudební a taneční pódiovou show s odkazem Michaela Jacksona. Přijďte oslavit 40 let kariéry krále popu.

Jedinečná atmosféra jeho živých vystoupení je v rámci Forever King of Pop show dotažena k dokonalosti. Skvělá živá muzikálová show nabízí perfektního "živého Michaela Jacksona", další vystupující zpěváky, gospel choir, tanečníky a kaskadéry, živou doprovodnou skupinu, kostýmy, velkoplošnou videostěnu, kulisy a další doprovodné efekty. Zazní všechny hity Michaela Jacksona, včetně Billie Jean, Beat It, Thriller, Bad, ABC, I Want You Back, Black Or White, I Just Can´t Stop Loving You, Blood On The Dancefloor a dalších. Můžete se také těšit na autentickou pódiovou prezentaci videklipů k hitům Thriller a Smooth Criminal. Koncert se koná 31. 3. na Zimním stadionu Ostrava - Poruba (hala SAREZA) v 19.00 hod.

www.foreverkingofpop.net

Představujeme osobnost

Rubrika věnovaná významným osobnostem, jejich dílům, odkazům, vizím…

Dubnovou osobnost jsme vybrali ze světa kultury – úspěšnou operní pěvkyni Evu Dřízgovou-Jirušovou.

Eva Dřízgová-Jirušová

Eva Dřízgová-Jirušová je přední sólistkou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a stálým hostemDříz Národního divadla, Státní opery Praha a Janáčkovy opery v Brně. Je dvojnásobnou držitelkou ceny Thálie. Její mimořádné hlasové a muzikální dispozice ji přivedly ke spolupráci s předními orchestry a festivaly v tuzemsku i v zahraničí. Systematicky se věnuje písňové tvorbě.

Patří k vyhledávaným pěvkyním operního i koncertního repertoáru. Je  hostem mnoha operních scén a spolupracuje s nejlepšími našimi orchestry  včetně České filharmonie, Symfonického orchestru Hl. m. Prahy FOK, Brněnské filharmonie, nebo Janáčkovy filharmonie v Ostravě.

Její hlasové a technické dispozice jí umožňují interpretovat velmi široký repertoár jak v operní, tak kantátové, oratorní a písňové tvorbě, nevyjímaje symfonická díla R. Strausse a G. Mahlera. Díky své muzikálnosti je zároveň vyhledávanou interpretkou současné hudby. Zpívala téměř ve všech zemích Evropy, ale také v Japonsku, kde se mimo jiné představila v titulní roli Janáčkovy Lišky Bystroušky v japonské premiéře s Tokijským symfonickým orchestrem. Jednou z jejích nejvýznamnějších rolí je Rusalka, kterou zpívala na řadě scén (ND Praha, Brno, Ostrava, Český Krumlov, Loket, Karlsruhe, L´Opera di Roma). Hostovala s mnoha zahraničními orchestry (například Mnichovská filharmonie, Filharmonický orchestr v Kolíně nad Rýnem, Göteborgs Symfoniker, Odense Symfoniorkester, Slovenská filharmonie a další).

V roce 1996 obdržela prestižní Cenu Thálie za nejlepší ženský výkon roku v oboru opera za roli Mimì v Pucciniho opeře La bohème a v roce 1998 tutéž cenu za titulní roli v Debussyho opeře Pelléas et Mélisande. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem.

Od roku 2000 se datuje její pedagogická činnost a to na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a od roku 2008 také na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity.

Soutěž

Nepravidelně vás budeme v roce 2012 také obdarovávat. Za vaše tipy, nápady, znalosti Vás odměníme…

Soutěžte s námi o publikaci Průvodce Ostravou!!!

Dejte nám tip na další ostravskou osobnost do rubriky Personálie a my vás odměníme Průvodcem Ostravou!!!

Své tipy posílejte na email: shrbacova@ostrava.cz

Ostrava snadno dostupná i na mobilu

Mobilní aplikace – Ostrava na jeden click je nepostradatelnou pomůckou pro vyhledávání potřebných informací o městě.Mobil Své si zde najdou turisté i rodilí Ostravané. Informace jsou dostupné ve 4 jazykových verzích.

Mapa Ostravy včetně GPS navigace, technické památky, atraktivity, procházky přírodou, noční život, relax, katalog služeb, audio „ Ostravaka Ostravskeho“, ostravské vtipy a recepty a mnoho dalšího.

