Zastupitelstvo města
(č. usneseni) (zn. předkladatele)
0582/ZM1418/8 ..... 30
1) rozhodlo
prodat níže uvedené pozemky a části pozemků v k. ú.
Poruba, obec Ostrava, svěřené městskému obvodu Poruba, za
kupní cenu nižší než je cena obvyklá
stanovená znaleckým posudkem, a to:
- pozemek parc. č. 2801/152 bez stavby čp. 2343 za kupní cenu ve
výši 1 126 800,- Kč
- část pozemku parc. č. 2801/1 o výměře 1388 m2, označená
písmenem j a část pozemku parc. č. 2801/13 o výměře 358
m2, označená písmenem k, obě sloučeny dle geometrického
plánu č. 2834-115/2014 ze dne 4.12.2014 do pozemku nově
označeného jako pozemek parc. č. 2801/170 o výměře 1746 m2 za
kupní cenu ve výši 1 048 200,- Kč
tedy za celkovou dohodnutou kupní cenu ve výši 2 175 000,- Kč
společnosti LIFTCOMP a.s., IČO: 253 85 968, se sídlem
Záhumenní 2320/11, Poruba, 708 00 Ostrava
a uzavřít kupní smlouvu dle přílohy č.3 tohoto
materiálu
Zdůvodnění odchylky od ceny obvyklé
LIFTCOMP a.s.
Zdůvodnění odchylky od ceny obvyklé:
- V lokalitě předmětných nemovitostí se v minulosti
nacházela nepovolená skládka vedoucí ke kontaminaci
zeminy a podzemních vod, která byla v roce 2004 ekologicky
sanována městským obvodem Poruba za 28.700.000,- Kč za
současného přispění Státního fondu životního
prostředí ČR ve výši 24.395.000,- Kč, přičemž v důsledku
podmínek dotace SFŽP nebyl městský obvod oprávněn
předmětné nemovitosti zcizit po dobu 10 let;
- Existovala důvodná obava, že v případě ponechání
pozemků bez jejich využití / zástavby po dobu udržitelnosti
povede opět ke vzniku nové nelegální skládky, tedy
ke zmaření investice městského obvodu, přičemž jiná
ochrana před vznikem skládky než je zástavba (oplocení,
ostraha) by znamenalo nenávratně vynaložené finanční
prostředky městského obvodu, přičemž využití pozemků pro
investiční zástavbu by přineslo vícero výhod ve
veřejném zájmu (zamezení vzniku skládky,
vybudování obchodní infrastruktury, vznik nových
pracovních míst);
- Kupující společnost LIFTCOMP a.s. byla zavázána k
realizaci investičního záměru, který naplnila, když na
předmětných nemovitostech:
i) zrealizovala výstavbu objektu „Montážní a
vývojové středisko – LIFTCOMP, a.s.“, k jehož
užívání byl vydán kolaudační souhlas;
ii) vytvořila 32 nových pracovních míst;
iii) provozuje ekonomickou činnost spočívající v:
a. provádění staveb, jejich změn a odstraňování,
b. projektové činnosti ve výstavbě,
c. výrobě, obchodu a službách neuvedených v
přílohách 1 až 3 živnostenského zákona,
d. montáži, opravách, revizích a zkouškách
zdvihacích zařízení,
e. montáži, opravách, revizích a zkouškách
elektrických zařízení,
f. zámečnictví a nástrojářství
- Kupující společnost se ani po realizaci výstavby nemohla
stát vlastníkem předmětných nemovitostí z důvodu
zákazu zcizení nemovitostí, kdy tím sice bylo
vyhověno podmínkám dotace, proto i po kolaudaci výstavby
měla kupující společnost předmětné nemovitosti v
nájmu a hradila nájemné; Nicméně takový
postup představoval zásah do finančního hospodaření
kupující společnosti LIFTCOMP a.s., které se
náklady zvyšují o placené nájemné,
když navíc jediným relevantním důvodem je
vázací doba, přičemž důvod spočívá výhradně
na straně městského obvodu;
- Kupní cena je proto oproti ceně v místě a čase obvyklé
stanovené znaleckým posudkem ponížena o
nájemné ve výši 724.200 Kč uhrazené
kupujícím v období po kolaudaci výstavby od
1.1.2011 do 31.12.2014;
- Učiněné jednání bylo sice projevem vůle obou stran a
kupující společnost LIFTCOMP a.s. nebyla nucena do
takového kontraktu vstupovat, nicméně v uvedeném
případě existoval zájem městského obvodu plochu investorem
obsadit, který vzhledem ke své podstatě lze označit za
veřejný, když navíc kupující společností
LIFTCOMP a.s. byl sledovaný záměr
(přinášející také další efekt
– nová pracovní místa) uskutečněn;
- Snížení kupní ceny o uhrazené
nájemné odpovídá předchozím dohodám
mezi kupujícím a městským obvodem Poruba, kdy
kupující je po celou dobu výstavby až do nynějška v
legitimním očekávání finančních
výdajů souvisejících s koupí předmětných
nemovitostí ponížených o uhrazené
nájemné;
- Na předmětných nemovitostech se v důsledku předchozích dohod
již nyní nachází zástavba ve vlastnictví
investorů, proto jsou tyto pozemky pro město nevyužitelné;
zástavba však odpovídá investičnímu
záměru, který měl být investory realizován;
s bližším upřesněním dle důvodové zprávy
předloženého materiálu
0582/ZM1418/8 ..... 30
2) rozhodlo
prodat níže uvedené pozemky a části pozemků v k. ú.
