Náhradní rodinná péče zprostředkovaná (osvojení, pěstounská péče a pěstounská péče na přechodnou dobu)

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Náhradní rodinná péče zprostředkovaná (osvojení, pěstounská péče a pěstounská péče na přechodnou dobu)

  2. Základní informace k životní situaci

    Zprostředkovaná náhradní rodinná péče krajským úřadem – osvojení, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu.

    Přijetí dítěte do osobní péče formou osvojení, pěstounské péče nebo pěstounské péče na přechodnou dobu a poskytnutí ochrany a bezpečí dítěti, které nemůže vyrůstat ve vlastní rodině.  

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    Občan ČR nebo občan žijící na území ČR na základě povolení k trvalému pobytu na území ČR nebo o nepřetržitém přechodném pobytu na území ČR po dobu nejméně 365 dnů podle zvláštního předpisu upravujícího pobyt cizinců na území ČR, který má zájem přijmout do své osobní péče dítě, jež se ocitlo bez péče rodičů.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Základní podmínkou je uvědomit si schopnost zvládnout starat se o cizí dítě, které se zájemci o náhradní rodinnou péči nenarodilo, citově ho přijmout se všemi jeho obtížemi, zvláštnostmi a potřebami. Následným krokem je podání žádosti o zařazení do evidence žadatelů vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu. Podáním žádosti začíná proces zprostředkování osvojení či pěstounství, kde jsou prověřovány osobní a rodinné poměry žadatele, jeho bezúhonnost, je navštívena jeho domácnost a provedeno sociální šetření. Poté je žádost postoupena krajskému úřadu, který zajistí odborné zdravotní a psychologické posouzení žadatele. Součástí psychologického posuzování je příprava k přijetí dítěte do rodiny, která je pro žadatele o osvojení a pěstounství realizována v rozsahu 48 hodin a u žadatelů o pěstounskou péči na přechodnou dobu v rozsahu 72 hodin. O zařazení či nezařazení žadatelů do evidence osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny či pěstouny na přechodnou dobu rozhoduje krajský úřad rozhodnutím.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti na příslušném orgánu sociálně-právní ochrany dětí dle místa trvalého bydliště žadatele, v Ostravě na Magistrátu města Ostravy.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy

    Odbor sociálních věcí a zdravotnictví

    Oddělení sociálně-právní ochrany dětí

    Prokešovo nám. 8

    729 30 Ostrava

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy – Ostrava a širší správní obvod

    Úřední hodiny:

    Pondělí

    8.00 – 17.00

     

    Středa

    8.00 – 17.00

     

    Čtvrtek

    8.00 – 16.00

     

    Seznam sociálních pracovníků

    Bc. Tomáš Babinec, DiS.
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443879
    +420727950746
    183 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Šárka Bartoníčková
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443864
    604226145
    174 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Tereza Bartoňková
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443873
    601089367
    186 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Gabriela Bedrlíková, DiS.
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443808
    +420737225290
    188 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Lucie Bočková
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443872
    +420725870493
    179 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Jana Carbolová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443816
    725870473
    181 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Šárka Dobřanská, DiS.
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443813
    731421854
    175 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Karin Gliwitzká
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443882
    +420601297969
    174 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Gabriela Grygarová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443869
    702115178
    185 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Kateřina Hižnajová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443833
    737225291
    188 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Petra Jahnová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443830
    725574149
    181 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Kamil Kloz, DiS.
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443838
    702292165
    173 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Zuzana Konečná, DiS.
    metodik v oblasti SPOD
    +420599443839
    601089368
    177 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Jana Kubalová, DiS.
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443831
    702115169
    172 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Kateřina Kuchařová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443881
    +420731421857
    174 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Monika Moravcová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443866
    725574150
    173 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Martina Mžiková
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443865
    702115168
    176 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Aneta Pernicová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443835
    727868269
    176 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Zuzana Rykalová Konderlová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443826
    725870268
    186 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Kateřina Sokolová
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443843
    724277955
    179 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Magdalena Stavárková
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443827
    734692812
    176 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Alexandra Vítková, DiS.
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443809
    727903358
    181 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Lucie Ždánská
    sociální pracovník v oblasti SPOD
    +420599443863
    731421856
    172 / MMO Nová radnice (budova NR)
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobním jednání občanský průkaz či jiný průkaz totožnosti.

     

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádost o zařazení do evidence žadatelů vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu je předána zaměstnancem orgánu sociálně-právní ochrany dětí při osobním jednání na oddělení sociálně-právní ochrany dětí zároveň s podáním informací o procesu zprostředkování osvojení, pěstounské péče a pěstounské péče na přechodnou dobu.

    K žádosti následně žadatel dokládá: doklad o státním občanství, zprávu o zdravotním stavu od praktického lékaře, barevnou fotografii, oddací list, údaje o ekonomických poměrech a případně další doklady, potřebné pro zprostředkování osvojení/pěstounské péče/pěstounské péče na přechodnou dobu (např. rozsudek o rozvodu manželství, apod.).

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Žádost o zařazení do evidence žadatelů vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu není zpoplatněna. Žadatel však nese náklady související s úhradou dokladů, které jsou součásti žádosti o zařazení do evidence osob vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/ pěstouny na přechodnou dobu.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Oddělení sociálně-právní ochrany dětí postoupí žádost krajskému úřadu po zkompletování žádosti a zjištění sociálních poměrů žadatele, zpravidla do 1 měsíce od podání žádosti.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Jiné osoby tvořící s žadatelem společnou domácnost a osoby, které se budou podílet na péči o přijaté dítě.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Spolupráce s oddělením sociálně-právní ochrany dětí a krajským úřadem. Účast na odborném  posouzení a účast na přípravě k přijetí dítěte do rodiny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.

    Zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

    Zákona č. 292/2013 Sb., o zvláštním řízení soudním, ve znění pozdějších předpisů.

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Odvolání do rozhodnutí krajského úřadu o zamítnutí žádosti o zařazení do evidence osob vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu. O odvolání rozhoduje Ministerstvo práce a sociálních věcí.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Pokud fyzická osoba ztíží péči osvojitele nebo výchovu osvojence prozrazením nebo rozšířením údajů o osvojení, lze v přestupkovém řízení uložit pokutu až do výše 50 tis. Kč a pokutu až 200 tis. Kč, pokud fyzická osoba neoprávněně zprostředkuje osvojení nebo pěstounskou péči.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    www.dejmedetemrodinu.cz, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Krajský úřad MSK, nestátní organizace pověřené k uzavírání dohod o výkonu pěstounské péče a jiné instutuce pověřené k výkonu SPOD

  19. Související životní situace a návody, jak je řešit

    Osoba pečující, které bylo rozhodnutím soudu svěřeno dítě do pěstounské péče, je povinna uzavřít dohodu o výkonu pěstounské péče. Dohodu o výkonu pěstounské péče je rovněž povinen uzavřít poručník, který o dítě osobně pečuje.

    Osoba, která byla krajským úřadem zařazena do evidence osob, které mohou poskytovat pěstounskou péči na přechodnou dobu, uzavírá dohodu o výkonu pěstounské péče poté, kdy do této evidence byla zařazena.

  20. Popis byl naposledy aktualizován

    25.01.2024

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno