Řešení dopravy při rekonstrukci Svinovských mostů

30.11.2011. V lednu 2012 budou zahájeny práce na stavbě „Revitalizace přednádraží Ostrava-Svinov, II. etapa“. Během rozsáhlé rekonstrukce dojde k výraznému zásahu do organizace dopravy ve městě. Dopravní situace bude oproti původnímu předpokladu komplikovanější, příčinou je víc než půlroční zpoždění časového harmonogramu realizace stavby, způsobené odvoláním společnosti SKANSKA proti výsledkům výběrového řízení.

Původní harmonogram totiž předpokládal v první fázi rekonstrukci komunikací pod mosty, přibližně po devíti měsících úplné ukončení spodní části stavby a teprve poté zahájení prací na mostech. Podle nově zpracovaného harmonogramu mají být práce na mostech zahájeny v lednu 2012, už v dubnu 2012 budou zahájeny souběžně i práce na ul. Bílovecké pod mostními objekty (celá stavba má být ukončena v dubnu 2013). Obě stavby poběží současně, proto bylo nutné řešit nově vzniklou situaci, která tak přinese mnohem více a složitějších nejen dopravních komplikací.

„Dopravní studii, ze které jsme při organizaci dopravy vycházeli, zpracovala společnost UDIMO Ostrava. Samotná ulice Opavská, na které se nacházejí Svinovské mosty, je v úseku před křižovatkou u vodárny se svými až 45 tisíci vozidly denně nejvytíženější komunikací v kraji. Jsme si vědomi, že jakékoliv omezení provozu na této silnici má zásadní vliv na možnost vzniku dopravní zácpy. Proto jsme v řešení zohlednili celou řadu problémů, které mohou nastat, a to jak z hlediska individuální tak i veřejné dopravy,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.

Současná dopravní studie řeší organizaci dopravy po dobu rekonstrukce jižních Svinovských mostů. Dopravní opatření v době oprav severních Svinovských mostů (předpoklad zahájení stavby srpen 2012) budou obsahem druhé části dopravní studie, která bude projednána přibližně v polovině roku 2012.

"Je namístě předem se omluvit všem motoristům, kterých se připravovaná rekonstrukce negativně dotkne. Samotné Svinovské mosty jsou však na hraně životnosti a je zde jedinečná příležitost využít na jejich opravu evropských prostředků. Bohužel v minulých letech i přes výrazný tlak ze strany kraje a města nebyla ze strany státu realizovaná výstavba Prodloužené Rudné a Severního spoje - západní části, které by dokázaly bezproblémově pojmout převedenou dopravní zátěž z ulic Opavské a 28. října," řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák.

Pokud si dopravní situace po zahájení uzavírky Svinovských mostů vyžádá další opatření, budou podle potřeby realizována.

„Rekonstrukce se citelně dotkne provozu na pozemních komunikacích v Ostravě, ale také v přilehlých obcích a městech. Situaci vnímáme jako velké bezpečnostní riziko. Přestože budeme nasazovat maximální počty policistů na řízení provozu v této lokalitě, nezabráníme zcela dopravním komplikacím, na které se budou muset řidiči připravit,“ řekl plukovník Jiří Zlý, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství MSK.


 

Řešení organizace dopravy přijaté po dobu rekonstrukce jižních Svinovských mostů 

1) průjezd přes Svinovské mosty 

V době rekonstrukce jižního silničního svinovského mostu bude vodorovným dopravním značením upraven provoz na mostě severním – vedle dvou zachovaných jízdních pruhů ve směru na Opavu, kdy organizace dopravy zůstane nezměněna, bude vytvořen nový jízdní pruh ve směru do centra města a to pouze pro vozidla veřejné hromadné dopravy (autobusy Dopravního podniku Ostrava a.s. a ostatní dopravci veřejné linkové dopravy). Tento pruh bude využíván rovněž vozidly stavby a vozidly sanitními, hasičskými a policejními. Provedená dopravní studie potvrdila propustnost tohoto pruhu celkově pouze pro cca 3,9 tis. vozidel za den, pro dopravní špičku pak 382 voz/hod (z toho je MHD a linková doprava 79 voz/hod). Z hlediska přehlednosti a především bezpečnosti silničního provozu, kdy je nutné dvojí přejíždění kolejí při špičkové frekvenci 72 tramvají za hodinu v obou směrech, nebude přes severní most ve směru do centra povolen provoz individuální dopravy. 

