Postup podání žádosti o vydání OP pro občany, kteří se nemohou ze závažných důvodů dostavit.

Nemůže-li se občan dostavit osobně k podání žádosti o vydání občanského průkazu nebo k převzetí vyhotoveného občanského průkazu ze závažných důvodů, zejména z důvodu výkonu vazby, výkonu trestu odnětí svobody, výkonu zebezpečovací detence, soudem nařízeného ústavního léčení, ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ze závažných dlouhodobých zdravotních důvodů, zabezpečí přijetí žádosti o vydání občanského průkazu nebo jeho předání obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se občan zdržuje (u nás Magistrát města Ostravy, odbor vnitřních věcí, oddělení evidence obyvatel a občanských průkazů).      

K zajištění přijetí žádosti o vydání nového občanského průkazu a předání vyhotoveného občanského průkazu ve výše uvedených případech slouží tzv. „off-line procesy“, které zabezpečují realizaci agendy elektronických občanských průkazů a jsou vybaveny potřebnými technickými komponenty.

Občan, který se nemůže dostavit k podání žádosti o vydání občanského průkazu nebo k převzetí vyhotoveného občanského průkazu osobně, a který má trvalý pobyt ve správním obvodu našeho města anebo se v něm zdržuje, může požádat o zajištění výše uvedené služby telefonicky na tel. číslech Kontaktního centra Magistrátu města Ostravy.

V případě podání žádosti o vydání nového občanského průkazu z důvodu skončení platnosti dosavadního občanského průkazu doporučujeme požádat o vydání nového občanského průkazu        60 dnů před skončením jeho platnosti, aby nový občanský průkaz byl doručen občanovi včas. Pokud by byl občanský průkaz při podání žádosti již neplatný, nelze jím prokazovat zapsané údaje a bude vyžadován rodný list, popř. další doklady.