Stezka Hošťálkovicemi a Lhotkou

O Hošťálkovicích

Rozloha:  5,29 km2

Nejstarší písemná zmínka o existenci obce Hošťálkovice pochází z roku 1377. Jde o malebnou ves vklíněnou do soutoku dvou řek Odry a Opavy. Její úbočí se svažují do tří světových stran: na jih, východ a západ. Archeologický průzkum na kopci Dubíčku prokázal, že zde bylo sídliště lovců mamutů.

O Lhotce

Rozloha: 2,13 km2

První písemná zpráva o Lhotce pochází z roku 1464. Byla to ryze zemědělská obec až do začátku 19. století, kdy v sousedních Petřkovicích a Koblově nalezli uhlí. Přesto si Lhotka zachovala až do dnešních dnů svůj venkovský charakter.

Turistická stezka místní:

VýhledyStart:              MHD, Lhotka, bus. č.34

Cíl:                   MHD, Lhotka, bus. č.34

Délka trasy:  11 km - okruh

Obtížnost:     lehce náročná trasa

Převýšení:     100 m

Značení:         modrá, místní

Charakter trasy: trasa vede po asfaltové, lesní a také polní cestě

Trasy přístupné pro: pěší, handicapované částečně, cyklisty

ŘekaTrasa začíná ve Lhotce u autobusové zastávky na ulici Petřkovické. Vydáme se po ní směrem na Petřkovice a asi po 200 metrech odbočíme na ulici U splavu, po níž dojdeme až k jezu na nedaleko tekoucí řece Odře. Nad jezem se po lávce dostaneme na pravý břeh, odbočíme vpravo a po hrázi dojdeme souběhem s červenou značkou (ta tok Odry kopíruje od Jistebníku až po soutok s řekou Olší na hranici s Polskem) k Hošťálkovické lávce. Cestou můžeme na druhém břehu vidět jasné stopy výskytu bobrů - přehlodané stromy. Po lávce se dostaneme zpět na levý břeh řeky a krátkým souběhem se žlutou značkou, vedoucí přes Třebovice do Martinova, dojdeme k dálničnímu podjezdu a za ním se vydáme vpravo do katastru obce Hošťálkovice. Trasa je dobře značená a zavede nás kolem hospůdky s možností posezení na zahradě, až do horní části obce s nádhernými výhledy na Ostravu a Beskydy. Je zde postavena vyhlídková věž (nejvýše položená v Ostravě) a u ní i odpočívadlo s lavičkami a stylovým přístřeškem. Vedle se nachází někdejší státní statek, jenž dříve býval v držení svobodného pána Salomona Meyera Rothschilda a jeho potomků. Celé prostředí doplňuje největší informační tabule v Ostravě vůbec. Vpravo od tohoto místa upoutá náš pohled lesík zvaný Hladový vrch. Za ním vlevo, ukrytý za stromy, se nachází opuštěný kamenolom doložený už v 18. století. Vytěžený kámen byl použit ke stavbě řady významných budov v Moravské Ostravě, ale také k budování například třebovické elektrárny. Po pravé straně Hladového vrchu býval velký třešňový sad, ve stejné úrovni, ale vpravo za cestou zvanou K vodě, jabloňový sad. Cestu lemuje stromořadí mladých okrasných javorů. Trasa pak pokračuje podél bývalého statku na ulici Prudkou. Nahlédneme-li do dvora, zjistíme, že například ze sýpky bylo adaptováno působivé bydlení při zachování stavebního stylu hospodářských budov 19. století. Pokračujeme dále po značce a kolem kostela a další stylové hospůdky dojdeme ke hřbitovu a autobusové zastávce v Hošťálkovicích. Zde můžeme svůj výlet po pěti a půl kilometrech ukončit a místní dopravou se vrátit zpět.

