Statutární město Ostrava a jeho kompetence v ochraně ovzduší

Přehled kompetencí SMO, Vlastní iniciativy města v ochraně ovzduší, Odkazy na další informace

Přehled kompetencí SMO 

1. září 2012 nabyl účinnost zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (dále jen „zákon o ochraně ovzduší“), který k tomuto datu zrušil a nahradil dosavadní zákon (č. 86/2002 Sb.) a také jeho prováděcí předpisy. 

Cílem nového zákona je snížení vzniku emisí znečišťujících látek a tím dosažení zlepšení kvality ovzduší nejen v hustě osídlených oblastech zatížených průmyslem a dopravou, ale i menších městech a na vesnicích, kde se často topí tuhými palivy v technicky zastaralých kotlích. Jednou ze zásadních změn jsou nově stanovené povinnosti provozovatelů spalovacích zdrojů na tuhá paliva o jmenovitém tepelném příkonu od 10 do 300 kW včetně, sloužících jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění v rodinných domech, bytech a stavbách pro individuální rekreaci. Provozovatelům těchto zdrojů ukládá zákon o ochraně ovzduší povinnost nejpozději od 31. prosince 2016 provádět jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím osoby, která byla proškolena výrobcem spalovacího stacionárního zdroje a má od něj udělené oprávnění k jeho instalaci, provozu a údržbě, kontrolu technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje. Dále na vyžádání předkládat orgánu ochrany ovzduší doklad o provedení této kontroly. Od 1. září 2022 vznikne další povinnost, a to provozovat zdroje v souladu s minimálními emisními požadavky podle přílohy č. 11 zákona o ochraně ovzduší. To, že kotel splňuje podmínky stanovené zákonem (třetí emisní třídu) budou provozovatelé prokazovat dokladem o provedení výše uvedené kontroly. 

Statutárnímu městu Ostravě a jeho orgánům jsou dány zákonem č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší tyto kompetence. 

Magistrát města Ostravy, odbor ochrany životního prostředí vykonává tyto působnosti: 

- podle ust. § 11 odst. 3 zákona o ochraně ovzduší vydává závazné stanovisko k územnímu a stavebnímu řízení a k řízení o vydání kolaudačního souhlasu z hlediska ochrany ovzduší u stacionárních zdrojů neuvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu, 

- podle ust. § 14 odst. 5 a 6 zákona o ochraně ovzduší na základě žádosti provozovatele vozidla povoluje dočasnou nebo trvalou individuální výjimku pro vjezd do nízkoemisní zóny, 

- podle ust. § 22 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší ukládá provozovateli provést v přiměřené lhůtě opatření ke zjednání nápravy a vydává rozhodnutí o zastavení provozu stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 tohoto zákona, 

- podle ust. § 22 odst. 4 zákona o ochraně ovzduší ukládá podle potřeby opatření k nápravě právnímu nástupci provozovatele, který není původce závadného stavu, 

- podle ust. § 23 odst. 1 písm. a) až h) zákona o ochraně ovzduší ukládá sankce za 

  • spalování jiného než suchého rostlinného materiálu neznečištěného chemickými látkami v otevřeném ohništi,
  • uvedení do provozu nebo provozování stacionárního zdroje a činnosti nebo technologie související s provozem nebo zajištěním provozu stacionárního zdroje, které mají vliv na úroveň znečištění v rozporu s podmínkami pro provoz tohoto stacionárního zdroje stanovenými zákonem o ochraně ovzduší, jeho prováděcími právními předpisy a výrobcem,
  • nedodržování přípustné tmavosti kouře,
  • spalování paliv ve stacionárním zdroji, které nejsou určeny výrobcem,
  • nepředložení informace o provozu stacionárního zdroje,
  • spalování hnědého uhlí energetického, lignitu, uhelných kalů nebo proplástek,
  • provozování spalovacího  zdroje, který nesplňuje požadavky podle přílohy č. 11 zákona o ochraně ovzduší,
  • neprovedení kontroly technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím odborně způsobilé osoby nebo nepředložení potvrzení o provedení této kontroly,

