Výstavba další cyklistické infrastruktury v Ostravě
Příznivci ekologického i zdravého způsobu dopravy mohou v Ostravě využívat 307 km vyznačených cyklistických stezek a tras (údaj k 31. 12. 2024). Každoročně město stávající cykloinfrastrukturu rozšiřuje výstavbou dalších cyklostezek, nezapomíná ani na opravy těch stávajících. Cílem je vytvořit přímou, propojenou, přitažlivou a pocitově bezpečnou infrastrukturu pro uživatele jízdních kol.
Úsek cyklostezky S, M Mečníkovova – Žákovská, úhledně zasazený do městské přírody. Foto: MMO
Letos předpokládáme dokončení cyklotrasy S, M Mečníkovova – Žákovská, propojující hned čtyři městské obvody. Novou cyklostezku budou však moci ještě letos využít i cyklisté v Radvanicích a Bartovicích. V procesu výstavby je projekt ulice Přemyslovců, který také pamatuje na cyklisty. Další projekty rozšíření cykloinfrastruktury jsou v přípravě, náleží mezi ně prodloužení cyklostezky podél ulice 17. listopadu u Fakultní nemocnice Ostrava či rekonstrukce lávky přes Ondřejnici, přes kterou vede mezinárodní trasa EuroVelo 4.
V roce 2023 započala výstavba 6,4 km dlouhé cyklotrasy S, M Mečníkovova – Žákovská, kterou budou moci cyklisté využít k pohybu v tomto roce, po příslušném procesu kolaudace. Nová trasa spojí hned čtyři městské části Ostravu-Jih, Vítkovice, Novou Ves, Mariánské Hory a Hulváky. Výstavbou plánovaných cyklistických tras dojde k propojení stávajících cyklistických stezek na okrajích území. Na ulici Mečnikovově (JV území) dojde k prodloužení cyklotrasy B směrem k ulici Palkovského, na ulici Oborného dojde k propojení s cyklotrasou F vedoucí do přestupního terminálu Hulváky, následně dojde k prodloužení cyklotrasy F vedoucí terminálem Hulváky dále podél ul. Sokola Tůmy až k ulici Novoveské. V křižovatce ulic Plzeňská x 28. října dojde k napojení na cyklotrasy M a S. Dále dojde k propojení s cyklotrasou F vedoucí podél ulice U Hrůbků a závěrečný úsek se napojí na cyklotrasu L na ulici Říční.
„Součástí stavby je i vsakovací objekt na ulicí U Hrůbků. Rekonstruovány byly stávající komunikace, chodníky a vozovky s následnou přestavbou na společné komunikace, tj. dělené stezky pro chodce a cyklisty. Povrchy cyklostezky jsou ze zámkové dlažby různých odstínů i asfaltu. Osazeno či doplněno bylo též dopravní značení po celé trase. Upraven byl svah kolem cyklotrasy na Plzeňské ulici, bylo zapotřebí odstranit náletové dřeviny, provést nové vysvahování a celkový úklid. Náklady na tuto stavbu jsou ve výši takřka 40 milionů korun bez DPH,“ uvádí Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu. Zhotovitelem stavby je společnost EUROVIA CZ, projektantem byla společnost PUDIS.
Projekt obsáhl i náhradní výsadbu. V jednotlivých městských částech byly vysazeny desítky rostlin. V městském obvodu Mariánské Hory a Hulváky byly vysazeny slivoně, katalpa, šácholan, ptačí zob, zlatice, šeříky, břízy, duby a hrušně. V území Ostravy – Jihu se lidé budou moci těšit z vysazených třešní a pustorylu. V Nové Vsi přibyly desítky rostlin, neschází duby, hrušně, javor, metasekvoje, lísky, jedlovec, šeříky, lípy, dříny, korkovník a další.
„Na podzim budou moci lidé využít i další, aktuálně budovanou cyklostezku v Ostravě Radvanicích a Bartovicích. Zhotovitelem této stavby je společnost EUROVIA CZ, projektovou dokumentaci vyhotovila společnost PUDIS. Náklady na stavbu jsou ve výši přesahující 13 milionů korun bez DPH. Na západě trasy dojde k prodloužení cyklotrasy O od centra města s cyklotrasou J vedoucí k zoo, současně bylo realizováno vymístění stávající cyklistické trasy z místních komunikací do nové trasy vedoucí podél řeky Lučiny s navázáním na stávající vedení po ulici Na Hrázkách. V dalším průběhu dojde k vylepšení povrchů a podél ulice Šenovské k vybudování nové stezky pro chodce a cyklisty oddělené od vozovky silniční obrubou s navázáním na cyklistickou trasu K a ve výhledu na trasu do Šenova a Havířova. Povrch cyklostezky bude tvořen asfaltem i penetračním makadamem,“ konstatuje Aleš Boháč, starosta městského obvodu Radvanice a Bartovice a doplňuje genezi, předcházející současné výstavbě: „Zhruba před deseti lety byla vystavěna cyklostezka propojující Radvanice s centrem Ostravy, podél řeky Lučiny. Následovalo několikaleté úsilí naplněné výkupy pozemků, právě proto, aby mohla tato navazující etapa výstavby cyklostezky být realizována. Zmíněná předposlední etapa převede cyklisty z frekventovaných komunikací na nově vybudované trasy podél řeky Lučiny a Lesů ČR. Celková úprava trasy je pak dlouhá asi šest kilometrů, přičemž jde o jeden z nejdelších úseků v Ostravě vystavěný v posledních letech. Tímto krokem však projekt nekončí. V minulém roce byla v Šenově vystavěna lávka přes řeku Lučinu a komunikaci Rudnou. Naší snahou je propojení s touto stavbou, což ve svém důsledku znamená spojení Ostravy s Havířovem i rekreačními oblastmi a přehradami v Žermanicích a Těrlicku. Momentálně obvod, ve spolupráci s městem Šenov, realizuje projektovou dokumentaci a související poslední výkupy pozemků. Nezanedbatelný bude přínos projektu z hlediska životního prostředí, lidé budou moci k přepravě mezi Ostravou a Havířovem užít sdílených kol či elektrokol až k významnému terminálu MHD Hranečník. V tomto roce bude rovněž dokončena i projektová dokumentace a řešeno související stavební povolení k realizaci propojení předmětných cyklostezek s další částí Radvanic tzv. ‚Kamčatka,‘ a tím s městem Petřvald. Ostrava se tak v následujících letech 2026 a 2027 může propojit dvěma zajímavými směry se sousedním Karvinskem.“
Náměstek primátora Břetislav Riger k výstavbě cykloinfrastruktury dodává: „Pokračuje také projekt komplexní rekonstrukce ulice Přemyslovců, který vyjma obnovy vodohospodářské infrastruktury, důrazu na prvky modrozelené infrastruktury nabídne i přívětivější prostor pro chodce a cyklisty. Jeho součástí jsou i cyklostezky. V úseku od okružní křižovatky Novoveská x Přemyslovců po začátek křižovatky s ulicí Václavská budou cyklostezky v samostatných jízdních pásech (pro každý směr) po obou stranách komunikace. Chodníky budou samostatně přiléhat k cyklostezkám. Ve zbývající části až po ulici 28. října bude snížena rychlost na 30 km/h a cyklisté budou vedeni v ochranném jízdním pásu šířky 1,2 m v hlavním dopravním prostoru.“ Hotovo by mělo být v závěru letošního roku, náklady na celou stavbu (nikoliv „pouze“ na cykloinfrastrukturu) přesáhnou 40 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem je firma COLAS CZ, stavbu projektovala společnost KAMARO PROJEKT.
Nicméně Ostrava připravuje i další, pro cyklisty přínosné projekty. Náleží mezi ně i projekt s nadregionálním přesahem v podobě rekonstrukce lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Ondřejnici, po níž vede mezinárodní trasa EuroVelo 4. V současnosti je zpracovávána projektová dokumentace stavby, realizaci rekonstrukce pak předpokládáme dle situace letos či v příštím roce. Náklady na stavbu jsou definovány ve výši osmi milionů bez DPH. A projektová dokumentace je společností PUDIS zpracovávána také ke stavbě prodloužení cyklistické stezky podél ulice 17. listopadu v úseku mezi Domovem sester a Krevním centrem (podél Fakultní nemocnice Ostrava). Plánována trasa navazuje na jihu na realizovanou a na severu na připravovanou dělenou stezku pro chodce a cyklisty. Stavět by se mělo v příštím roce, náklady jsou stanoveny ve výši osmi milionů korun.
Město Ostrava také každoročně vyčleňuje finance k opravám povrchů cyklostezek a komunikací s cyklotrasami. Pro letošní rok je to částka ve výši 15 milionů korun, včetně DPH, přičemž jsou opravovány různě dlouhé úseky s velkou mírou poškození, veskrze značně cyklisticky vytížené. Letos bude opraveno cca 15 úseků. Aktuálně opravený je úsek cyklotrasy A z Polanky nad Odrou směrem do Poodří (ulice K Pile) nebo úseky cyklotrasy S mezi Chemickou osadou v Nové Vsi a oblíbenou cyklostezkou podél řeky Odry. Provedena byla oprava dvou části cyklotrasy F na Slezské Ostravě pod estakádou na Bazaly a nad ulicí Dědičná. Loňská povodeň zasáhla ve městě i cykloinfrastrukturu podél řek Odry a Opavy, včetně jednoho z automatických sčítačů.
V uplynulých letech investovalo město Ostrava do výstavby cyklostezek stovky milionů korun. Nejen cyklisté, ale i chodci mohou od roku 2023 využívat i unikátní cyklopropojení centra města s Dolní oblastí Vítkovic. Lávku navrhl renomovaný architekt Josef Pleskot, která nese jméno významného literáta Jana Balabána.