2) individuální doprava - vedení základní trasy objížďky 

Ve směru od Opavy bude základní trasa objížďky pro individuální dopravu směrována dopravním značením po silnici I/11 - ul. Opavská s odbočením u rest. Slovan na ul. 17. listopadu, po silnici II/467 na dálniční přivaděč v Klimkovicích, po dálnici D1 na mimoúrovňovou křižovatku (dále MÚK) Místecká, po nové přeložce silnice I/56 ul. Místecká, napojení na silnici III/4793 ul. Vítkovická a II/479 ul. 28. října v oblasti Karoliny. 

Užití dálnice v úseku MÚK Klimkovice – MÚK Místecká bude bez zpoplatnění. Správce příslušného dálničního úseku ŘSD ČR Brno upozorňuje na částečná omezení průjezdního profilu dálnice v souvislosti s realizovanými záručními opravami - jejich přesný termín není v tomto okamžiku znám (jaro 2012).  

3) individuální doprava – alternativní trasy

Výše uvedená dopravní opatření způsobí výrazné snížení rychlosti vozidel, vznik kolon a kongescí. Předpokládá se proto, že si stejně jako u obdobných dopravních omezení řada řidičů najde vlastní trasy, které považuje vzhledem k cílovému místu dojezdu za lepší nebo rychlejší.

Jako alternativní trasy budou využívány především následující komunikace:

-             silnice I/11 ul. Rudná, kdy část řidičů zvolí před naváděním objížďky na Klimkovice v křižovatce pod nemocnicí variantu odbočení na tuto komunikaci s možným zpětným napojením na ul. 28 října po ul. Plzeňské u vodárny, po ul. Výstavní nebo po ul. Místecké u Karoliny

-             místní komunikace ul. Hlavní třída v Porubě s možnými odbočeními na ul. Porubskou nebo ul. Francouzskou a dále po rampě F na ul. Rudnou nebo po ul. Nad Porubkou a ul. Polanecké na MÚK Svinov (na dálnici nebo ul. Rudnou)

-             silnice II/479 ul. Opavská, která zůstane až po Svinovské mosty průjezdná, opět s možností odbočení na ul. Porubskou nebo ul. Francouzskou. Bude však možné odbočit i na ul. Bíloveckou, která bude v průběhu stavby stále průjezdná - z důvodu provádění prací však v určitých úsecích provoz pouze po provizorních komunikacích a tedy s časovým zpožděním, a dále na MÚK Svinov

-             v menší míře i odbočení ve Velké Polomi nebo v Krásném Poli s vyústěním na ul. Vřesinské pod nemocnicí, případně trasa po ul. 17. listopadu přes Hlučín, určitý počet řidičů využije zřejmě i úrovňový přejezd u nádraží ve Svinově s napojením na ul. Ryšových. 

4) veřejná osobní doprava

4.1) městská hromadná doprava (MHD) 

V době opravy jižního tramvajového mostu bude provoz tramvají veden jednokolejně po tramvajovém mostu severním. Dočasná obousměrná tramvajová zastávka „Svinov mosty horní zastávka“ bude přemístěna před opravovaný mostní objekt (ve směru jízdy do centra města). Přístup na zastávky bude zajištěn nově vybudovaným provizorním schodištěm. U autobusové dopravy nebudou změněny trasy linek, v prostorách mostů však dojde k dílčím úpravám tras kvůli přemístění přestupních autobusových zastávek. 

