Nový školní rok začíná také v Ostravě
Letní prázdniny skončily a s novým týdnem přišel první den školního roku 2025/26. Návrat do školních lavic se přirozeně týká také 54 základních škol, zřizovaných jednotlivými městskými obvody. Usedne do nich bezmála 22 000 žáků, z toho necelá tisícovka (998) připadá na ukrajinské děti. Zapsaných prvňáčků je přesně 2854, tedy o 50 méně, než kolik přišlo k zápisu do prvních tříd loni.
Ostravský primátor Jan Dohnal při vítání prvňáčků. Foto: Jiří Zerzoň
V rámci celé obce s rozšířenou působností Ostrava (ORP Ostrava) se začátek školního roku vztahuje na přibližně 25 000 školaček a školáků.
Co se týče 64 mateřských škol, ty přivítají asi 8000 dětí, přičemž 2400 z nich zažije v mateřinkách premiéru. Ve školkách je stále ještě 234 míst volných. Ostravské mateřinky se pyšní pestrými vzdělávacími programy: od alternativních přístupů jako Montessori či Waldorfská pedagogika až po environmentální výchovu nebo jazykové třídy s metodou CLIL a bilingvního vzdělávání. V nabídce nechybí ani nejrůznější kroužky – sportovní, dopravní výchova, venkovní dílny, šachy, počítače apod. Mohou se také pochlubit kvalitním vybavením: množství MŠ již má infrasauny, čističky vzduchu, finskou saunu, velké zahrady s naučnými tabulemi pro environmentální vzdělávání, hmyzí domečky, motýlí louky, vyvýšené záhony pro pěstitelské práce.
Taktéž v letošním roce dostali školní nováčci dárek, a sice knížku pro prvňáčka s názvem Anežka s Filipem objevují Ostravu. Statutární město Ostrava zařídilo její druhé vydání. Ve spolupráci s autorkou knihy, Zuzanou Pospíšilovou, plánujeme sérií autorských čtení pro děti mateřských škol ještě do konce letošního roku.
Statutární město Ostrava bude ve školním roce 2025/26 pokračovat v dlouhodobé a cílené podpoře školních dětí, pedagogů i škol jako takových. Pouze letos půjde na školství z magistrátního rozpočtu více než 150 milionů korun, jednotlivé městské obvody pak v součtu do rezortu vloží zhruba 600 milionů korun. To vše nad rámec státního rozpočtu.
„Oblast školství je velkou mozaikou, složenou z mnoha pomyslných dílků. Aby celek vynikl, musíte věnovat pozornost každému z oněch dílků. Z toho logicky vyplývá, že podpora školství musí být komplexní a rovnoměrná. Znovu a znovu budu opakovat, že vzdělání – jakožto klíč ke společenské prosperitě, je pro nás důležitou prioritu,“ uvedla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. „Dbáme tedy o rozvoj a inovace všech jeho stupňů. Město má projekty, které se týkají mateřských a základních, ale také středních i vysokých škol. Podporujeme, jak mimořádně nadané, tak různě znevýhodněné děti. Nezapomínáme na rozvoj pedagogů, materiální vybavení škol, zřizování a udržování speciálních odborných pozic a lhostejné nám není ani to, jak se děti stravují ve školních jídelnách. Známé rčení, že „vše souvisí se vším“ je pro oblast školství mimořádně výstižné.“
Nový školní rok přivítali přímo v ostravských školách také zástupci vedení statutárního města Ostrava. Primátor Jan Dohnal dorazil na ZŠ i novou MŠ v Hošťálkovicích a ZŠ a MŠ Montessori, náměstkyně primátora Lucie Baránková navštívila ZŠ Jana Šoupala, zatímco náměstkyně Andrea Hoffmannová se účastnila prvního školního dne na ZŠ Škrobálkova. Náměstkyni Dagmar Macháčkovou mohli vidět v ZŠ Pěší. Náměstek primátora Aleš Boháč se vydal do ZŠ Vrchlického a odloučené pracoviště Havláskova, náměstek Zbyněk Pražák prožil začátek školního roku v ZŠ Hrabová. Další z náměstků, Břetislav Riger, zahajoval na ZŠ a MŠ Bohumíra Dvorského, náměstek Jiří Vávra zase v ZŠ Generála Janka. Radní Markétu Langrovou pak tento den zastihl na ZŠ Františka Formana.
Ti všichni kdysi také nastupovali do prvních tříd základních škol. Jestli by je tehdy vůbec napadlo, že dnes budou prvňáky vítat a předávat jim dárky k jejich velkému dni…?
Všem prvňáčkům - a nejen jim - tedy přejeme, aby se jim ve škole líbilo a našli v ní prostředí plné nových kamarádů, inspirujících znalostí a podnětných objevů.