Historické kalendárium

pro týden od 20. března do 26. března

21. březen 1936

Dne 21. 3. 1936 o půl jedenácté byla zahájena výstavba letiště v Hrabůvce. Na slavnostním aktu tehdy promluvili předseda Ostravského aeroklubu Dr. Ing. Jaroslav Klír, starosta Moravské Ostravy Josef Chalupník, zástupce Masarykovy letecké ligy prof. Rudolf Tlapák a ředitel průmyslové školy ve Vítkovicích Ing. Jiří Čihák. Na úpravě letištní plochy pracovalo po dobu tří měsíců 16 potahů, k jejímu zarovnání mělo být zapotřebí asi 1200 vagonů haldoviny. Ke zřízení letiště město propůjčilo aeroklubu pozemky v celkové hodnotě dvou milionů korun, ministerstvo národní obrany poskytlo tři stanové hangáry. Příprava k provozu probíhala pod dohledem ministerstva veřejných prací a v červenci 1936 bylo letiště zkolaudováno. Bezprostředně poté Ostravský aeroklub angažoval bývalého vojenského stíhacího pilota Rudolfa Škutu jako leteckého instruktora, jenž počátkem srpna přelétl z Prahy do Moravské Ostravy se strojem Bestiola Be-60.6, prvním letounem určeným pro aeroklub.

24. březen 1950

Dne 24. 3. 1950 došlo k tzv. úletu tří Dakot, letadel Čs. aerolinií směřujících přibližně ve stejném čase z Ostravy, Brna a Bratislavy do Prahy. Část posádek těchto letadel, tvořená bývalými piloty RAF, se rozhodla při předem připravené a dva měsíce plánované akci uprchnout z vlasti před hrozícím nebezpečím komunistické perzekuce. Letadlo startující z Ostravy krátce po půl sedmé ráno pilotoval Ladislav Světlík, jenž s pomocí dalšího bývalého pilota RAF Viktora Popelky, nacházejícího se mezi pasažéry, zpacifikoval zbylé členy posádky. U Pardubic letoun změnil kurz na Linec a následně přistál na americké vojenské základně v bavorském Erdingu. Na palubě bylo celkem 23 osob, včetně posádky, z nichž se 19 o pár dní později vrátilo zpět do ČSR. Součástí reakce komunistické vlády na tuto pro režim velmi nepříjemnou aféru bylo natočení propagandistického filmu Únos, k němuž napsal scénář ostravský rodák František Břetislav Kunc.

26. březen 1882

Dne 26. 3. 1882 se v Palkovicích (okr. Frýdek-Místek) narodil moravskoostravský policejní ředitel Emil Bača. Pocházel ze selské rodiny, absolvoval gymnázium a studoval práva ve Vídni. Jeho prvním působištěm bylo policejní ředitelství v Brně. Od vypuknutí první světové války bojoval na východní frontě, v září 1914 padl do ruského zajetí. V dubnu 1917 vstoupil do čs. legií, které opouštěl v červenci 1920 v hodnosti kapitána. V meziválečné době se vrátil ke státní policejní službě v Brně. Ve 30. letech se stal policejním ředitelem v Moravské Ostravě. Musel řešit protistátní činnost henleinovských skupin ve Slezsku, levicový extremismus na Ostravsku i uprchlickou krizi po Mnichovu. V září 1939 byl zatčen gestapem a vězněn v Brně na Špilberku, ve Vídni a v Berlíně. Až do dubna 1945 jej pak nacisté drželi v koncentračním táboře Sachsenhausen. Po válce žil v ústraní ve Starých Hamrech. Zemřel 17. 11. 1954 v nemocnici v Čeladné.

Popisek k ilustraci:

Letoun Čs. aerolinií Douglas DC-3, zvaný Dakota, na letišti v Ostravě-Hrabůvce na konci 40. let 20. století. Na podobném stroji s registračním označením OK-WDR přeletěli bývalí piloti RAF tzv. železnou oponu.

Připravil Archiv města Ostravy