- podle ust. § 25 odst. 1 písm. d,) g), h), j), k), l), n) a o) zákona o ochraně ovzduší ukládá pokuty za 

  • spalování jiného než suchého rostlinného materiálu neznečištěného chemickými látkami v otevřeném ohništi,
  • uvedení do provozu nebo provozování stacionárního zdroje o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším nebo technologie související s provozem nebo zajištěním provozu stacionárního zdroje, které mají vliv na úroveň znečištění, v rozporu s podmínkami pro provoz tohoto stacionárního zdroje stanovenými zákonem o ochraně ovzduší nebo jeho prováděcími právními předpisy nebo výrobcem,
  • spalování paliv ve stacionárním zdroji o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším, která nesplňují požadavky na kvalitu paliv stanovené prováděcím právním předpisem, nebo paliva neurčená výrobcem stacionárního zdroje,
  • nepředložení informace o provozu stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2,
  • neumožnění přístupu ke stacionárnímu zdroji, používaným palivům, surovinám nebo technologii související s provozem nebo zajištěním provozu stacionárního zdroje, které mají vliv na úroveň znečištění, za účelem zjištění úrovně znečišťování podle,
  • provozování spalovacího zdroje, který nesplňuje požadavky podle přílohy č. 11 zákona o ochraně ovzduší,
  • neprovedení kontroly technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím odborně způsobilé osoby nebo nepředložení na vyžádání potvrzení o provedení této kontroly,

- podle ust. § 25 odst. 4 písm. a) zákona o ochraně ovzduší ukládá pokuty za spalování hnědého uhlí energetického, lignitu, uhelných kalů nebo proplástek ve spalovacím stacionárním zdroji o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším, 

- podle ust. § 30 odst. 1 písm. f) zákona o ochraně ovzduší zpřístupňuje veřejnosti informace o podaných žádostech o závazné stanovisko a povolení provozu a o závazných stanoviscích a povoleních, která byla vydána na základě těchto žádostí. Přehled žádostí je dostupný na www.ostrava.cz/cs/o-meste/zivotni-prostredi

Statutární město Ostrava 

- může podle ust. § 14 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou stanoví zónu s omezením provozu motorových silničních vozidel (nízkoemisní zóna), 

- může podle ust. § 16 odst. 5 zákona o ochraně ovzduší vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou stanoví podmínky spalování suchého rostlinného materiálu v otevřeném ohništi, 

- může podle ust. § 10 odst. 4 zákona o ochraně ovzduší svým nařízením vydat pro případy vzniku smogové situace regulační řád, který bude obsahovat opatření na omezení provozu silničních motorových vozidel. V případě, že je pro dané území stanovena nízkoemisní zóna, jsou opatření na omezení provozu silničních motorových vozidel pro případ vzniku smogové situace stanovena jako zvláštní podmínky v rámci stanovení nízkoemisní zóny. 


Vlastní iniciativy města v ochraně ovzduší

Statutární město Ostrava:

- pořádá pravidelné odborné konference, za účasti předních odborníků, politiků, zástupců občanských sdružení i průmyslových podniků s cílem navrhnout řešení konkrétních problémů, způsobených znečištěním ovzduší (usnesení ze čtyř konferencí jsou v příloze č. 1, č. 2č. 3, č. 4,
- vytvořilo pracovní skupinu pod vedením náměstka primátora ing. Madeje ze zástupců města, kraje, orgánů, odborníků a hlavně zástupců největších znečišťovatelů ovzduší s cílem společně navrhnout a realizovat Integrovaný projekt zlepšení kvality ovzduší ve městě a regionu.