Ke stažení zdarma:

* na infocentrech, prostřednictvím WiFi nebo Bluetooth

* přímo ze stránky ms.lwi.cz/ostrava

* přes QR kód

* prostřednictvím Nokia OVI , Android Market nebo Apple Appstore

 

 

Nejcennější Kupkův obraz bude vystaven v Ostravě

KupkaGalerie výtvarného umění v Ostravě připravuje ve spolupráci s Adoolf Loos Apartement and Gallery mimořádnou výstavu pro jeden obraz, která představí jedno z raných děl Františka Kupky. Tvar modré z roku 1913 je považován za jeden z nejvýznamnějších českých abstraktních obrazů.

Výstava je jednou z posledních veřejných prezentací obrazu před jeho prodejem. Aukce díla se uskuteční 18. dubna 2012 v Kaiserštejnském paláci v Praze. Vyvolávací cena obrazu je 45 milionů korun, odhadovaná cena je ještě o dvacet milionů vyšší.

Výstava Modrá Františka Kupky bude zahájena v úterý 13. března v 17 hodin v ostravském Domě umění a potrvá do 8. dubna.

Vstupné 20,- Kč plné, 10,- Kč zlevněné. Výstavní sály otevřeny úterý - neděle od 10.00 do 18.00 hodin.

Více informací na www.gvuo.cz

Provozovatelé turistických atraktivit hlaste se!!!

Hledáme provozovatele atraktivit v turistické oblasti Ostravsko, kteří mají zájem být na trase speciální turistické dopravyOV v období letní turistické sezóny (červen – září 2012) a stát se jednou ze zastávek turistického autobusu.

Cílem tohoto dopravního spojení je propojit turistické atraktivity, usnadnit turistům a návštěvníkům přesun mezi jednotlivými cíli a umožnit jim pohodlně navštívit několik turistických cílů v jednom dni.

Tuto aktivitu připravuje destinační management turistické oblasti Ostravsko v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko a podmínkou její realizace je schválení dotace na projekt „Akční plán 2012 marketingové strategie rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti Ostravsko“.

Pokud splňujete následující kritéria, přihlaste se!

Povinná kritéria:

-          Objekt je atraktivitou cestovního ruchu v turistické oblasti Ostravsko, tj. objektem, který je turisty navštěvován

s cílem prohlídky, využití či zhlédnutí.

-          Objekt je zpřístupněn pro veřejnost, podmínkou je otevírací doba v pracovní dny, ve dnech pracovního klidu i ve

svátcích a v období významných akcí.

-          Informace o objektu jsou dostupné na jeho vlastních webových stránkách.

-          K objektu je možný přímý dojezd autobusem, tj. u objektu se nachází příjezdová komunikace.

-          V objektu je možné využít průvodcovských služeb, které zajišťuje provozovatel objektu.

Povinnosti subjektu: Povinností subjektů, která vyplyne ze zapojení do aktivity bude dodržení povinné publicity projektu a propagace aktivity „Tour bus“ v rámci jejích možností.

Nebude-li objekt splňovat všechny podmínky, bude automaticky vyřazen.

Pokud máte zájem být součástí těchto aktivit a splňujete uvedená kritéria, kontaktujte prosím Mgr. Hanu Cívelovou, tel: 599 443 036, email: hcivelova@ostrava.cz, nejpozději do 22. 3. 2012.

Baner

Festival Jeden svět 2012 začíná 19. března

JedenFestival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět proběhne od 19. – 24. března.

Letošní ročník festivalu se koná ve znamení protestů, revolty a nepokojů. Jeden svět v Ostravě bude zahájen v klubu Atlantik 19. března. Organizátoři pro zahájení připravili vernisáž výstavy Ukradené dětství: dětská práce očima čtyř českých fotografek. Trochu drsná výstava pak bude k vidění po celou dobu festivalu kromě klubu Atlantik i v Minikině na Kostelní ulici.
V průběhu jednoho týdne se v ostravských kinech a klubech uskuteční bezmála šest desítek filmových projekcí ve všech festivalových kategoriích. V těch hlavních se představí dokumenty mapující "arabské jaro", tedy řetězec revolucí v arabských zemích, který odstartoval loni v Tunisu, postupoval svržením lybijského diktátora až po současné problémy v Sýrii. Nebudou chybět ani dokumenty s ekologickou tematikou nebo třeba výběr českých filmů.
Největší z kin, ostravský Art nabídne v programu dokumenty velkých a závažných témat, jako jsou války, humanitární katastrofy, problematika epidemií a zahraniční politiky napříč kontinenty. Dramaturgie Minikina se zaměří na intimnější příběhy jednotlivců na pozadí "dějinných událostí". Klub Atlantik se promění v českou scénu s přídavkem kategorie sociálních spotů NonComm. Legendární klub Fiducia připravuje programy zaměřené na fungování občanské společnosti. Filmy, besedy, výstavy ale i "chilloutový" večírek naplní ostravský Jeden svět od 19. do 24. března.

