Kolejový absorbér pohlcuje vlhkost, nečistoty i hluk

18. 9. 2017. Pilotní projekt moderní, zelené a tišší tramvajové tratě na Frýdlantských mostech směrem k zastávce Karolina byl předán do 10měsíčního zkušebního provozu v pondělí 28. srpna. Realizátorem zakázky za téměř 5,5 milionů korun bez DPH z ostravského rozpočtu je společnost BRENS EUROPE.

Do stávající koleje nejvytíženější tramvajové trati v Ostravě byly aplikovány tzv. kolejové absorbéry - zcela nová a unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací z kolejových vozidel. Vyrobeny jsou pouze z recyklovaných materiálů z automobilního průmyslu. A to z recyklované pryže ze starých pneumatik a z recyklovaných syntetických a technických textilií používaných v autech. Tyto bezodpadové výrobky naplňují kritéria uzavřené ekonomiky a využívají dosud nezpracovávaný technologický a průmyslový syntetický odpad. 

Na povrchu kolejových absorbérů je rostlina tzv. rozchodník, která má velmi dobré absorpční vlastnosti a umožňuje odpařování vody v městském prostoru. Dochází tím ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů.

Z měření, které jsme nechali provést před realizací díla a při jeho předání, vyplývá, že položením kolejového absorbéru bylo dosaženo snížení hluku v rozmezí od 3,5 do 9 decibelů, řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák. 

Měření proběhla standardní metodikou, měřením hladiny zvukové expozice jednotlivých projíždějících tramvají, a to v jednom měřeném profilu ve vzdálenosti 7,5 m od osy koleje ve výšce 1,2 m nad kolejnicí.

Pokud se technologie osvědčí, máme vytipovaná další místa, kam chceme kolejový absorbér ve městě položit, v obvodu Ostrava-Jih by to byl např. tramvajový úsek v blízkosti kina Luna. Zvažujeme i další místa v místech se silnou bytovou zástavbou,“ řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Technologii odhlučnění koleje, která zmírní vibrace a ozelení danou lokalitu, je možné aplikovat jak do stávajících tramvajových tratí, tak při návrhu a stavbě nových moderních dopravních staveb.

Po vyhodnocení půlročního zkušebního provozu by mohla být stejná technologie položena i v jiných částech města, především v hustě zabydlených oblastech.