Autobusy na CNG a trolejbusová trať

12/10 2015

Ostrava bude mít díky aktivitám Dopravního podniku (DPO) opět o něco čistší vzduch. Zlepšení zajistí nová trolejbusová trať, 105 nových autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a plnicí stanice CNG. Ukončení těchto tří projektů proběhlo 12. října za účasti hostů z řad donátorů a dodavatelů; město reprezentoval náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský.

Autobusy na CNG a trolejbusová trať

K významné ekologizaci vozového parku DPO přispěje 105 autobusů na CNG. Foto: J. Urban

„Ostrava má ve svém logu tři vykřičníky. Jeden z nich znamená dynamiku, druhý energii, třetí sebevědomí. Mám pocit, že aktivity DPO nás posouvají někam dál a že se za tím logem už rýsuje čtvrtý vykřičník, který by mohl představovat chytrou a ekologickou dopravu,“ vyzdvihl význam akcí dopravního podniku Ivo Hařovský.

Slavnostních aktů, které se uskutečnily na budovaném terminálu Hranečník a v areálu dílen DPO v Martinově, se zúčastnili velvyslanec Švýcarské konfederace v ČR Markus-Alexander Antonietti, náměstek ministra životního prostředí Vladimír Mana a další.

Výstavba tříkilometrové trolejbusové dráhy vedoucí z Hranečníku Těšínskou ulicí k slezskoostravské radnici spolu se stavbou pěti bezbariérových zastávek a rekonstrukcí měnírny v celkové hodnotě 60 milionů korun byla financována z 85 % z Programu švýcarsko-české spolupráce, zbylých 15 % pak z rozpočtu města. Pravidelné trolejbusové linky se po ní rozjedou v únoru příštího roku.

Významný přínos pro zlepšení životního prostředí v Ostravě a současně úsporu nákladů na provoz autobusů MHD představuje dodávka 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn. Celkem 90 dvanáctimetrových a 15 osmnáctimetrových vozidel nahradí asi třetinu současného „dieselového“ vozového parku DPO. Výměna jednoho starého autobusu emisní třídy Euro 0, který najede ročně 52 tisíc km, za nový ekologický na CNG představuje roční snížení škodlivých emisí téměř o 1 tunu. První autobusy na CNG vyjely na ostravské linky MHD 6. října.

S dodávkou autobusů s pohonem na zemní plyn souvisí i zprovoznění nové velkokapacitní plničky CNG v hodnotě 55 milionů korun v areálu martinovských dílen DPO. Svými parametry – výkonem 3000 Nm3/hod. a obsluhou 24 autobusů za hodinu – patří k nejvýkonnějším ve střední Evropě.

Investice do autobusů s pohonem na zemní plyn a plničku CNG představuje hodnotu 768 milionů korun. Financovány jsou z 85 % z evropských fondů z Operačního programu Životní prostředí a z 5 % z dotace Ministerstva životního prostředí ČR. Deset procent doplatil dopravní podnik.

Ukončené projekty navazují na strategii Zelená a čistá Ostrava 2025, se kterou v roce 2013 přišel dopravní podnik ve snaze přispět k ekologizaci a zvýšení komfortu městské hromadné dopravy.