Tři nová auta pro profesionální a dobrovolné hasiče

11. 2. 2015. Hasičskou techniku pořízenou z prostředků města Ostravy a s příspěvkem Moravskoslezského kraje převzali ve středu 11. února zástupci Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a ostravských jednotek Sboru dobrovolných hasičů.

Vozový park profesionálních hasičů nově posílí cisternová automobilová stříkačka CAS 20 – Mercedes-Benz Econic 1833LL 4x2 za více než 12 mil. korun, kterou uhradilo město. Pro dobrovolné hasiče jsou určena dvě vozidla CAS 30 – TATRA T815-7 4x4.1, jejichž nákup přišel na téměř 12,5 mil. korun. Jedním milionem na ně přispěl kraj a stejnou částkou Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství HZS ČR.

„Celkem jsme loni vyčlenili na profesionální a dobrovolné jednotky požární ochrany zhruba 54 milionů korun,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura s tím, že vedle investic do techniky poskytlo město dalších 30 mil. korun na požární ochranu v rámci neinvestiční části rozpočtu. Jak ujistil, pomoc hasičům bude pokračovat také letos. „V případě jednotek dobrovolných hasičů je to i naše zákonná povinnost. Práce hasičů je nenahraditelná a zaslouží si naši nejvyšší úctu a podporu,“ konstatoval primátor.

Nová požární technika má své konkrétní určení.

Vozidla CAS 30 – TATRA T815-7 4x4.1 zamíří do jednotek Sboru dobrovolných hasičů v ostravských městských obvodech Pustkovci a Polance nad Odrou, kde nahradí morálně i technicky zastaralé stroje CAS K25 na podvozku LIAZ. V případě tater se jedná o moderní cisternové stříkačky o jmenovitém výkonu 3000 l/min., které svojí koncepcí umožňují zásah vodou nebo pěnou. Automobily jsou postaveny na dvounápravovém podvozku T815-721R52/371 s jednomontáží a stabilizátorem na zadní nápravě a jsou vybaveny odstředivým čerpadlem THT TO 3000, vodní nádrží o objemu 4300 l a nádrží na pěnidlo o objemu 300 l. Cisternu pohání naftový přeplňovaný a vzduchem chlazený osmiválec Tatra splňující emisní normu Euro 5. Vozidlo je uzpůsobeno k překonávání vodních toků a zaplavených komunikací s výškou hladiny až 1200 mm. Kabina je čtyřmístná.

K technické výbavě cisterny CAS 30 – TATRA T815-7 4x4.1 patří:

  • motorová pila,
  • plovoucí a kalové čerpadlo,
  • přetlakový ventilátor na odvětrávání zakouřených prostor,
  • elektrocentrála,
  • lanový naviják.

Rozměry a hmotnost vozidla: délka 7260 mm, šířka 2550 mm, výška 2860 mm, celková hmotnost 18 tun.

Vozidlo CAS 20 – MB Econic 1833LL 4x2 budou používat profesionální jednotky HZS Moravskoslezského kraje. Jde o speciální vozidlo určené pro provoz na pozemních komunikacích, lesních cestách i v terénu. Svojí koncepcí se řadí mezi cisterny pro zásah vodou nebo pěnou. Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku MB Econic 1833LL 4x2 s pohonem zadní nápravy. Převodovka je automatická pětistupňová, s možností manuální volby převodového stupně, vybavená retardérem a dvěma pomocnými pohony. Jeden slouží pro pohon vodního čerpadla, druhý pro hydraulický vyprošťovací naviják. Činnost pomocného pohonu je možná i při jízdě vozidla do 10 km/hod. Motor je vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu. Splňuje emisní normu EURO 5. Vozidlo je vybaveno odstředivým čerpadlem THT TO 3000, vodní nádrží o objemu 2700 litrů a nádrží na pěnidlo o objemu 200 litrů. Je určeno pro přepravu šestičlenné posádky.

Ke zvláštní výbavě cisterny CAS 20 – MB Econic patří:

  • souprava hydraulických vyprošťovacích nástrojů (pro DN)
  • motorové pily
  • plovoucí a ponorná kalová čerpadla
  • přetlakový ventilátor na odvětrávání zakouřených prostor
  • lanový naviják (49 metrů, tažná síla max. 50 KN)
  • generátor elektrického proudu – elektrocentrála
  • osvětlovací stožár (s pneumatickým výsuvem až do výšky 5 metrů) se čtyřmi reflektory 500 W/230 V.

Rozměry a hmotnost vozidla: délka 8350 mm, šířka 2550 mm, výška 3150 mm, celková hmotnost 10 tun.

Dodavatelem požární techniky je společnost THT Polička.