Ostrava - chytré, inteligentnější a zelenější město

Smart cities, čili tzv. chytrá města, jsou inteligentnější, zelenější. A taková Ostrava chce být. Proto se jako jedno z prvních velkých českých měst v roce 2011 připojila k Paktu starostů a primátorů pro místní udržitelnou energii, který zavazuje ke zvýšení energetické účinnosti a používání obnovitelných zdrojů energie. Pro Ostravu toto členství znamená možnost lépe a účelněji čerpat peníze ze strukturálních fondů právě k těmto účelům.

Účast statutárního města Ostravy v Paktu starostů a primátorů

Dne 2. listopadu 2011 se statutární město Ostrava oficiálně zapojilo do iniciativy Pakt starostů a primátorů a stalo se jeho signatářem. (Anglická verze - English)

logo smartPakt starostů a primátorů je evropská iniciativa zaměřená na orgány místní a regionální správy, které se dobrovolně zavazují ke zvýšení energetické účinnosti a používání obnovitelných zdrojů energie na území, která spravují. Signatáři Paktu se zavazují ke splnění a překročení cíle Evropské unie snížit do roku 2020 emise CO2 o 20 %.

V návaznosti na uvedený balíček zahájila v roce 2008 Evropská komise kampaň na podporu a ocenění úsilí orgánů místní správy při provádění strategií udržitelné energie a byla vytvořena platforma na výměnu zkušeností a zlepšení kvalita života s názvem Pakt starostů a primátorů (Covenant of Mayors) se sídlem v Bruselu.

Závazky a výhody signatářů Paktu

Obce, jež mají zájem podílet se na snižování emisí a zároveň být součástí velkého spolku podobně smýšlejících evropských měst, se mohou do Paktu přihlásit. Aby bylo možné stanovit, zda budou úspěšné v naplňování svých plánů a o kolik procent jsou schopny snížit množství emisí CO2, musí v první fázi spočítat své exhalace, tj. provést základní inventuru emisí (emisní audit). V té stanoví největší znečišťovatele a množství vypouštěného oxidu uhličitého. Návazně se zaváží připravit do jednoho roku od vstupu do Paktu Akční plán pro udržitelnou energii, v němž uvedou hlavní plánované postupy.

Výhodou účasti v Paktu je získání politické podpory v různých evropských institucích. Jmenovitě se jedná o Výbor regionů, který Pakt podporuje od jeho založení, Evropský parlament, Evropskou komisi nebo i Evropskou investiční banku, která pomáhá signatářům v odhalování investičního potenciálu.

Signatáři Paktuostrava

V současné době je do Paktu starostů a primátorů zapojeno 4002 signatářů ze 46 nejen evropských zemí. Zapojena jsou jak velká metropolitní města, tak i malé obce s několika obyvateli. V České republice jsou do Paktu zapojena čtyři města a obce: Jeseník (vstup do Paktu v r. 2010), Hlinsko (r. 2011), Lkáň (r. 2012) a statutární město Ostrava (r. 2011).

Statutární město Ostrava se v současné době soustředí na shromažďování podkladů k vybrání typově vhodných projektů a současně na jednání s potenciálními partnery, kteří by mohli být do projektů zapojeni.

Konkrétní činnost signatářů Paktu

Podstatou členství a iniciativy v Paktu vůbec je uskutečňovat konkrétní vybrané projekty města, které povedou ke snížení CO2 a zlepší tak život jeho obyvatelům. V nejtradičnější formě cílí projekty zapojených měst do oblastí budov a dopravy. Pokud jde o budovy, zde je hlavní cíl snížení jejich energetické náročnosti a následný úsporný provoz budov (např. zateplení budov, energetický management, solární vytápění, instalace chytrých měřičů spotřeby energie apod.). Pokud jde o oblast dopravy, zde existuje celá škála možných projektů, jak snížit CO2 a zefektivnit a docílit „zelené“ dopravy ve městech. Města se zaměřují jak na individuální automobilovou dopravu (řízený vjezd do měst, efektivní systém řízení dopravy), tak také na veřejnou dopravu. Hlavním záměrem je samozřejmě přesun cestujících v co nejvyšší míře z aut do prostředků hromadné dopravy. Nejvyšší míra podpory je pak věnována zejména kolejové přepravě (tramvaje, rozvoj příměstské /integrované/ železniční dopravy).

Pro lepší názornost uvádíme příklady konkrétních projektů, které jsou ostatními signatáři Paktu uskutečňovány:

Oblast dopravy

-          přestavba autobusů MHD

-          opatření na omezování dopravy v centru města (obchvat, přeložka)

-          výstavba cyklostezek

-          podpora zvýšení počtu cestujících v MHD na úkor automobilů

-          podpora železniční dopravy a rozvoj integrované dopravy

-          technická studie inteligentního dopravního systému

-          hromadná doprava - nákup elektrobusů

-          zefektivnění systému dopravy a její plynulosti - světelné systémy, úsporný režim

-          pro veřejné organizace pořízení elektromobilů, elektroskútrů (městská policie, záchranná služba)

-          půjčovna elektrokol

-          vybudování odstavných parkovišť

-          podpora řízeného vjezdu automobilů do měst

-          podpora (dopravního) zpravodajství prostřednictvím SMS při vysoké koncentraci znečištění vzduchu

-          podpora systémů inteligentní navigace 

Budovy

-          zateplování fasád budov a komplexní řešení jejich technického stavu

-          energetický management (sledování spotřeby energií a následné vyhodnocení údajů)

-          energetická certifikace budov

-          solární systémy (instalace je navrhována pro univerzity)

-          používání solárních kolektorů v bytových a rodinných domech

-          daňový bonus pro domácnosti při předložení energetického certifikátu 

Navazující opatření

-          školení v oblasti energetické efektivnosti a OZE pro různé skupiny

-          environmentální vzdělávání

-          spolupráce města, vědecko-výzkumných pracovišť, soukromého sektoru (kulaté stoly apod.)

-          technická studie inteligentního dopravního systému

-          instalace slunečních kolektorů na nově postavené rodinné domy

-          nákup energeticky šetrného kancelářského vybavení pro město a jeho organizace (energetická třída A)

-          obnova teplovodních rozvodů

-          instalace regulačního systému pro veřejné osvětlení

-          výměna vybraného počtu svítidel ve veřejném osvětlení 

Financování

Být signatářem Paktu může pomoci otevřít pomyslné dveře jiným způsobům financování, na které by město, jež není členem Paktu, nikdy nedosáhlo. Vzhledem k tomu, že se město svým přihlášením do Paktu zavazuje zhotovit tzv. Akční plán, vzniká pro poskytovatele finančních prostředků (ať již z veřejných, evropských nebo soukromých zdrojů) záruka, že aktivity, které město bude vykonávat, jsou podložené, nebudou se příliš často měnit a mají jasný a dlouhodobý cíl. 

Mezi možné finanční zdroje, které by jinak mohly být velmi těžko dosažitelné, je možno řadit např. půjčky od Evropské investiční banky, financování pomocí specializovaných fondů EU (Jessica, ELENA), program EU (Inteligentní energie pro Evropu) či prostřednictvím strukturálních fondů EU. Pokud jde o strukturální fondy, jednotlivé operační programy se liší podle zemí a podmínek, jež si s Evropskou komisí pro dané programovací období vyjednaly. K oblasti financování je nutné říci, že dalším zdrojem jsou zdroje národní, ať už speciální programy vlád či cílené finanční prostředky z rozpočtu jednotlivých měst.