Newsletter Radnice - KVĚTEN 2021

Květnové vydání newsletteru událostí v Ostravě.

PŘIHLÁSIT SE K ODBĚRU

Modernizace křižovatky u Kotvy skončila 

U obchodního centra Kotva ve Výškovické ulici skončila náročná přestavba páteřní komunikace, která navázala na opravu Výškovických mostů. Zmodernizovaná křižovatka u Kotvy má nové světelné signalizační zařízení, přibyl nový odbočovací pruh, který zlepší průjezdnost do ulic Čujkovova a Volgogradská, jsou zrekonstruované chodníky, vznikl nový úsek cyklostezky vedoucí podél Kotvy směrem ke kinu Luna a dále po Proskovickou ulici, kompletně je zrekonstruovaná tramvajová trať, se zmodernizovanými nástupišti.

kotva

Nové autobusové zastávky a bezbariérová tramvajová nástupiště v obou směrech jsou vybavena přístřešky, zábradlím, lavičkami a kamerovým systémem. Přechody pro chodce jsou celopryžové. Dopravní podnik v nejbližších týdnech v závislosti na počasí dokončí instalaci travních koberců do kolejiště.

„Součástí projektu je také pilotní instalace zastávkového mobiliáře navrženého přímo pro potřeby Ostravy. Vznikl ve spolupráci s Dopravním podnikem a místní společností MAF. Návrh vychází z požadavku na funkční a zároveň designové řešení s přihlédnutím k limitům vycházejícím z místní situace a především norem. Celkově nyní prostor působí moderním dynamickým dojmem. Práce města skončily a v úpravách veřejného prostoru v této lokalitě bude pokračovat městský obvod,“ uvedla investiční náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

„Smyslem stavby bylo učinit hromadnou dopravu v lokalitě atraktivnější, aby ji lidé začali upřednostňovat před individuální přepravou osobními auty. Na přestavěných tratích se snížila hlučnost a vibrace. Nová konstrukce má mnohonásobně delší životnost, čímž se prodlouží cyklus mezi opravami. Jedná se o první lokalitu, kde jsme tuto moderní technologii instalovali,“ potvrdil náměstek primátora pro dopravu Vladimír Cigánek.

Práce na modernizaci Výškovické ulice, které zahrnovaly i rekonstrukci Výškovických mostů, trvaly tři roky.

kotva2kotva 3

 


Rekonstrukce DK Poklad se blíží k závěru

Posledních několik týdnů práce mají před sebou zhotovitelé rekonstrukce památkově chráněného porubského domu kultury Poklad. Sdružení Poklad Z+G+R, které zvítězilo ve veřejné soutěži a předloni v červnu rekonstrukci zahájilo, dokončuje finální práce v interiéru budovy a zahájilo úpravy okolí. Celková hodnota rekonstrukce činí přibližně 373 miliony korun.
Plocha předprostoru Pokladu bude tvořena novou velkoformátovou dlažbou, obnovena bude zeleň, doplněn mobiliář i terasa pro vnitřní restauraci.

sál poklad

Na stavbě již také pilně pracuje dodavatel interiérů společnost Premier interiors. Interiér je řešen v soudobém stylu a vévodí mu černá a bílá s osvěžujícími žlutými prvky. Toto moderní pojetí návštěvníky určitě příjemné překvapí. Vnitřním prostorám ale budou nadále dominovat historicky cenné prvky, jako je památkově chráněný dřevěný strop v hlavním sále, bronzová socha ženy, vitráže a reliéfy. Kromě hlavních sálů a restaurace bude k dispozici také pět salonků, které získaly lokální názvy Poruba, Oblouk, Vozovna, Věžičky a Duha.
Opravený Poklad se tak po letech opět stane centrem kulturního dění v Porubě.

„Oprava Pokladu je ve finální fázi. Nyní probíhají dokončovací práce, vybavení interiéru a úprava okolí. Zahájena již byla také soutěž na zhotovitele parkovacího objektu za Pokladem, jehož cílem je to, aby návštěvníci, kteří nemohou využít jiné formy dopravy (na což primárně apeluji, neboť parkovací objekt problém s parkováním nemůže vyřešit), měli možnost zaparkovat a neodstavovali své automobily v okolních ulicích na úkor obyvatel této lokality, zeleně či nově zrekonstruovaných chodníků. Na tyto práce pak naváže obvod s revitalizací parků, z čehož mám velkou radost, protože parky tvoří významnou část lokality, v současné době jsou však přerostlé, mnohdy za hranici života a neupravené...," řekla náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová.