Více na www.jedensvet.cz/2012/

Březnové veletrhy na Černé louce

Střechy, pláště, izolace, stavba

Novinky ze stavebnictví, bezplatné poradenství, praktické ukázky, soutěže... Nejen toto přináší již 21. ročník odborného veletrhu STŘECHY, PLÁŠTĚ, IZOLACE, STAVBA, který se koná poprvé ve změněném termínu – v březnu, a to ve dnech 22. – 24. března 2012 na Výstavišti Černá louka v Ostravě.

Dovolená a region, Lázeňství

Již popatnácté se na výstavišti Černá louka od 2. do 4. března uskuteční veletrh cestovního ruchu Dovolená a region a první ročník výstavy Lázeňství.

Výstava Dovolená a region přestaví nabídku turistických destinací České republiky, Slovenska, Polska, Itálie, Maďarska a dalších zemí. Ostrava zde bude prezentovat své atraktivity v rámci expozice Moravskoslezského kraje. Chybět nebude rozsáhlá nabídka propagačních materiálů a tiskovin.

Veletrh svými nabídkami doplní cestovní kanceláře, agentury, hotelové komplexy či wellness centra na výstavě Dovolená.

www.cerna-louka.cz

Návštěvnost turistické oblasti Ostravsko

Návštěvnost turistické oblast (TO) Ostravsko ve 4. čtvrtletí roku 2011 odpovídala danému ročnímu období. Meziročně se počet hostů v TO Ostravsko zvýšil, a to o více než 22 tis. (z toho 12,5 tis. tvořili nerezidenti) na celkových 172 924 hostů. Těchto hostů přenocovalo téměř o 54 tis. více, než v roce 2010.

V minulém čtvrtletí, stejně jako v průběhu celého loňského roku, tvořili nejpočetnější skupiny zahraničních turistů v TO Ostravsko Slováci, Poláci a Němci. Celkový počet cizinců coby turistů zde meziročně vzrostl o 9 750, a úměrně tomu narostl i počet přenocování.

Z turistických atraktivit nelze opomenout rekordní nárůst návštěvnosti ostravské zoologické zahrady, a to meziročně o více než 170 tis. Chybělo velmi málo, aby branou Zoo prošel půlmiliontý návštěvník. Výraznější nárůst zájmu turistů zaznamenal rovněž Landek Park, který navštívilo ve srovnání s rokem 2010 o 28 tis. zájemců více, celkem tedy cca 123 tis. návštěvníků.

V rámci celého Moravskoslezského kraje křivka návštěvnosti ve 4. čtvrtletí 2011 rovněž kopírovala zimní období. V rámci celého uplynulého roku je zde však jasně viditelný trend zvyšování návštěvnosti, o čemž svědčí celkový počet 563 611 návštěvníků v roce 2011 oproti 527 380 v roce 2010. Znamená to tedy, že na růstu návštěvnosti v Moravskoslezském kraji, který představuje cca 36 tis., se velkou měrou podílí právě TO Ostravsko se svými atraktivitami, které přilákali o již zmíněných 22 tis. návštěvníků navíc ve srovnání s rokem 2010.

V měřítku celé ČR ve 4. čtvrtletí roku 2010 představovali nejpočetnější skupinu tradičně Němci (meziroční nárůst o 2% na 337 tis.). Druhou nejpočetnější skupinu tvořili Rusové, jejichž počet se meziročně zvýšil téměř o 35% a celkem jich tak do ČR přijelo v uplynulém čtvrtletí 142 tis. Významný nárůst byl zaznamenán také u španělských turistů (rovněž nárůst téměř o 35%), Slováků a Francouzů, méně přijelo Rakušanů (o 7,6%).

Za celý rok 2011 se počet hostů ČR, kteří přenocovali v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) oproti předchozímu roku zvýšil o 5,7% a počet přenocování o 3,5%.

Z agentury CzechTourism…

Z pohledu ČR byl uplynulý rok co do počtu zahraničních turistů rekordně úspěšný. Do českých HUZ přijelo nejvíc zahraničních turistů v historii, celkem 6,8 milionu (nárůst oproti minulému roku je 7,9%). Mírně se přitom prodloužila i průměrná délka pobytu, která tak v roce 2011 činila 2,906 přenocování na jeden příjezd.

