Ostrava připravuje výstavbu stovek nových parkovacích míst, lépe parkovat se bude rezidentům v centru města, startuje kampaň Párkování

11. 10. 2018. Centrum města čeká postupná úprava řady parkovacích lokalit. Zahájena byla letos v září zpoplatněním parkování pod mostem Českobratrská na ulici Porážková. Postupně budou zanikat parkoviště na plochách, která jsou dlouhodobě podle územního plánu města určena k zástavbě. Město navíc připravuje výstavbu parkovacích domů a Park and Ride parkovišť.

Je v zájmu města, aby v centru žili lidé. Běžným životním stylem je v současné době vlastnictví nejméně jednoho auta a spíše dvou. Když chceme, aby v centru žily mladé aktivní rodiny s širším vozovým parkem, je nutné, abychom jim zajistili volná parkovací stání blízko jejich bytů, a to při zachování současných cen za parkovací karty,“ řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

V širším centru města dojde v 1. čtvrtletí příštího roku k dopravním změnám a omezením, které přispějí k vyšší ochraně osob bydlících a sídlících v tomto území.  V současnosti nezpoplatněné parkovací plochy budou zařazeny do režimu parkovací karty „A“ a „R“.

Místa pro abonenty a rezidenty rozšíří lokalita Fifejdy III - místní komunikace: Garážní, Hornopolní (úsek Varenská – Sládkova), Sládkova (včetně zaslepeného úseku ve směru na ul. Cihelní), U Stadiónu (zaslepený úsek od napojení na ul. Sládkova), Varenská (úsek Hornopolní – Sládkova) a lokalitu Šalamoun (Foerstrova, Gajdošova, Havířská, Na Jízdárně, Dr. Malého,  Hornická, Hornických učňů, Chocholouškova, náměstí Jiřího Myrona, Na Široké, Nedbalova, Na Zapadlém (pouze část po parkoviště KÚ), Šalamounská, Petra Křičky, Sportovní, Uhelná, Zelená (úsek Vítkovická – Výstavní), Karolínská.

Jednat se bude o stovky míst. Nejbližší záchytné parkoviště je u dolu Hlubina a další se připravují u dolu Jeremenko  a na ulici Hlučínské (u točny tramvaje DPO).

Naším hlavním cílem je to, aby si řidiči aut zvykli, že v centru města mohou parkovat za peníze nebo mohou nechat auto na záchytném parkovišti a dojet do centra MHD nebo do něj dojít pěšky,“ dodal radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Cílenými kroky bude město Ostrava reagovat na postupný zánik současných míst k parkování, a to výstavbou nových parkovacích domů i zrychleným budováním parkovišť Park and Ride. Intenzivně jsou v současné době připravována dvě P+R parkoviště na Hlubině – pro přijíždějící od Frýdku - Místku a Havířova a v lokalitě Černý potok pro auta přijíždějící z Hlučínska. Všechna jsou naplánována v blízkosti a snadné dostupnosti MHD s dojezdem do centra v řádech několika minut. Dovybavena budou WC, půjčovnou kol a podobně.

V příštím roce začne realizace parkovacího domu se sedmi patry před Městskou nemocnicí Ostrava. Dokončován je investiční záměr pro parkovací dům na křížení ulic Porážkova a Švabinského, třetí parkovací dům vznikne u Plynáren na křížení ulic Porážkova s ulicí Mariánskohorskou.

K větší propagaci P+R parkovišť v Ostravě od 8. října probíhá kampaň nazvaná Párkování, aneb Zaparkujte na budoucím P+R na Hlubině v Dolní oblasti Vítkovice a získejte párek v rohlíku ZDARMA. Akce se koná v pracovní dny od 7.30 ráno do 12.00 hodin. Tato parkovací plocha je vhodná i pro celodenní parkování osobních aut. Po zaparkování vozidla lze snadno přestoupit na MHD a během pár minut dojet do centra.  „Věřím, že návštěvníků centra města toto parkování doslova zachutná,“ říká radní Lukáš Semerák.

Systém záchytných parkovišť P+R je ve světě dobře známý a rozvinutý. V Česku tento systém parkování využívá zejména Praha. Ve městě jsou parkoviště P+R rozmístěna po okrajích města. Většina z nich je situována u stanic metra a jsou určena pro celodenní parkování. V provozu jsou do jedné hodiny v noci, kdy se uzavírají. Cena za denní parkování je symbolických 20 Kč.

V Brně odstartovaly na začátku září převratné změny v parkování v historickém centru města zaměřené na preferenci rezidentního parkování. Cizí lidé a návštěvníci z jiných brněnských částí mají smůlu a v centru nezaparkují, pokud jim nějaký rezident neposkytne parkovacího oprávnění. Brno má nyní jedno P+R parkoviště a dalších pět mezi připravovanými prioritními projekty.

Asi nejrozšířenější z evropských metropolí je systém P+R ve Vídni, kde je parkování přímo v centru města určeno hlavně pro krátkodobé parkování, a je bez výjimky zpoplatněno. Tato parkoviště jsou rozmístěna po okrajích Vídně, mají napojení na metro, tramvaj nebo autobus. Cena celodenního parkování jsou zhruba 3 eura.

„Odstavná parkoviště fungují prakticky v každém větším evropském městě. Rozdílná je ale jejich kapacita, která často nestačí poptávce. Parkování zde bývá zpravidla zdarma nebo jen za symbolický poplatek a se snadnou dostupností městské veřejné dopravy. A stejnou cestou se vydává i Ostrava,“ říká radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Smyslem P+R je snížit zatížení centra města automobilovou dopravou spojenou zejména s dojížděním lidí do zaměstnání, podpora využívání veřejné dopravy a zvýšení komfortu a zatraktivnění parkování rezidentům a abonentům.