Ostrava: Piliňák zachoval svůj unikátní došlap běžcům z celé republiky
Oblíbený a unikátní běžecký okruh, situovaný v ostravském Bělském lese, kterému se přezdívá Piliňák, dostal zbrusu nový kabát. Desítky let užívaná běžecká dráha v délce 907 metrů byla obnovena. Původní povrch byl místy značně degradován, nově je tvořen směsí pilin a písku.
Piliňák v novém láká sportující oddíly i jednotlivce. Foto: Lukáš Kaboň
Lokalita, ve které se Piliňák nachází, je oblíbeným prostředím pro aktivní rekreaci pro široké okolí. Na přilehlá sídliště lesopark Bělský les navazuje sítí stezek, které procházejí celým jeho územím. Součástí stezek je i běžecký okruh v jeho západní části.
„Tento legendami opředený okruh již opravdu potřeboval obnovu. Vzhledem k charakteru lesního prostředí má tato sportovní a odpočinková oblast nezastupitelný význam na úrovni celého města. Oprava samotného běžeckého okruhu byla navržena a realizována s ohledem na charakter lesního prostředí tak, aby zároveň naplňoval rekreační funkci území,“ upřesnil primátor Jan Dohnal. „Díky jeho specifičnosti jej vyhledávají pro trénink běžci v podstatě z celé republiky,“ dodal primátor Dohnal.
Do opravy okruhu se pracovníci zhotovitele, společnosti Ostravské lesy a zeleň, s.r.o., pustili v dubnu letošního roku, realizace stála bezmála 10 milionů korun (9,997 mil. Kč.) Projektovou dokumentaci vypracovala Magda Cigánková Fialová s cenou 269 tisíc korun. Revitalizace byla dokončena v těchto dnech.
V dané lokalitě došlo primárně k opravě běžeckého okruhu, který je doplněn o mobiliář a drobné prvky, určené pro aktivity spojené s během, ale i pro rekreaci v území. Stávající povrch běžeckého okruhu byl v nevyhovujícím technickém stavu, bylo proto opraveno jeho lože a povrch nahrazen novou směsí pilin s pískem. Po obou stranách komunikace byl uložen betonový obrubník.
Aby nedocházelo ke splavování drobných částí horní vrstvy pilin s pískem, byly na některých místech dráhy opraveny již nefunkční odvodňovací prvky. Šlo o meliorační žlaby podél betonových obrub a o betonové spádové žlaby s plastovou krycí mříží. V místech, kde není souvislý lesní porost budou podél trasy vyhloubeny rigoly a terénní deprese, které budou zachytávat přebytečnou srážkovou vodu a odvádět ji od povrchu běžeckého okruhu.
„Původně měl být povrch opraven zhutněným kamenivem, aby měl větší životnost a nedocházelo k vyhnívání přírodních materiálů. Tím by ale ztratil svou unikátnost a specifický došlap pro běžce. Proto bylo podloží opraveno a místo mlatu opět použity piliny s pískem. A město bude nyní počítat s potřebou vyšší údržby,“ upřesnil náměstek primátora Břetislav Riger.
„Celý okruh vede nad poměrně nedávnou realizací „Cesta vody“, již teď nesmírně oblíbeným odpočinkovým místem nejen místních obyvatel; a veškerá dešťová voda pozvolna odtéká do tzv. rokliny, která se vine okolo 70 % okruhu. V těsné blízkosti okruhu jsou různé work-outové prvky, které se také dočkaly oprav. V rámci oprav jsme pečlivě respektovali lesní prostředí, kde se okruh nachází. Prvky byly proto opraveny převážně z přírodního materiálu – akátového dřeva,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.
Opraven a rozšířen byl také informační systém, který návštěvníkům umožní lepší přehlednost a orientaci jak na běžecké dráze, tak na navazující části v Bělském lese. U okruhu a v místech, kde na něj ústí pěšiny, jsou umístěny velké rozcestníky se směrovkami na důležitá místa a další trasy v lesoparku.
Pro lokální orientaci na běžecké dráze jsou podél ní umístěny trasovníky s údaji o délce dráhy a uběhnutých částech okruhu. U jednoho ze vstupů k dráze je umístěna velká informační tabule s mapou. Všechny prvky informačního systému jsou převážně z přírodních materiálů, které zároveň ladí s novým a rekonstruovaným mobiliářem i vybavením.
Opravy se dočkaly také lavičky s opěradlem a piknikové stoly. Pro děti byla kolem okruhu umístěna dřevěná prasátka jako herní prvky, které zároveň podtrhují charakter lesního prostředí. Ve dvou místech je navržena nová kamenná dlažba. Jedná se o prostory, kde se na okruh připojují stezky ze spodní části od „Cesty vody“. Zabrání to přímému vstupu na dráhu. Kolem dráhy dojde k obnovení průlehů pro efektivnější rozptyl dešťových srážek v území. Kolem okruhu je většinou lesní porost nebo oplocenky s nově založeným porostem. Celý areál je bez umělého osvětlení.