Pro autobusové linky vedené ve směru do centra města bude zastávka „Svinov mosty horní zastávka“ přemístěna na nově zřízené sdružené tramvajové nástupiště (zajištěn úrovňový přestup mezi autobusovými a tramvajovými linkami). Ve směru do Poruby bude zastávka „Svinov mosty horní zastávka“ zrušena s tím, že přestupy na tramvaj a mezi autobusovými linkami budou přesměrovány do několika přestupních míst. Autobusová přestupní zastávka „Svinov mosty dolní zastávka“ bude pro zahájení stavby zachována v dnešní poloze, v dalších etapách stavby se předpokládá její přemístění na dobudovanou ul. Peterkovu. Její umístění nebude mít vliv na rozsah dopravní obsluhy. 

U autobusových linek vedených ve směru do Svinova (resp. Poruby) se dnešní jedno přestupní místo „Svinov mosty horní zastávka“ rozdělí do několika přestupních míst:

-   Stávající zastávka „Nová Ves vodárna“ na ul. 28. října bude vedle autobusové linky č. 48 nově obsluhována i linkou č. 37 (přestup na tramvaj).

-   Stávající zastávka „Nová Ves“ bude vedle autobusové linky č. 37 nově obsluhována i linkami č. 36 a 54 (přestup směr Poruba a nádraží Svinov)

-   Nově bude zřízená zastávka „Třebovická“ u stejnojmenné tramvajové zastávky (předpoklad zastavování autobusové linky č. 36, případně 46 a 51). 

4.2) příměstská autobusová doprava a dálková autobusová doprava

Dočasné zrušení zastávky „Svinov mosty horní zastávka“ ve směru do Poruby bude kompenzováno dojížďkou tramvají na jinou nejbližší zastávku (zastávka „Hulváky“, „Poruba vozovna“).

Dočasné zrušení zastávky „Svinov mosty dolní zastávka“ bude kompenzováno zastávkou Svinov nádraží, která bude po celou dobu v nezměněném provozu a bude plnit funkci přestupní zastávky k dopravě tramvajové a autobusové na horní zastávce podle aktuální potřeby. 

5) provedená dopravní opatření  

V zájmu zlepšení průjezdnosti města, zkrácení kolon vozidel, alespoň částečnému zrychlení provozu a z hlediska bezpečnosti silničního provozu budou provedena následující dopravní opatření:

- instalace světelné signalizace na křižovatce ulic Nad Porubkou – Francouzská, na křižovatce ul.Bílovecká –  rampa MÚK Svinov

- změna přednosti v jízdě na křižovatce Nad Porubkou – rampa F k ul. Rudné

- zúžení provozu do jednoho jízdního pruhu na ul. Rudné před napojením rampy F z důvodu plynulého napojení vozidel

- přepočet signálních plánů vybraných křižovatek kvůli jejich zkapacitnění.

Zvláštní opatření budou provedena pro chodce v prostorách Svinovských mostů kvůli úpravě přestupových míst – navádění tras i světelná signalizace. 

                                                                                                                                                                                           

Pokud si dopravní situace po zahájení uzavírky Svinovských mostů vyžádá další opatření, budou podle potřeby realizována.

 

Dopravní opatření v době oprav severních Svinovských mostů (předpoklad zahájení srpen 2012) budou řešena obdobným způsobem – přesný popis dopravních opatření bude předložen po zpracování druhé části dopravní studie a jejím projednání přibližně v polovině roku 2012.

 

Doplnění tématu 

Stavba Revitalizace přednádraží Ostrava-Svinov, II. etapa se skládá ze dvou částí – z investice města a z investice kraje. Stavba města zahrnuje opravu tramvajových mostů, výstavbu přestupního terminálu včetně informačního systému pro cestující a odstavné plochy pro autobusy, výstavbu nové komunikace vedené z ul. Peterkovy podél železniční stanice pod Svinovskými mosty s napojením na ul. Bíloveckou, přestavbu komunikací pro pěší, přeložky inženýrských sítí a další stavební úpravy, jejichž účelem je estetizace celé lokality. Část, jejímž investorem je kraj, předpokládá rekonstrukci a úpravu silničních mostních objektů na silnici II/479 ul. Opavská, rekonstrukci silnice III/4785 ul. Bílovecká v úseku mezi rampami pod ul. Opavskou včetně výstavby dvou okružních křižovatek Peterkova a Hornbach a odvodnění silnice.