LesKdo má v plánu obejít celý jedenáctikilometrový okruh, či případně vrátit se autobusem až z Bobrovníků, pokračuje dál ulicí Výhledy a Zimní k hřišti a pak polní pěšinou směrem dolů k Bobrovnickému lesu. Ta je nezpevněná a za deště blátivá. V této části volného prostranství, uprostřed vysoké trávy a křovin žijí divoká prasata. Stopy po jejich činnosti jsou leckdy zřetelné i na turistické pěšině. Vyskytují se zde také lišky a zaznamenán byl nepůvodní psík mývalovitý. Pěšinou dojdeme k potoku, který překonáme po dřevěné lávce a vstoupíme do lesa. Hned za lávkou vede do kopce zpevněná a pohodlná cesta. Na několika místech jsou u trasy lavičky z půlených kmenů, kde je možné si odpočinout. Cesta je hlavně v pozdním odpoledni a za slunečného počasí až poetická, jen je potřeba dát pozor na cyklisty, jež cestou z kopce od Bobrovníků mohou nabrat větší rychlost. Po zhruba dvou a půl kilometrech dojdeme k prvním rodinným domkům v Bobrovníkách a dále pak ulicí Požárnickou dojdeme do centra obce. Místní hospůdka zde nabízí možnost odpočinout si pod korunami vzrostlých stromů a přitom zahnat žízeň.

Dostáváme se tak na souběh se zelenou trasou směřující od Petřkovic na Hlučín, odbočíme doprava a dojdeme až k hlavní silnici. Asi sto metrů vlevo je autobusová zastávka a tedy možnost svůj výlet ukončit, ale je možno také pokračovat dál po značce k dalším nádherným výhledům na Ostravu a okolí s úžasným panoramatem Beskyd. Ty se nacházejí u odbočení ze zelené trasy vedoucí na Petřkovice a pak dále, cestou dolů do Lhotky. Tam naše putování po celých jedenácti kilometrech končí v místě, odkud jsme vyšli. I zde, v centru Lhotky, je možno se občerstvit, hospůdka s venkovním posezením a také penzion se stylovou zahrádkou se nacházejí kousek vlevo a vpravo od trasy.

JezVzhledem k propojení s turistickými trasami se zde nabízí i další možnosti, jak tento okruh využít. Velmi oblíbená a frekventovaná varianta pro občany z Poruby vede kolem třebovického parku k lávce přes řeku Opavu, vzhůru k Hošťálkovicím po silnici zvané K vodě, pěknou alejí okrasných javorů (mezi třešňovým a jabloňovým sadem) až k vyhlídkové věži s působivým rozhledem do kraje. Odtud lze pokračovat buď směrem na Hošťálkovickou lávku a po žluté se vrátit zpět do Třebovic, nebo se vydat na Bobrovníky a pak po zelené dojít až k Hlučínu na štěrkovnu a pak se vrátit po modré podél řeky Opavy. Podobné propojení je pak na Petřkovice a Hornické muzeum po zelené z Bobrovníků a červené od Lhoteckého jezu.

Turistická stezka:

Zelená vede ze Žimrovic přes Kajlovec, Jakubčovice do Kyjovic, Hrabyně, Háje ve Slezsku, Dobroslavic, kolem hlučínské štěrkovny, okrajem katastru Hošťálkovice přes Bobrovníky do Petřkovic, Landekem do Koblova, Šilheřovic, Antošovic, do Bohumína.

Červená pak stále podél Odry od Jistebníku, přes Polanku, Starou Bělou, Výškovice a Novou Ves do Petřkovic a pak dále na Koblov, Starý Bohumín a Kopytov k soutoku Odry a Olše.

Hošťálkovická NEJ:

- Nejvyšší. Na území Hošťálkovic je nejvyšší vysílač na Ostravsku. Měří 184,5 metru.

- Nejvýše položená. Osm metrů vysoká dřevěná rozhledna v Hošťálkovicích je nejvýše položená v

Ostravě, a to ve výšce 320 metrů nad mořem.

- Nejstarší. V hošťálkovickém kostele je nejstarší zvon v Ostravě. V roce 1668 jej v Opavě zhotovila  firma Christian

Hoffmann. Zvon Petr má průměr 75 centimetrů, výšku 55 centimetrů a váží 260 kilogramů. Je dosud funkční.

- Nejkopcovitější. Přestože obvod není nejvýše položený jako Krásné Pole, je nejkopcovitější.

Hošťálkovice se totiž nacházejí mezi třemi kopci – Hladový Vrch, Pod Dubíčkem a Hradisko.

- Nejvodnatější. Pod Hošťálkovicemi se nachází nejvíce spodní vody. Dokonce i v největších vedrech se z

půdy stále vylévá spodní voda.