Veřejný prostor není reklamní nosič

Ostrava se dlouhodobě zabývá vizuálním smogem a spolu s městskými a kulturními institucemi a podnikateli pracuje na kultivaci veřejného prostoru. Právě z míst, která jsou pro obraz města typická, významná a jedinečná (náměstí, památkové zóny, větší ulice) mizí nevkusné nebo nevhodně umístěné reklamy. Nyní je pozornost zaměřena na plochy v majetku či správě města a obvodů a na velkoplošné plachty pokrývající například značnou část fasád domů. Za rok jich bylo ve městě odstraněno přes 200. Většina za velmi vstřícné spolupráce jejich majitelů a provozovatelů. Prezentace změn konkrétního prostoru pomocí fotografií „před“ a „po“ názorně ukazuje proměnu dané lokality.

polský dům bez reklam

Regulací reklamního smogu se komplexně zabývá projekt OSTRAVA360° - Kvalitní venkovní reklama ze všech úhlů, který je postaven na 3 pilířích: Prvním je Nařízení o regulaci reklamního smogu, jež vymezuje přesná pravidla umisťování venkovní reklamy ve městě. Doplňuje jej Manuál umísťování venkovní reklamy města Ostravy, tedy druhý pilíř, který podnikatelům doporučuje vhodná řešení. Třetím pilířem je individuální přístup a komunikace se všemi dotčenými subjekty. Jednimi z nich jsou podnikatelé – těm, kteří jsou zasaženi krizovým opatřením v souvislosti s COVID-19, město v rámci regulace reklamy přistoupilo citlivě a posunulo termín pro odstranění určité konkrétní nevhodné reklamy u provozoven o 1 rok – do 31. 12. 2021. Tento odklad se však netýká velkoplošných reklam na fasádách domů nebo reklamního označení mimo provozovny. Vzhledem k událostem posledního roku jsme se v rámci komunikace přesunuli hlavně do online prostředí. Jsme tak jako společnost připravena na akceptování alternativních prostor reklamy víc, než kdykoliv jindy. A i v rámci venkovní reklamy je ve městě stále dost nosičů, které jsou podnikatelům k dispozici.

„Reklama je neoddělitelnou součástí života města a podnikání. Podnikatelům reklamu nezakazujeme. Jen jim vysvětlujeme, jak se ve veřejném prostoru, jehož jsou součástí, prezentovat adekvátně. Díky zavedeným nástrojům a díky lidem, kteří se projektem intenzivně zabývají, se nám to daří. Výbornou ukázkou toho, o čem hovoříme, jsou domy, u kterých díky odstraněné reklamě zjišťujeme, že třeba mají okna…,“  řekla Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora.

Další příklady proměn Ostravy naleznete zde: facebook.com/ostrava360 
Podrobné informace o projektu naleznete zde: www.ostrava360.cz


Město nechá postavit novou lávku přes Ostravici, jejím autorem je architekt Pleskot

Centrum Ostravy se nově propojí s národní kulturní památkou Dolní Vítkovice (DOV). Pro cyklisty i pěší vznikne bezpečná a rychlá trasa spojující pravý břeh řeky Ostravice přímo s areálem DOV. Součástí tohoto propojení bude nová mostní lávka přes řeku, navržená architektem Josefem Pleskotem.

lavka

Vybudování lávky je jedním ze strategických projektů rozvoje města, její stavba by se měla stihnout zrealizovat během příštího roku.