Už zmiňovaní Rusové přitom mají největší podíl na rekordní návštěvnosti ČR. Za celý loňský rok jich přijelo 570 tis., což je rekordní číslo, znamenající meziroční nárůst o 37,5%. Obecně lze říci, že ČR je atraktivní destinací nejen pro Rusy, ale pro turisty z „východu“ obecně. Rusové, Ukrajinci, Litevci, Lotyši a Estonci považují ČR jako místo vhodné pro poznávací turistiku, rádi se sem vracejí, doporučují návštěvu svým známým a projevují velký zájem o poznávání mimopražských regionů.

Více na www.ostrava.cz/cs/turista/strategicke-dokumenty/marketingova-strategie-rozvoje-cestovniho-ruchu/kvartalni-zpravy-o-cestovnim-ruchu-v-to-ostravsko

Marketingové šetření – turistická oblast OSTRAVSKO

V rámci projektu Marketingová strategie rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti Ostravsko podpořeného v rámci Regionálního operačního programu, dílčí oblast podpory 2.2.4 Organizace a kooperace v cestovním ruchu, byla společností Datamar International s.r.o. provedena již druhá etapa marketingového šetření formou kvalitativního výzkumu, metodou CATI (tj. telefonické dotazování za pomoci počítače). Bylo osloveno celkem 150 respondentů, tj. návštěvníků turistické oblasti (TO) Ostravsko, kteří zde pobývali v posledních 12 měsících. Z celé skupiny respondentů pak byly vyčleněny dvě užší podskupiny zimních (navštívili TO v uplynulých 12 měsících alespoň 1x v zimě) a mimozimních návštěvníků (navštívili TO v uplynulých 12 měsících alespoň 1x na jaře, v létě, nebo na podzim), u nichž bylo zkoumáno, zda se jejich chování či preference neliší.

Cílem šetření je podpora marketingového řízení na úrovni TO prostřednictvím zmapování spokojenosti turistů, zjištění frekvence návštěvnosti v jednotlivých obdobích, rozkrytí motivace i bariér návštěvy TO Ostravsko. Tento kontinuální výzkum, který patří k povinným aktivitám společnosti destinačního managementu (dle metodiky Regionální rady), navázal na letní etapu marketingového šetření, zpřesnil a víceméně potvrdil skutečnosti a trendy, které se projevily již v letním období výzkumu.

Šetření ukázalo, že typický návštěvník do TO Ostravsko přijíždí autem jako individuální turista, v letním období a v doprovodu partnera, přátel nebo dítěte do 9 let. Přijíždí průměrně dvakrát za rok a bydlí u známých nebo v penzionu. Nejčastěji navštěvuje Ostravu a okolí jako takovou, ZOO Ostrava, mimo zimní období město Klimkovice a v zimě ulici Stodolní. Zavítá také do blízkých Beskyd. Návštěvník přijíždí za odpočinkem a poznáním a TO Ostravsko má spojenou s velkým množstvím zajímavých technických památek a dobrou zábavou. Oblast je podle typického návštěvníka vhodná pro společenský život a zábavu, poznávací a pěší turistiku, relaxaci a návštěvu kulturních akcí.

Návštěvník, který přijíždí v zimním období je častěji doprovázen přáteli a kromě odpočinku a poznání jezdí častěji než mimozimní kvůli návštěvě příbuzných, kamarádů, za zábavou a návštěvou muzeí. Nadpoloviční většinu všech návštěvníků tvoří věková skupina 25 - 44 let.

Velmi pozitivní je zjištění, že více než 85% návštěvníků považuje TO Ostravsko za zcela výjimečnou nebo alespoň trochu výjimečnou, a to kvůli krajině, přírodě, lidem a památkám. Zhruba 70% hostů je s návštěvou TO Ostravsko spokojeno či dokonce velmi spokojeno. O spokojenost se lidé neváhají podělit se svými známými a příbuznými, a proto jsou právě tato doporučení druhým nejběžnějším zdrojem informací o oblasti (nejčastějším zdrojem je internet).  Mezi faktory, které turisté hodnotí nejkladněji patří dostatek příležitostí pro zábavu a společenské vyžití, nákupní možnosti, přátelskost místních lidí, kvalita ubytování, atraktivita a dostupnost památek, kulturních a folklorních akcí a v neposlední řadě také šíře nabídky restaurací a gastronomických zařízení. Povzbudivý je rovněž fakt, že o znovu navštívení uvažuje přes 77% návštěvníků, z toho 30% to má rozhodně v úmyslu.

Z výzkumu vyplývá doporučení zaměřit se v propagaci především na turistiku, výlety, cykloturistiku, památky a sport u mimozimních návštěvníků a na zimní sporty, lyžování, kulturu, festivaly a divadlo u zimních návštěvníků. Prioritou je přitom internetová marketingová komunikace.

Baner