Statutární město Ostrava - oficiální portál
  • Velikost písma:
  • A
  • A
  • A

Osobní nástroje

Kvalita ovzduší se dlouhodobě zlepšuje

Poslední změna: Čtvrtek 12.01.2017 12:51 - Havránek Petr

Středa 11.01.2017 15:23

Vývoj počasí v posledních dnech vedl v Ostravě k vyhlášení varovného signálu regulace. Přesto, navzdory aktuálně nepříznivé rozptylové situaci, se z dlouhodobého hlediska stav ovzduší v Ostravě výrazně zlepšuje. Počet dnů, kdy jsou ve městě překročeny limity, se za posledních deset let snížil přibližně na třetinu.  Informoval o tom primátor Tomáš Macura.

Kvalita ovzduší se dlouhodobě zlepšuje

Ilustrační foto: archiv MMO

Na kvalitu vzduchu má vliv už samotná geografická poloha Ostravy. „Město se nachází v kotlině a při inverzi je uzavřené jakoby pokličkou. Při bezvětří pak obsah prachu ve vzduchu rychle stoupá,“ vysvětlil primátor. I proto město neuvažuje o tom, že by přijalo nějaká jednorázová izolovaná opatření, například že by zavedlo městskou hromadnou dopravu zdarma nebo zakázalo vjezd aut do centra.

„Žádný významný dopad na kvalitu ovzduší by v krátkodobém horizontu nenastal, naopak by městu hrozily vážné dopravní komplikace,“ zdůvodnil Macura.

Jeho slova plně podpořila odborná pracovnice Českého hydrometeorologického ústavu Blanka Krejčí. „Dlouhodobý klesající trend podílu částic a škodlivin v ovzduší v Ostravě je jednoznačný. Přesto se nedá vyloučit, že se podobná situace, k jaké došlo nyní, zopakuje. Žádné izolované opatření v podobném případě vzduch nevyčistí,“ uvedla.

Podle primátora Tomáše Macury nemá smysl regulovat dopravu v centru města, když neexistují záchytná parkoviště, kde by motoristé odstavili automobily a dál pokračovali městskou hromadnou dopravou. „Proto připravujeme záchytná parkoviště na všech vjezdech do Ostravy,“ potvrdil primátor.

„Ke zlepšení ovzduší přispívá i skutečnost, že ekologizujeme městskou hromadnou dopravu. K 105 autobusům na CNG, které už dopravní podnik provozuje, přibydou do konce roku 2019 desítky ekologických tramvají, autobusů a trolejbusů. V rámci strategického plánu, který bude plněn do roku 2023, se vozový park dopravního podniku dostane ze současného 71procentního podílu bezemisních a nízkoemisních vozidel na 95 procent,“ vypočetla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Město rovněž přispělo 400 Ostravanům na výměnu nevyhovujícího kotle za moderní ekologické topeniště, škodliviny v ovzduší pomáhá snižovat výsadba zeleně. To vše přispívá k tomu, že zatímco v roce 2006 byly imisní limity v centru Ostravy překročeny v 144 dnech, v loňském roce to bylo již jen v 55 dnech. Průměrná roční koncentrace prachu klesla v tomto období z 54,1 na 34,2 mikrogramu na metr krychlový vzduchu.