„Nové napojení centra města s Dolními Vítkovicemi považujeme za velmi zásadní pro rozvoj Ostravy jako celku. Lávka a stezka pro pěší i cyklisty umožní pohodlné napojení na cyklotrasu na pravém břehu Ostravice, vedoucí takřka z Beskyd až po Landek. Díky novému propojení odstraníme jednu z bariér území a cyklisté mířící z nebo do Dolních Vítkovic se vyhnou problematické jízdě - například po Českobratrské ulici nebo po ulici 28. října. K překonání řeky jim bude nově sloužit jednoduchý, a přitom působivý most, vybudovaný podle návrhu architekta Josefa Pleskota. První myšlenka přemostění v místě stávajícího popílkovodu za Velkým světem techniky vznikla v roce 2016 a nyní se tento záměr pro zásadní rozvoj cyklodopravy konečně začíná měnit v realitu," uvedla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Připravovaná trasa o délce 550 metrů a šířce 4 metry pohodlně přivede cyklisty i pěší z pravého břehu Ostravice až do samého centra Dolních Vítkovic k Velkému světu techniky. Bude mít asfaltový povrch, vhodný i pro in-line bruslení a povede od řeky Ostravice přes železniční vlečku kolem čistírny odpadních vod a ústit bude vedle vchodu do Velkého světa techniky na Vítkovické ulici. Obě překážky, řeku Ostravici i železniční vlečku, překoná nově vybudovaná, na lanech zavěšená ocelová lávka. V budoucnu se bude postupně celé území dále upravovat a kultivovat.

„K úvaze bylo nejprve více variant řešení, včetně toho využít konstrukci stávajícího popílkovodu. Nakonec jsme se rozhodli pro vybudování úplně nové lávky a na ni navazující stezky, svažující se do areálu DOV. Aktuálně jsme ve fázi zpracovávání dokumentace pro stavební povolení. To bychom měli získat do konce tohoto roku. Zahájit stavbu bychom chtěli příští rok na jaře a dokončit ji do konce roku 2022," doplnila náměstkyně Šebestová.

Ocelová mostní lávka pro pěší i cyklisty, propojující pravý břeh Ostravice s někdejším industriálním areálem, bude zavěšena na elegantních a funkčních nosnících, v bočním pohledu ve tvaru písmene A. Delší pole lávky nad řekou bude zavěšeno na třech lanech, kratší pole na dvou lanech. Délka mostu bude 160 metrů, nacházet se bude ve výšce 7,2 metru, ukotven bude na pylonu ve výšce 28 metrů, pochozí šířka lávek bude 4,1 metru. Most i stezka budou kvůli bezpečnosti nasvíceny.

„Spojování architekturou je moje životní téma. Prospěšné propojování odlehlých míst pomocí lávek a mostů pokládám za vrchol prozřetelného urbanistického myšlení. Když se spojení opravdu povede a je silné, těží z něho obě místa. Město rozkvétá! Jsem přesvědčený, že spojení Ostravy a Vítkovic právě v tomto místě přinese Ostravě jako celku hodně užitku a přidané hodnoty a vnímavým uživatelům navíc radost z netradičních výhledů. Sofistikovaná, lehká, zavěšená, ocelová konstrukce dá pocit vzdušnosti a rozhodně souzní s ostravským duchem," doplnil autor návrhu, architekt Josef Pleskot.

Architekt Josef Pleskot se podílí na projektu Dolních Vítkovic už od roku 2009. Navrhoval tak nejen hlavní stavby, jako multifunkční hala Gong, nový Svět techniky nebo interaktivní technické muzeum z bývalé energocentrály známé jako U6, ale také například současnou podobu památkově chráněného objektu Heligonka. Je též autorem návrhu muzea Ministerstva zemědělství, umístěného v areálu. Na studii trasy, kterou dokončil v lednu 2020, navázala další příprava projektu. Celkové náklady na zhotovení projektové dokumentace, dokumentace pro územní rozhodnutí a stavební povolení včetně zajištění související inženýrské činnosti činí podle smlouvy 1,96 milionu korun bez DPH. Předpokládané náklady na realizaci lávky i stezky jsou 60 milionů korun bez DPH.

Vybudování mostní lávky je součástí vlajkového projektu Rozvoj území mezi Novou Karolinou a Dolními Vítkovicemi ve Strategickém plánu rozvoje města Ostravy (fajnOVA). Jeho cílem je propojení širšího centra města s okolními obvody, v tomto případě Vítkovicemi. Areál Dolní oblasti Vítkovice má nejen rekreační charakter, ale je také zázemím pro kulturní i sportovní instituce a zároveň sídlem řady firem. Do budoucna se tak očekává další rozvoj této lokality.