Město dále činilo a činí ve vazbě na usnesení odborných konferencí a výsledky jednání pracovní skupiny tyto kroky:

- Nadále je vyvíjen tlak na čištění komunikací a organizování nejen jejich jarního úklidu, strojního čištění apod., zajišťování sjízdnosti na cca 142 km místních komunikací I., II. třídy a ostatních, na cca 78 km státních silnic I. třídy a cca 140 km krajských komunikací II. a III. třídy, součástí je také úklid těchto komunikací. Vzhledem k vysokému spadu „prachu“ přistoupilo město k nadlimitnímu čištění silnic a komunikací na svém území, včetně silnic v majetku státu a kraje. Od roku 2008 se intenzita čištění silnic a komunikací podstatně zvýšila. Silnice I. až III. třídy byly čištěny samosběry a vozy s kropením 2 x měsíčně, místní komunikace v majetku města pak 8 x měsíčně. Od roku 2008 investuje město do intenzivního čištění komunikací ročně přes 20 mil. Kč.
- zakoupilo nový zametací stroj, který umožňuje zametání polétavého prachu (PM10),   

- vynakládá ročně z rozpočtu na údržbu veškeré veřejné zeleně v jeho majetku, formou neúčelových dotací cca 84 mil. Kč. K tomuto je nutno připočíst možnost čerpání až cca 12 mil. Kč ročně z Fondu životního prostředí, který byl zřízen zastupitelstvem pro účely péče o životní prostředí. Z tohoto fondu byly financovány projekty např. Rekonstrukce zeleně Třebovického parku, Výsadba dřevin podél Jantarové stezky v Martinově, Úprava okolí Slezskoostravského hradu, Obnova zeleně v Sadu Milady Horákové aj. Ostravské městské lesy, s.r.o., zpracovaly „Návrh řešení koncepce správy, údržby a rozvoje veřejné zeleně na území města Ostravy“, na níž je potřeba cca 1 700 mil. Kč, jedná se o projekt pracovně nazvaný „Zelený prstenec“,
- průběžně probíhají, prostřednictvím stavebních úřadů jednotlivých městských obvodů, kontroly lokálních topenišť,
- nadále uplatňuje (jako dotčená obec) své připomínky v rámci řízení, která vede krajský úřad ve věci vydávání integrovaných povolení (např. ArcelorMittal Ostrava a.s. – vysoké pece – viz příloha č. 4 – dopis náměstka primátora ing. Madeje),
- ukládá podmínky a opatření (odbor ochrany životního prostředí) v rámci vyjádření a stanovisek z hlediska omezení prašnosti na velkých stavbách (pokud jsou tato opatření technicky možná),
- dává podněty ČIŽP např. k prošetření úletu prachu ze společnosti EVRAZ VÍTKOVICE STEEL a.s. (odpověď ČIŽP viz příloha č. 5),
- oslovilo dopisem do Londýna Lakshmi N. Mittala ve věci maximální podpory investic na odprášení aglomerací sever a jih (dopis v angličtině je v kanceláři primátora města),
- odeslalo dopis tehdejšímu ministru Bursíkovi, aby přehodnotil současný stav rozdělování finančních prostředků ze SFŽP v souvislosti s placením záloh na poplatky za znečišťování ovzduší (viz příloha č. 6– dopis náměstka primátora ing. Madeje, odpověď viz příloha č. 7),
- odeslalo dopis tehdejšímu ministru Bursíkovi s návrhem tří změn současné právní úpravy čistoty ovzduší (viz příloha č. 8 – dopis náměstka primátora ing. Madeje, odpověď viz příloha č. 9 a příloha č. 10 – odpověď na pozvání na konferenci),
- dosáhlo toho, že britská ambasáda uspořádala Konferenci o ochraně klimatu právě na Radnici města Ostravy dne 19. března 2008, kde jak zahraniční, tak naši odborníci podali široké veřejnosti základní informace o antropogenních účincích na budoucí klimatické změny,
- uhradilo zpracování dat o znečištění ovzduší benzenem, měřených v letech 1999 až 2007 na území města,
- hradí provoz dalších dvou měřicích stanic, a to v Bartovicích a Mariánských Horách, které provozuje Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. Výsledky měření, včetně tabelárních přehledů, lze nalézt na webových stránkách ČHMÚ,
- nechalo zpracovat hodnocení prašnosti za období let 2004 až 2008 na stanicích v Bartovicích a Mariánských Horách, včetně samostatného vyhodnocení prvních pololetí v letech 2004 až 2009 (příloha č. 11),
- nechalo zpracovat studii na zlepšení čistoty ovzduší města v oblasti dopravy,
- nechalo zpracovat studii o vlivu dopravy na životní prostředí města, včetně regulačních opatření v souvislosti se smogovými situacemi (bude nutné aktualizovat v souvislosti s dostavbou D47),
- za finanční prostředky města byla pod gescí náměstka primátora ing. Madeje dokončena a předána koordinátorem (Zdravotní ústav) tzv. Analýza kvality ovzduší (byla aktualizována v roce 2010), která podrobně popisuje úroveň zatížení ovzduší na a jeho vývoj. Podkladem byly (mimo jiných) údaje naměřené na stanicích ČHMÚ a Zdravotního ústavu se v desetiletém období (na území města 13 a v jeho okolí 8 stanic). Analýza se zabývala také vyhodnocením úrovně znečištění ovzduší, která je transportována na a z území města a také z a do jeho okolí. Vliv meteorologických podmínek rozptylu na imisní úroveň je natolik významný, že ovlivňuje i průměrnou imisní úroveň za celé období teplé nebo chladné poloviny roku. Na všech vyhodnocených stanicích a u všech vyhodnocených škodlivin jsou v chladné polovině roku nejvyšší průměrné koncentrace i relativní četnosti dnů s koncentrací nad zvolený limit ve dnech s bezvětřím.
- poskytlo příspěvek z fondu životního prostředí (pod gescí náměstka primátora ing. Madeje) na pilotní projekt „Emulzní motorová nafta“,kde budou autobusy do EURO 3 (norma) a autobusy po záruční době upraveny na provoz s emulzní motorovou naftou, která snižuje obsah pevných částic ve výfukových plynech až o 50 a více procent