Poruba, obec Ostrava, svěřené městskému obvodu Poruba, za
kupní cenu nižší než je cena obvyklá
stanovená znaleckým posudkem, a to:
- pozemek parc. č. 2801/153 bez stavby čp. 2355 za kupní cenu ve
výši 880 650,- Kč
- pozemek parc. č. 2801/159 za kupní cenu ve výši 2 159 996,- Kč
- pozemek parc. č. 2801/160 za kupní cenu ve výši 1 712 804,- Kč
- pozemek parc. č. 2801/161 za kupní cneu ve výši 933 008,- Kč
- pozemek parc. č. 2801/14 za kupní cenu ve výši 29 183,- Kč
- pozemek parc. č. 2639/11 za kupní cenu ve výši 3 004,- Kč
- pozemek parc. č. 2639/12 za kupní cenu ve výši 9 871,- Kč
- část pozemku parc. č. 2639/7 o výměře 550 m2 dále
označenou dle geometrického plánu č. 2834-115/2014 ze dne
4.12.2014 jako pozemek parc. č. 2639/7 za kupní cenu ve výši 227 842,- Kč
tedy za celkovou dohodnutou kupní cenu ve výši 5 956 358,- Kč
společnosti KODECAR INVEST, a.s., IČO: 278 15 561, se sídlem
Trocnovská 1088/2a, Ostrava – Přívoz, PSČ 702 00
a uzavřít kupní smlouvu dle přílohy č. 4 tohoto materiálu
Zdůvodnění odchylky od ceny obvyklé
V lokalitě předmětných nemovitostí se v minulosti
nacházela nepovolená skládka vedoucí ke kontaminaci
zeminy a podzemních vod, která byla v roce 2004 ekologicky
sanována městským obvodem Poruba za 28.700.000,- Kč za
současného přispění Státního fondu životního
prostředí ČR ve výši 24.395.000,- Kč, přičemž v důsledku
podmínek dotace SFŽP nebyl městský obvod oprávněn
předmětné nemovitosti zcizit po dobu 10 let;
- Existovala důvodná obava, že v případě ponechání
pozemků bez jejich využití / zástavby po dobu udržitelnosti
povede opět ke vzniku nové nelegální skládky, tedy
ke zmaření investice městského obvodu, přičemž jiná
ochrana před vznikem skládky než je zástavba (oplocení,
ostraha) by znamenalo nenávratně vynaložené finanční
prostředky, přičemž využití pozemků pro investiční
zástavbu by přineslo vícero výhod ve veřejném
zájmu (zamezení vzniku skládky, vybudování
obchodní infrastruktury, vznik nových pracovních
míst);
- Kupující společnost KODECAR INVEST, a.s. byla
zavázána k realizaci investičního záměru,
který naplnila, když na předmětných nemovitostech:
i) zrealizovala výstavbu objektu „Novostavba
administrativního, prodejního a servisního centra KODECAR,
komunikace a zpevněné ploch, ul. Nad Porubkou, Ostrava –
Poruba“ k jehož užívání byl vydán
kolaudační souhlas;
ii) vytvořila 50 nových pracovních míst;
iii) provozuje ekonomickou činnost spočívající v:
a. výrobě, obchodu a službách neuvedených v
přílohách 1 až 3 živnostenského zákona.
- Kupující společnost se ani po realizaci výstavby nemohla
stát vlastníkem předmětných nemovitostí z důvodu
zákazu zcizení nemovitostí, kdy tím sice bylo
vyhověno podmínkám dotace, proto i po kolaudaci výstavby
měla kupující společnost předmětné nemovitosti v
nájmu a hradila nájemné; Nicméně takový
postup představoval zásah do finančního hospodaření
kupující společnosti KODECAR INVEST, a.s., které se
náklady zvyšují o placené nájemné,
když navíc jediným relevantním důvodem je
vázací doba, přičemž důvod spočívá výhradně
na straně městského obvodu;
- Kupní cena je proto oproti ceně v místě a čase obvyklé
stanovené znaleckým posudkem ponížena z důvodů:
i) předchozí vůle a dohod mezi městským obvodem Poruba a
kupující společnosti (a/nebo jejího předchůdce) sjednat
kupní cenu ve výši odpovídající
tehdejší cenové mapě (600 Kč za 1 m2, oproti
dnešnímu stavu dle znaleckého posudku 800 Kč za 1 m2)
ii) uhrazeného nájemného o nájemné ve
výši 2.382.442 Kč uhrazené kupujícím v
období po kolaudaci výstavby od 1.8.2011 do 31.12.2014, což
rovněž odpovídalo předchozím dohodám mezi městským
obvodem a kupující společností;
- Učiněné jednání bylo sice projevem vůle obou stran a
kupující společnost KODECAR INVEST, a.s. nebyla nucena do
takového kontraktu vstupovat, nicméně v uvedeném
případě existoval zájem městského obvodu plochu investorem
obsadit, který vzhledem ke své podstatě lze označit za
veřejný, když navíc kupující společností
KODECAR INVEST, a.s. byl sledovaný záměr
(přinášející také další efekt
– nová pracovní místa) uskutečněn;
- Sjednání kupní ceny dle tehdejší
cenové mapy a snížení kupní ceny o uhrazené
nájemné odpovídá předchozím dohodám
mezi kupujícím a městským obvodem Poruba, kdy
kupující je po celou dobu výstavby až do nynějška v
legitimním očekávání finančních
výdajů souvisejících s koupí předmětných
nemovitostí za cenu dle tehdejší cenové mapy a
ponížené o uhrazené nájemné;
- Na předmětných nemovitostech se v důsledku předchozích dohod
již nyní nachází zástavba ve vlastnictví
investorů, proto jsou tyto pozemky pro město nevyužitelné;
zástavba však odpovídá investičnímu
záměru, který měl být investory realizován;
s bližším upřesněním dle důvodové zprávy
předloženého materiálu
|