Farská zahrada a další projekty mění tvář Ostravy k lepšímu

Zanedbaná a neudržovaná místa se mění v parky a malé oázy klidu, kde mohou lidé posedět a děti se vyřádit na prolézačkách. Příjemnou atmosféru dotvářejí pestré záhony.

farska

Velké proměny se díky investici města dočkala Farská zahrada, donedávna nevzhledná plocha v centru města za biskupstvím. Nově ji tvoří dvě části – vyvýšené místo s travnatou plochou, dětským hřištěm a lavičkami. Ve spodní části nabízí stín ovocný sad a děti zde mohou využívat další herní prvky. Obě části spojuje terasa. Dřevěné podium umožní hudební nebo menší divadelní vystoupení.

„V případě Farské zahrady jsme se inspirovali parky v jiných městech a také anglickými a francouzskými miniparčíky. Naším záměrem bylo, aby ve Farské zahradě mohly trávit čas všechny generace. Tento areál je během dne volně přístupný, ale na noc jej zamykáme, aby se v něm nescházely nekalé živly a neničily mobiliář,“ řekla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Dalším příkladem proměny veřejného prostoru je parčík za knihovnou v Podroužkově ulici v Porubě. Město se do modernizace knihovny pustilo komplexně včetně okolí. V parku jsou nyní nové cestičky a dvě hřiště s herními prvky – jedno pro menší děti a druhé parkourové pro větší. Park se po otevření stal oblíbeným místem. Dopoledne jej využívají k procházkám se svými ratolestmi maminky na mateřské dovolené, odpoledne park zaplní děti, kterým skončila výuka. Lavičky samozřejmě využívají i ostatní obyvatelé z okolních domů. Úprava parku je skvělou ukázkou, jak se dá veřejný prostor proměnit v atraktivní a příjemné místo pro všechny generace. 

Město Ostrava připravilo také kompletní revitalizaci Smetanova sadu v Mariánských Horách. Park získá nový mobiliář a osvětlení. Vysazeny budou stovky trvalek, travin a cibulovin včetně tulipánů, narcisů, krokusů a kosatců. Součástí úprav jsou odkazy na dílo hudebního skladatele Bedřicha Smetany, jehož jméno sad nese. Vše bude hotovo letos během července.

Zásadní úpravou prochází také část Prokešova náměstí poblíž kavárny. Z této části náměstí vznikne místo s parkovou úpravou. Již je položena nová zámková dlažba, přibude vysazená zeleň – trvalky a stromy, vše doplní lavičky, stojany na kola a osvětlení. Stávající vzrostlý strom zůstane zachován. V samotném centru města si lidé odpočinou v zelené příjemné oáze.

sadporokešporuba

Nová kniha mapuje osvobození Ostravy

První ucelené zpracování průběhu ostravské operace po roce 1989 vydalo knižně město Ostrava. Autorem publikace Boj o Ostravsko 1945 je historik Ondřej Kolář ze Slezského zemského muzea.

kniha

Ondřej Kolář se oproti dřívějším vojensko-historickým publikacím věnuje také širším politickým a strategickým souvislostem, které ovlivnily průběh bojů na Opavsku a Ostravsku, stejně jako situaci v regionu během okupace a dopadům bojů na civilní obyvatelstvo.

Kniha popisuje průběh bojových operací od prvního neúspěšného pokusu Rudé armády o průlom na Ostravsko od Bohumína v březnu 1945, přes následné boje na území dnešního Polska, osvobozování Opavska a Ostravska až po následný postup na severní Moravu. Pozornost je věnována také souvisejícím bojovým akcím na Slovensku a v západním Slezsku, jejichž vliv na události na Ostravsku nebyl předchozími badateli příliš reflektován. Práce se opírá o archivní dokumenty i vzpomínky pamětníků z řad vojáků obou bojujících stran i civilistů. Líčení „velkých dějin“ tak doplňují i osobní příběhy vojáků, odbojářů a dalších lidí.

Knihu si zájemci mohou zakoupit v pobočkách ostravského Infocentra nebo prostřednictvím e-shopu na stránce www.ostravainfo.cz