-  usnesením zastupitelstva města č. 3029/ZM0610/38 ze dne 26. května 2010 je zřízen Fond pro děti ohrožené znečištěním ovzduší, který slouží pro účely péče o zdraví dětí bydlících v nejvíce ohrožených částech města. Zdrojem příjmu tohoto fondu jsou finanční dary a příspěvky od právnických a fyzických osob, dotace z rozpočtu města a jiné zdroje. Tyto prostředky lze použít na organizovanou rekreaci dětí mateřských a základních škol na ozdravné pobyty, školy v přírodě apod. Čerpání finančních prostředků se řídí Statutem fondu s tím, že na čerpání těchto prostředků není právní nárok.

- podalo žalobu na ochranu před nezákonným zásahem podle části třetí zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, kde žalovaným je Česká republika (Vláda České republiky, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy)

- zpracovalo materiál „Konkrétní opatření k zlepšení kvality ovzduší na území statutárního města Ostravy“ v němž vyčíslilo náklady na konkrétní opatření pro zlepšení kvality ovzduší, jež bude požadovat po vládě ČR, v částce cca 28 013 mil. Kč. Z této částky představuje dobudování významných silničních staveb cca 17 897 mil. Kč., vybudování terminálů cca 610 mil. Kč., obnova a ekologizace vozového parku Dopravního podniku Ostrava a.s. cca 736 mil. Kč., výstavba parkovacích domů cca 7 050 mil. Kč (dle typu), nákup tří samosběrů na PM10 cca 19,5 mil. Kč a zbytek tvoří náklady na realizaci projektu „Zelený prstenec“.